Μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα που είναι υπό κατασκευή αναμένεται να παραδοθούν φέτος.

Η ναυαρχίδα των παραδόσεων για το 2024 είναι φυσικά η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα έργο που περιμένει η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας εδώ και χρόνια.

Φέτος όμως θα έχουμε και την παράδοση και άλλων μεγάλων έργων αλλά και κάποιων μικρότερων αλλά με μεγάλη σημασία για την περιοχή που υλοποιούνται.

Θα πρέπει να διευκρινιστεί πως φέτος είναι μια χρονιά στην οποία και επίσημα ξεκινά το ΕΣΠΑ 2021-2027.

Οι χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ 2014-2020 ολοκληρώθηκαν το 2023 και πλέον από φέτος έχουμε το νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πλαίσιο ως σημείο αναφοράς για την χρηματοδότηση έργων.

Το 2024 όπως έχουν πει επανελλειμένα από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα είναι -επιτέλους- η χρονιά του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το ίδιο δηλώνει και η κατασκευαστική κοινοπραξία αλλά και η Ελληνικό Μετρό. Ο μήνας που φαίνεται ότι θα εγκαινιαστεί το νέο μέσο θα είναι ο προσεχής Νοέμβριος, άρα μπαίνουμε σε ένα άτυπο countdown.

H γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία, συμβασιοποιήθηκε το μακρινό 2006, πέρασε από κρίσεις, πτωχεύσεις εταιρειών, αντιδράσεις από τοπικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση και δεκάδες προσφυγές στο ΣτΕ. Στην συλλογική μας μνήμη θα μείνει ως ένα έργο που δεν θα θέλαμε να μην επαναληφθεί ποτέ και κυρίως καλό θα ήταν να διδαχθεί ως ένα case study στο πως δεν πρέπει να υλοποιούνται δημόσια έργα.

Οι 15 σταθμοί και τα 9,6 χιλιόμετρα είναι η αρχή του δικτύου του Μετρό καθώς θα ακολουθήσει η επέκταση της Καλαμαριάς το 2025 (Θεού θέλοντος). Πιο αναλυτικά οι σταθμοί που προβλέπεται να λειτουργήσουν είναι: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΕΥΚΛΕΙΔΗ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ, 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ.

Στην σημερινή μας αναφορά για τα έργα που θα τα δούμε να λειτουργούν από τις πιο κοντινές παραδόσεις. Εκτιμήσεις θέλουν εντός του Ιανουαρίου να παραδίδεται το τελευταίο τμήμα της Αμβρακίας Οδού (Ακτιο-Αμβρακία) και έτσι, συνολικά ο νέος αυτοκινητόδρομος. Με συνολικό μήκος 48,5 χιλιόμετρα θα είναι ο πρώτος κάθετος άξονας στην Ιόνια Οδό, εξυπηρετώντας τις διαδρομές προς τις ακτές και τα νησιά του Ιονίου. Μην ξεχνάμε επίσης ότι διορθώνει και έναν δρόμο-καρμανιόλα καθώς τα χαρακτηριστικά που έχει ως κλειστός αυτοκινητόδρομος βελτιώνουν θεαματικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας.

Λίγο αργότερα, μέχρι τον Μάρτιο, περιμένουμε να ξεκινήσει και η πλήρης λειτουργία του Πύργου του Πειραιά, ένα εμβληματικό έργο για την πόλη. Η ΤΕΡΝΑ ολοκληρώνει για λογαριασμό της Dimand την ανακατασκευή του πύργου και ήδη έχουμε τα πρώτα καταστήματα να λειτουργούν. Ο Πύργος θα επαναλειτουργήσει στο σύνολό του μετά από 47 χρόνια.

Κάποια στιγμή, εντός του πρώτου εξαμήνου έχει δηλωθεί από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ περιμένουμε δύο μεγάλες παραδόσεις στον Ε65. Η πρώτη αφορά το νότιο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα μήκους 32 χιλιομέτρων που επιτέλους θα δώσει πρόσβαση στον μέχρι και τότε “τυφλό” αυτοκινητόδρομο. Επίσης θα δοθεί στην κυκλοφορία και το πρώτο τμήμα στα βόρεια, από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα, δημιουργώντας ένα ενιαίο διαμπερές τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα. Αναμένουμε πιο συγκεκριμένες ημερομηνίες.

Μετά το καλοκαίρι περιμένουμε δύο σημαντικές παραδόσεις.

Η πρώτη είναι η ολοκλήρωση της Διπλής Σύνδεσης Λευκάδας (ο άξονας από τον Άγιο Νικόλαο έχει παραδοθεί) και το νέο κλειστό γυμναστήριο στη Νέα Σμύρνη.

Το 2024 όμως θα έχει και άλλες μεγάλες παραδόσεις έργων αυτή τη φορά στον χώρο της ενέργειας: Θα ολοκληρωθεί η Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής από ΤΕΡΝΑ-Motor Oil, η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης, και οι επεκτάσεις του φυσικού αερίου σε Χαλκίδα, Θήβα, Κατερίνη-Αλεξάνδρεια, Λαμία, Ξάνθη-Δράμα και Κομοτηνή-Αλεξανδρούπολη.

Στα οδικά έργα με πιο τοπικό χαρακτήρα, ξεχωρίζει το έργο της Εγνατία Οδός Α.Ε. Δημάριο-Σύνορα. Επίσης περιμένουμε την ολοκλήρωση στο έργο Καλλονή-Σίγριο στη Λέσβο, Δέλτα-Καρδίτσα, την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης, τον Μεγάλο Δακτύλιο Ιωαννίνων και Τρίκαλα-Καραβοπόρος.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα περιμένουμε και την ολοκλήρωση αρκετών μονάδων απορριμμάτων σε πόλεις της Περιφέρειας.

Πιο συγκεκριμένα σε Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Δυτική Θεσσαλία αλλά και στην Χερσόνησο στην Κρήτη.

Μέσα στο έτος επίσης περιμένουμε και την ολοκλήρωση έργων αστικής θωράκισης, όπως τα αντιπλημμυρικά στο Ρέμα Εσχατιάς, το Ρέμα Γιαννούλας, Καναπίτσας και Αγίου Γεωργίου, τα έργα σε Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη κ.α.

Διαβάστε ακόμη: