«Πιστοποίηση» έλαβε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ελληνικός Προϋπολογισμός όπως καταγράφεται στη γνώμη για το προσχέδιο που ανακοινώθηκε χθες από τις Βρυξέλλες. Είναι ένα από τα 7 κράτη που δεν έχουν «αστερίσκους» στις δημοσιονομικά τους σχέδια για το 2024, ενώ, αντιθέτως, συστάσεις απευθύνονται σε μεγάλα κράτη όπως στη Γαλλία για δημοσιονομικές αποκλίσεις αλλά και στη Γερμανία για την απόφασή της να παρατείνει τα μέτρα στήριξης για το ενεργειακό κόστος.
Η Ελλάδα παρόλα αυτά παραμένει σε καθεστώς υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών (όπως και πολλά άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και για αυτό το λόγο θα υπάρχει ειδική μελέτη που θα ανακοινωθεί την άνοιξη. Η πολιτική πιστοποίηση των σημερινών γνωμοδοτήσεων θα γίνει από το Eurogroup του Δεκεμβρίου. Aναμένεται επίσης το πακέτο των πορισμάτων για τη μεταπρογραμματική εποπτεία.
Αναλυτικά, η Επιτροπή αποφαίνεται πως τα σχέδια Προϋπολογισμού της Ελλάδας αλλά και 6 ακόμη κρατών της Κύπρου, της Εσθονίας , της Ισπανίας, της Ιρλανδίας, της Σλοβενίας και της Λιθουανίας ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις που δόθηκαν το προηγούμενο καλοκαίρι.
Στο ειδικό κείμενο για την Ελλάδα η Επιτροπή αναφέρει πως το επικαιροποιημένο Σχέδιο Προϋπολογισμού της Ελλάδας είναι «σύμφωνο με τη Σύσταση του Συμβουλίου της 14ης Ιουλίου 2023». Προβλέπει το έλλειμμα με τόκους στο 0,9% του ΑΕΠ το 2024, κάτω από τη τιμή αναφοράς της Συνθήκης (3% του ΑΕΠ) και το χρέος στο 151,9% του ΑΕΠ το 2024, πάνω από την τιμή αναφοράς της Συνθήκης 60% του ΑΕΠ αλλά και 43% του ΑΕΠ κάτω από τα επίπεδα που είχε ο δείκτης στο τέλος του 2021. Η Επιτροπή επίσης καταγράφει ότι η Ελλάδα «έχει σημειώσει κάποια πρόοδο όσον αφορά στα διαρθρωτικά στοιχεία των δημοσιονομικών συστάσεων που διατύπωσε το Συμβούλιο στις 14 Ιουλίου του 2023, και ως εκ τούτου καλεί τις ελληνικές αρχές να σημειώσουν περαιτέρω πρόοδο».
Παράλληλα, πιο πολλές αριθμητικά είναι οι αποκλίσεις: τα σχέδια 9 κρατών -της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, του Λουξεμβούργου, της Λετονίας, της Μάλτας, των Κάτω Χωρών, της Πορτογαλίας και της Σλοβακίας- δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως, ενώ αποκλίσεις και ανάγκη προσαρμογών καταγράφεται στα σχέδια 4 κρατών: του Βελγίου, της Φινλανδίας, της Γαλλίας και της Κροατίας που «κινδυνεύουν να μην ευθυγραμμιστούν με τις συστάσεις του Συμβουλίου».
Ειδικότερα, η Επιτροπή καλεί το Βέλγιο, τη Φινλανδία, τη Γαλλία και την Κροατία να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα στο πλαίσιο της εθνικής δημοσιονομικής διαδικασίας για να διασφαλίσουν ότι η δημοσιονομική πολιτική το 2024 θα είναι σύμφωνη με τη σύσταση του Συμβουλίου του Ιουλίου 2023. Η Ιταλία, η Λετονία και οι Κάτω Χώρες καλούνται να είναι έτοιμες να λάβει τα απαραίτητα μέτρα. Η Γερμανία, η Μάλτα και η Πορτογαλία καλούνται να τερματίσουν τα μέτρα ενεργειακής στήριξης το συντομότερο δυνατό το 2023 και το 2024. Το Λουξεμβούργο και η Σλοβακία καλούνται να διασφαλίσουν ότι το νέο τους σχέδιο θα είναι σύμφωνο με τη σύσταση. Το ζήτημα είναι πως τα κράτη μέλη πρέπει από το 2024 να τηρήσουν έναν μέγιστο ρυθμό αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών.
Υπάρχει και το θέμα της πλήρους απόσυρσης των μέτρων στήριξης που συνδέονται με την ενεργειακή κρίση. Η Κομισιόν αποφαίνεται πως σε κράτη όπως η Γαλλία, η Κροατία, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα, η Γερμανία και η Πορτογαλία, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν σημαντικά μέτρα στήριξης και το 2024.
Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες
Σε ειδική μελέτη για τον Μηχανισμό Έγκαιρης Προειδοποίησης (AMR) για τον εντοπισμό πιθανών μακροοικονομικών ανισορροπιών, η Ελλάδα παραμένει «εντός» του ραντάρ μαζί με άλλα κράτη όπως η Κύπρος, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Ισπανία και η Σουηδία. Θα γίνουν και πάλι ειδικές μελέτες, ενώ στη λίστα προστίθεται πλέον και η Σλοβακία.
Η εν λόγω μελέτη εκτιμάνε υπάρχουν ανισορροπίες στην πραγματική οικονομία όπως για παράδειγμα στην καθαρή διεθνή επενδυτική θέση ενός κράτους, στο χρέος, στο εξωτερικό ισοζύγιο, αλλά και σε μεγέθη όπως η ανεργία ή το εισόδημα.
Οι συστάσεις
Η Επιτροπή προχώρησε και σε συστάσεις για την οικονομική πολιτική. Εστιάζονται στις προκλήσεις του υψηλού πληθωρισμού και της ανταγωνιστικότητας.
Αναφέρεται πως τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης θα πρέπει:
- Να υιοθετήσουν συντονισμένες συνετές δημοσιονομικές πολιτικές και στοχευμένα μέτρα στήριξης έναντι της ενεργειακής κατάργησης, με σκοπό την ενίσχυση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών και την αποφυγή νέας τροφοδότησης των πληθωριστικών πιέσεων.
- Να εξασφαλίζουν υψηλά επίπεδα δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων μέσω της επιτάχυνσης της υλοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης
- Να στηρίζουν πολιτικές ενίσχυσης των μισθών που μετριάζουν την απώλεια αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική της ανταγωνιστικότητας.
- Να παρακολουθούν τους κινδύνους που σχετίζονται με τις αυστηρότερες νομισματικές συνθήκες.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με τη βελτίωση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση, τη στήριξη σε στρατηγικούς τομείς κλπ.