Αμείωτο συνεχίζεται το ράλι στις τιμές των τροφίμων, με την ακρίβεια να σαρώνει τα οικογενειακά εισοδήματα και τα νοικοκυριά να καταφεύγουν σε περικοπές για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες υποχρεώσεις τους.
Αυτό το τσουνάμι ακρίβειας θα συνεχιστεί σε βασικά προϊόντα, αφού το 2023 αναμένεται να κάνει ποδαρικό με νέες αυξήσεις στα τρόφιμα, όπως αποτυπώνουν οι τιμοκατάλογοι που φτάνουν στο λιανεμπόριο από τους προμηθευτές.
Διαρκείς ανατιμήσεις και «φρένο» στην κατανάλωση
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις είναι διαρκείς, με τους καταναλωτές να μειώνουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.
Μάλιστα, ορισμένες επιχειρήσεις του χονδρικού εμπορίου εκτιμούν ότι οι τιμές μπορεί να αλλάξουν απροειδοποίητα από τη μια στιγμή στην άλλη.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρουσιάστηκε στο 13ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, σχεδόν 7 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι αγοράζουν πλέον λιγότερα προϊόντα από το σούπερ μάρκετ, το 63% έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές για να έχει χρήματα σε περίπτωση ανάγκης.
«Πονοκέφαλος» η ακρίβεια στα τρόφιμα
Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα εξελίσσεται σε μείζον ζήτημα και μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση. Στην Ελλάδα, ο επιμέρους δείκτης «τρέχει» με ρυθμό σχεδόν 13%.
Σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα γαλακτοκομικά και τα αυγά καταγράφουν αύξηση τιμών κατά 25,3%,
- τα έλαια και τα λίπη κατά 20,4%,
- το ψωμί και τα δημητριακά κατά 18,7%,
- τα κρέατα κατά 16,7%.
- Τα λαχανικά αυξήθηκαν κατά 12,6%,
- τα λοιπά τρόφιμα κατά 12,9%,
- ο καφές το κακάο και το τσάι κατά 11,9%,
- τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί κατά 8,9%,
- η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα γλυκά κατά 8,1%, και
- τα αλκοολούχα ποτά κατά 7,1%.
Σε διάστημα ενός μήνα μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου φέτος συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, όπως:
- Ψωμί (1,3%),
- Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,3%),
- Μοσχάρι (1,4%), Γιαούρτι (4,4%),
- Τυριά (2,8%),
- Ελαιόλαδο (3,2%),
- Φρούτα νωπά (3,4%),
- Λαχανικά κατεψυγμένα (4%),
- Χυμούς φρούτων (4,5%) και
- Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (0,7%).
Είναι ενδεικτικό ότι από τα στοιχεία που έχουν στην διάθεσή τους τα σούπερ μάρκετ, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα γαλακτοκομικά (4,6%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (4,9%), στα υλικά μαγειρικής (0,7%), στα αλκοολούχα (5,1%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (4,4%), στα είδη ατομικής υγιεινής (4,5%), στα καθαριστικά σπιτιού/απορρυπαντικά (6,2%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (5,4%).
Αδύνατον να απορροφηθούν οι αυξήσεις
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, το κύμα ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας, αλλά και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και των μεταφορικών εξακολουθούν να αυξάνουν τα λειτουργικά έξοδα τόσο των βιομηχανιών όσο και των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι οποίες δηλώνουν κατηγορηματικά ότι είναι αδύνατον να απορροφήσουν τις αυξήσεις και μέρος αυτών θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές.
Έτσι, τα νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με ανατιμήσεις στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων.
Διαβάστε ακόμη:
- Toν Κωστή Χατζηδάκη για πρωθυπουργό κοινής αποδοχής προωθούν κεντροδεξιά εκδοτικά κέντρα!
- Το ίδιο παραμύθι Πατέλη -Σταϊκούρα για ιδιωτικοποιήσεις, ΤΧΣ, Ιταλούς της ION και Σαουδάραβες του PIF!
- Εύα Καϊλή: Καταιγιστικές οι εξελίξεις για το σκάνδαλο χρηματισμού από το Κατάρ
- Άγριο «πέσιμο» Δημήτρη Γιαννακόπουλου στον Παύλο Πολάκη: «Γελοίο υποκείμενο»!