«Φρένο» στην εντυπωσιακή αύξηση των αποτελεσμάτων του κλάδου εστίασης «βλέπουν» οι αναλυτές μια εβδομάδα περίπου πριν τις ανακοινώσεις των τριμηνιαίων κερδών μεγάλων αλυσίδων του εξωτερικού όπως η McDonald’s, η Domino’s Pizza, η Chipotle Mexican Grill, η Restaurant Brands International (μητρική εταιρεία των Burger King), η Taco Bell, η Starbucks κ.ά.

Σύμφωνα με το CNBC η αρχή του 2023 μπορεί να ήταν καλή όμως ο δρόμος για το υπόλοιπο του έτους μπορεί να αποδειχθεί «ανώμαλος» για τον κλάδο.

Όταν τα εστιατόρια δημοσίευσαν τις εκθέσεις τους για το τέταρτο τρίμηνο του 2022 τον Φεβρουάριο, δεν ήταν λίγα εκείνα που ανέφεραν και εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων για τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα εν λόγω αποτελέσματα συγκρίθηκαν με τις αδύναμες πωλήσεις ένα χρόνο πριν όπου ακόμη ο κλάδος της εστίασης δεν είχε επανέλθει στην κανονικότητα εξαιτίας των περιορισμών της πανδημίας κατά του Covid.

Ο κλάδος σημείωσε λιγότερο εντυπωσιακή ανάπτυξη τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο.

Οι πωλήσεις στα ίδια καταστήματα αυξήθηκαν 6,8% τον Φεβρουάριο και 3,2% τον Μάρτιο, σε σύγκριση με την αύξηση 14,1% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με την Black Box Intelligence, η οποία παρακολουθεί την βιομηχανία της εστίασης.

Τα εστιατόρια fast food σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με την Bank of America, η οποία επεξεργάστηκε στοιχεία από τις συναλλαγές με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες των πελατών της.

Ο αυξημένος πληθωρισμός

Την ώρα που ο πληθωρισμός άρχισε να αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς το περασμένο έτος, οι επενδυτές άρχισαν να ανησυχούν για την προθυμία των καταναλωτών να ξοδέψουν σε εστιατόρια.

Πάντως όπως φαίνεται παραδοσιακά ορισμένες κατηγορίες στην εστίαση, όπως τα fast food και τα καφέ, συνήθως τα πηγαίνουν καλύτερα σε δύσκολες οικονομικές περιόδους, λόγω των σχετικά φθηνών τιμών τους και της αντίληψης ότι είναι προσιτή πολυτέλεια.

Ακόμη και όταν ο πληθωρισμός μειώνεται, ορισμένοι πελάτες εξακολουθούν να μειώνουν τις δαπάνες τους στο εστιατόριο.

«Οι επενδυτές πιθανότατα θα κοιτάξουν τον Απρίλιο για μια καλύτερη ιδέα για τις τάσεις των καταναλωτικών δαπανών», έγραψε η αναλύτρια της Bank of America Securities Sara Senatore σε ένα ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα.

Ωστόσο, ακόμα κι αν οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών παραμείνουν σταθερές, η αύξηση των πωλήσεων των εστιατορίων στα ίδια καταστήματα δεν θα είναι τόσο εντυπωσιακή για το υπόλοιπο του έτους, καθώς οι συγκρίσιμοι αριθμοί από ένα χρόνο πριν γίνονται πιο δύσκολοι.

Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους «είναι πιθανότατα το τελευταίο τρίμηνο των μεγάλων εταιρειών της εποχής της πανδημίας, έγραψε ο αναλυτής της Morgan Stanley, Brian Harbour.

Ιταλία, Domino’s.

Τα αποτελέσματα β’ τριμήνου

Ξεκινώντας από το δεύτερο τρίμηνο, τα εστιατόρια θα αντιμετωπίσουν συγκρίσεις με την αύξηση των πωλήσεων του περασμένου έτους λόγω διψήφιων αυξήσεων τιμών, επομένως θα πρέπει να εξαρτώνται από υψηλότερη επισκεψιμότητα για την άνοδο των πωλήσεων. Οι αδύναμοι αριθμοί αποτελούν ένα συνεχές ζήτημα για πολλά εστιατόρια, με ορισμένες αξιοσημείωτες εξαιρέσεις όπως τα McDonald’s λένε οι ειδικοί της αγοράς.

Μάλιστα ο Δ/νων Σύμβουλος της McDonald’s Chris Kempczinski είχε δηλώσει στις αρχές του έτους κατά την ανακοίνωση των ισχυρών αποτελεσμάτων της εταιρείας ότι «συνολικά οι καταναλωτές είτε είναι στην Ευρώπη είτε στις ΗΠΑ, στην πραγματικότητα αντέχουν καλύτερα από ό,τι θα περιμέναμε πριν από ένα χρόνο ή πριν από έξι μήνες».

Σήμερα οι αναλυτές υπογραμμίζουν πως οι εταιρείες ενδέχεται επίσης να καθυστερήσουν να αυξήσουν τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις παρά το ισχυρό πρώτο τρίμηνο, δεδομένης της αυξανόμενης πρόβλεψης ότι θα σημειωθεί ύφεση αργότερα μέσα στο 2023, δήλωσε ο αναλυτής της Stifel Chris O’Cull σε πρόσφατο σημείωμα.

Ο Kevin McCarthy, διαχειριστής χαρτοφυλακίου του Neuberger Berman’s Next Generation Connected Consumer ETF, αναγνώρισε ότι οι προοπτικές του για τα εστιατόρια είναι πιο… «αρνητικές» από ό,τι ήταν εδώ και λίγο καιρό. Είπε ότι τα McDonald’s και Chipotle ήταν δύο ονόματα που μπορούν να παίξουν επιθετικά και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς, παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.

Οι σχετικά υψηλές αποτιμήσεις για τις μετοχές των εστιατορίων φέρνουν αρνητικά αποτελέσματα για τον κλάδο, είπε ο McCarthy. Οι μετοχές των McDonald’s, Starbucks, Chipotle, Papa John’s και Yum διαπραγματεύονται με περισσότερο από 30 φορές την σχέση τιμής προς κέρδη (Ρ/Ε), σύμφωνα με τα στοιχεία της Factset.

«Η αποτίμηση δεν είναι φθηνή πουθενά. Είναι πιθανώς μια τυπική απόκλιση πάνω από οτιδήποτε θεωρώ ότι έχει αξία. Επομένως, δεν μας αξίζει το sniffing, και δεν έχουμε πραγματικά ανάπτυξη», είπε ο McCarthy. Ακόμη και τα ισχυρά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2023 θα μπορούσαν να επιβαρύνουν τις μετοχές των εστιατορίων ως αποτέλεσμα, ειδικά εάν τα στελέχη επιμείνουν στις συντηρητικές προβλέψεις τους ή δώσουν αόριστο τόνο για το μέλλον στις τηλεδιασκέψεις που θα πραγματοποιήσουν με τους αναλυτές.

Το Harbour της Morgan Stanley έγραψε ότι οι μετοχές θα μπορούσαν να πέσουν ακόμη και με σταθερά αποτελέσματα «αν η μελλοντική πορεία είναι λιγότερο σαφής».

Διαβάστε περισσότερα