Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης του ΑΔΜΗΕ βαδίζει στα χνάρια της διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, δηλαδή ολοταχώς προς την καταστροφή, με ένα κινέζο συνεταίρο που είναι ήδη μέτοχος στον ΑΔΜΗΕ, εν ολίγοις χωρίς καθόλου ανταγωνισμό.
Η αιτία έχει ονοματεπώνυμο και στις δυο περιπτώσεις: Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ!
Χθες αποχώρησε και η Γαλλική Meridiam από το διαγωνισμό για το 20% της Αριάδνη Interconnection και μένουν μόνο οι Κινέζοι στο «παιχνίδι», οι οποίοι όμως ήδη είναι μέτοχοι στον ΑΔΜΗΕ.
Η γαλλική Meridiam Europe,συμμετείχε στο σχήμα από κοινού με την ελληνική Φαέθων του ομίλου Κοπελούζου και επομένως μοναδικός διεκδικητής του 20% παραμένει η κινεζική State Grid International Development Belgium Limited.
Είναι όμως δυνατόν (και νόμιμο…) ένα τόσο σημαντικό έργο να γίνεται παιχνίδι για ένα παίκτη έτσι όπως εξελίσσεται ο «διαγωνισμός Μανουσάκη» για την απόκτηση του 20% στην «Αριάδνη Interconnection»;
Έτσι όπως κανόνισε την προκήρυξη ο κος Μανουσάκης, ναι είναι!
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η αιτία για την αποχώρηση της κοινοπραξίας (Meridiam – Φαέθων, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου), συνδέεται με το γεγονός ότι το γαλλικό fund φέρεται να απαίτησε αλλαγές, όπως το να είναι ενεργός μέτοχος στο έργο, και όχι παθητικός, όπως προβλέπουν οι ρυθμιστικές αποφάσεις.
Τέτοιες όμως αλλαγές, δεν προβλέπονταν έτσι όπως είχε προκηρύξει το διαγωνισμό ο κος Μανουσάκης, οπότε ο διαγωνισμός έγινε παιχνίδι για ένα και μάλιστα τον κινέζο μέτοχο του ΑΔΜΗΕ!
Οι Κινέζοι… τρέχουν πλέον μόνοι τους
Οι Κινέζοι που τρέχουν μόνοι τους πλέον, θα καταθέσουν σύντομα τη προσφορά τους, ώστε στη συνέχεια να κληθούν να δώσουν για το 20% της Αριάδνη, το λεγόμενο best and final offer.
Το ερώτημα είναι εάν η αρχική απόφαση της ΡΑΑΕΥ για το έργο έγινε με προτροπή ή και με εισήγηση του ΑΔΜΗΕ. Προέβλεπε ρητά το ρόλο του παθητικού μετόχου για το σχήμα που θα επικρατήσει (ακόμη και αν έχει ενεργειακό προφίλ), που σημαίνει ότι δεν θα συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ariadne, επομένως και στο management.
«Το γεγονός αυτό διασφαλίζει, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ο οποιοσδήποτε διοικητικός έλεγχος στην εταιρεία από τους Κινέζους, στο σενάριο που επικρατήσουν στο διαγωνισμό. Επίσης ότι δεν θα χρειαστεί έγκριση από τη Κομισιόν γι’ αυτό το τελευταίο στάδιο του διαγωνισμού, ο οποίος βρίσκεται στη τελική του φάση, χωρίς να έχει επενδυτικό ρίσκο».
Με τον τρόπο αυτό όμως δεν υφίσταται και ανταγωνισμός.
Θυμίζουμε ότι η Μeridiam, είχε πάρει στο σχήμα με τη Φαέθων, τη θέση της Macquarie, η οποία είχε αποχωρήσει τον περασμένο Απρίλιο για τον ίδιο ακριβώς λόγο που το έκαναν και οι Γάλλοι. Επειδή σύμφωνα με τις πληροφορίες δεν ήθελαν να περιοριστούν στο ρόλο του παθητικού μετόχου που θα έχει όποιος επενδυτής επικρατήσει στον διαγωνισμό, γεγονός που τους έκανε να επανεκτιμήσουν τα δεδομένα, αποφασίζοντας τελικά να αποσυρθούν από την κούρσα.
Ο διαγωνισμός για τη διάθεση του 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Αριάδνη είναι μια διαδικασία που «τρέχει» εδώ και αρκετά χρόνια και ενώ είχαν καθυστερήσει σημαντικά να εκδοθούν οι σχετικές ρυθμιστικές αποφάσεις αλλά και οι σχετικές εγκρίσεις από τη Κομισιόν.
Τεχνικά, η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής συγκαταλέγεται στα πιο σύνθετα και καινοτόμα έργα του είδους τους πανευρωπαϊκά, καθώς περιλαμβάνει δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 335 χλμ., τάσης 500 kV και συνολικής μεταφορικής ισχύος 1.000 MW που ποντίζονται σε βάθος μέχρι και 1.200 μέτρα στον πυθμένα του Αιγαίου. Στα δύο άκρα της διασύνδεσης, Αττική και Ηράκλειο, κατασκευάζονται δύο υπερσύγχρονα κέντρα υπερυψηλής τάσης -ο σταθμός μετατροπής Κουμουνδούρου και ο σταθμός μετατροπής Δαμάστας- καθώς και ένας υποσταθμός GIS 150 kV.
Το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους, με σκοπό να τεθεί σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2025. Έπειτα και από την πόντιση του συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών και οπτικών καλωδίων της διασύνδεσης, προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα της διασύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης – κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική ευθεία.
Η εγκατάσταση των μετασχηματιστών μετατροπέων, έχει ολοκληρωθεί στο σκέλος της Αττικής, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει παραχθεί και δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων. Έχουν επίσης ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων και στα δύο άκρα της διασύνδεσης και η ανέγερσή τους βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης.