Και επισήμως το λιμάνι της Βαλένθια (Port Authority of Valencia-PAV) βρέθηκε το 2021, στην τέταρτη θέση στην Ευρώπη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων πίσω από το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο, και μπροστά από τον Πειραιά που μένει πέμπτος, όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση το ισπανικό λιμάνι.
Επίσης στην ανακοίνωσή του το λιμάνι της Βαλένθια καταγράφει το ίδιο πρόβλημα που έχει σύμφωνα με τους κινέζους της Cosco και ο Πειραιάς, αυτό του «κορεσμού», καθώς όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του PAV, Aurelio Martínez, «είμαστε κοντά στη μέγιστη χωρητικότητά μας των 7,5 εκατομμυρίων TEU και, όταν υπάρχει πολύ επιχειρησιακό φορτίο, αυτοί οι περιορισμοί είναι ήδη αντιληπτοί. Γι’ αυτό ο νέος βόρειος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων είναι απαραίτητος εάν θέλουμε να συνεχίσουμε να είναι λιμάνι αναφοράς στην παγκόσμια κυκλοφορία».
Δεν γνωρίζουμε τι λένε οι κάτοικοι της Βαλένθια για τα σχέδια αυτά, στον Πειραιά πάντως οι αντιδράσεις των γύρω δήμων είναι μεγάλες στο ενδεχόμενο δημιουργίας τέταρτου προβλήτα.
Ο Πειραιάς που ελέγχεται από την Cosco, εμφάνισε το 2021 και στις τρεις προβλήτες (τις δυο της ΣΕΠ και τη μια του ΟΛΠ) μια μείωση όπως αναφέρουν οι πληροφορίες κατά 120.000 Teu περίπου (-2,2%) σε σύγκριση με το 2020, έτος που είχε διακινήσει συνολικά 5.437.477 εκατ. TEU και είχε καπαρώσει, τότε, στην 4η θέση της Ευρώπης. Με τα 5.317.470 Teu περίπου του 2021 βρίσκεται τώρα στη πέμπτη θέση καθώς το λιμάνι της Βαλένθια διακίνησε το προηγούμενο έτος 5.604.478 TEU σημειώνοντας άνοδο κατά 3,25% σε σχέση με το 2020 και κατά 3% σε σχέση με το 2019.
Όπως αναφέρει στην σχετική ανακοίνωση η PAV, το επίτευγμα αυτό έγινε πραγματικότητα χάρη κυρίως στις εισαγωγές και εξαγωγές ισπανικών εταιρειών. Τα εμπορευματοκιβώτια πλήρους φορτίου (εξαγωγές) αυξήθηκαν κατά 13,89% και τα εμπορευματοκιβώτια πλήρους αποφόρτισης (εισαγωγές) κατά 17,38% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Από την άλλη πλευρά, τα TEU σε διαμετακόμιση υποχώρησαν κατά 3,45%. Η Κίνα είναι ο κύριος εμπορικός εταίρος του Valenciaport και οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι η πιο σημαντική χώρα για εξαγωγές, επισημαίνει η ανακοίνωση του Ισπανικού λιμανιού.
Στον Πειραιά παράγοντες κοντά στη διοίκηση του λιμανιού αποδίδουν την πτώση στις απεργίες, την αναταραχής την εφοδιαστική αλυσίδα, ορισμένα απαγορευτικά που σημειώθηκαν και γενικότερα το γεγονός ότι η ελληνική αγορά δεν έχει το βάθος της ισπανικής.
Νέες επενδύσεις 1 δισ. ευρώ
Η Λιμενική Αρχή της Βαλένθια (PAV) στην Ισπανία παρουσίασε πρόσφατα ένα επενδυτικό σχέδιο 1,098 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2025. Το σχέδιο περιλαμβάνει 27,4 εκατ. ευρώ για ένα νέο τερματικό σταθμό επιβατών στο λιμάνι της Βαλένθια. Επιπλέον 397 εκατ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν για τον βόρειο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, 100 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για σιδηροδρομικές και οδικές προσβάσεις και 56,4 εκατ. ευρώ για δράσεις πόλη-λιμάνι.
Πάνω από 60 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν σε έργα εναλλακτικής ενέργειας, όπως ηλεκτρικός υποσταθμός, ηλιακοί συλλέκτες και αιολική ενέργεια. Τέλος να σημειωθεί ότι από το 2-017 μέχρι το 2020 2017, η PAV υλοποίησε ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 233 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των τριών λιμανιών που ελέγχει στην περιοχή (Valencia, Sagunto και Gandía). Τα αποτελέσματα διακίνησης containers αφορούν και τα τρία λιμάνια.