Η επιστροφή στην ανάπτυξη των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα προκύπτει από τα στοιχεία διακίνησής containers που κατέγραψαν τα πέντε μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης. Η άνοδος της ζήτησης καταναλωτικών αγαθών συνέβαλε στην αύξηση των εμπορικών φορτίων με αποτέλεσμα τα πέντε μεγαλύτερα λιμάνια της ΕΕ να έχουν αυξήσει της διακίνηση των containers, το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι
Στο πλαίσιο αυτό και το λιμάνι του Πειραιά καταγράφει στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους άνοδο στη διακίνηση Containers και διατηρεί τον κρίσιμο ρόλο του στη Μεσόγειο και τη διεθνή εφοδιαστικά αλυσίδα, όπως και την πέμπτη θέση μεταξύ των λιμανιών της ΕΕ.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι προβλήτες II και III του λιμανιού του Πειραιά, υπό τη διαχείριση της Cosco Shipping Ports, κατέγραψαν αύξηση 4,9%, αγγίζοντας τα 2,054 εκατομμύρια TEUs, έναντι 1,958 εκατομμυρίων την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Συμπεριλαμβανομένου και του Προβλήτα Ι του ΟΛΠ, που διακίνησε περίπου 400.000 κοντέινερ, ο συνολικός αριθμός για τους τρεις προβλήτες, φτάνει τα 2,45 εκατομμύρια TEUs.
Την ίδια ώρα, το λιμάνι του Ρότερνταμ επανήλθε στον κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης, θέση που είχε χάσει στο πρώτο τρίμηνο, καταγράφοντας αύξηση 2,7% σε TEUs το πρώτο εξάμηνο του 2025, φτάνοντας τα 7 εκατομμύρια TEU. Η αύξηση αυτή αντανακλά την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής κατανάλωσης, με τις εισαγωγές από την Ασία να αυξάνονται κατά 8,4% και αυτές από/προς τη Βόρεια Αμερική κατά 9,1%. Παρόλα αυτά, η συνολική διακίνηση σε τόνους μειώθηκε κατά 1%, κυρίως λόγω της αυξημένης διακίνησης κενών εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που αντανακλά τις δομικές αδυναμίες της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, εκτιμά η διοίκηση του.
Logistics στην Αμυνα
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αρχής Λιμένων του Ρότερνταμ, Boudewijn Siemons, χαρακτήρισε την περίοδο “ταραχώδη”, τονίζοντας την ανάγκη για διατήρηση της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης και ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, ιδιαίτερα σε ενέργεια και βασικά αγαθά. Το λιμάνι του Ρότερνταμ προετοιμάζεται να διαδραματίσει και ρόλο υποστήριξης στην αμυντική logistics της Ευρώπης, απαιτώντας επιπλέον υποδομές και χωρητικότητα.
Δεύτερο το λιμενικό σύμπλεγμα της Αμβέρσας-Μπριζ όπου η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων διατηρήθηκε σε καλά επίπεδα, αυξανόμενη κατά 3,7% σε TEU στα 6,91 εκατομμύρια TEU, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη συμφόρηση ασκεί μεγάλη πίεση στη χωρητικότητα των τερματικών σταθμών, μια πρόκληση που γίνεται αισθητή σε όλη τη Βορειοδυτική Ευρώπη, τονίζει η διοίκηση του λιμανιού.
Αρκετοί παράγοντες συμβάλλουν στην τρέχουσα συμφόρηση. Οι αφίξεις των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν ακανόνιστες λόγω διαταραχών που χρονολογούνται από την κρίση του Covid, οι οποίες επιδεινώνονται περαιτέρω από την αλλαγή της διαδρομής γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας. Επίσης η χαμηλή αξιοπιστία των χρονοδιαγραμμάτων περιπλέκει τον προγραμματισμό των τερματικών σταθμών: τα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν στον χώρο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και τα πλοία φτάνουν με όλο και μεγαλύτερα φορτία. Ως αποτέλεσμα, ο μέσος χρόνος παραμονής έχει αυξηθεί σε 7-8 ημέρες, σε σύγκριση με τις συνήθεις 5 ημέρες.
Στην τρίτη θέση όπως όλα δείχνουν παραμένει το λιμάνι του Αμβούργου το οποίο όπως αναφέρθηκε στα ΝΕΑ θα ανακοινώσει αποτελέσματα εξαμήνου στις 18 Αυγούστου, Ωστόσο στο πρώτο τρίμηνο του 2025 το λιμάνι του Αμβούργου, από την πλευρά του, κατέγραψε αξιοσημείωτη αύξηση 6,3% σε TEUs στο πρώτο τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τα 2,0 εκατομμύρια TEU. Η εντυπωσιακή άνοδος αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση των τακτικών γραμμών με την Ινδία και την Άπω Ανατολή.
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται σταθερά το λιμάνι της Βαλένθιας της Ισπανίας, το οποίο κατέγραψε άνοδο 3,84% στο πρώτο εξάμηνο του 2025, φτάνοντας τα 2,83 εκατομμύρια TEUs. Η αύξηση της εξαγωγικής και εισαγωγικής δραστηριότητας κάλυψε τη μείωση στη διαμετακομιστική κίνηση, που σημειώνει κάμψη μετά από μία περίοδο έντονης ανάπτυξης, σημειώνει. Οι εμπορικοί δεσμοί με την Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ινδία παραμένουν ισχυροί, ενώ οι επενδύσεις σε σιδηροδρομικές και Ro-Ro συνδέσεις ενισχύουν το βιώσιμο logistics του λιμανιού, αναφέρει η διοίκηση του..