Πολλοί πίστευαν πως η πώληση της αλυσίδας Κωτσόβολος από τον μητρικό όμιλο Curry’s δεν θα εύρισκε διεκδικητές της λιανεμπορικής αλυσίδας στην ελληνική αγορά.

Πλανήθηκαν πλάνην οικτράν, που έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι αφού στην αρχή μπήκε δυνατά η ΔΕΗ του Γιώργου Στάση στη μάχη, βάζοντας μάλιστα στο παιχνίδι έμμεσα και τον Άλεξ Φωτακίδη του CVC Capital Partners, με τα 26 «φρέσκα» δις ευρώ που λέει ότι μάζεψε πρόσφατα.

Οι σύμβουλοι του πωλητή, που είναι η JP Morgan και η Citi βρέθηκαν μπροστά σε ευχάριστη έκπληξη αφού εμφανίστηκαν και άλλοι υποψήφιοι έστω και σε διερευνητικό επίπεδο.

Το ελληνικό σήμα της Κωτσόβολος, παράγει μικρό μέρος του κύκλου εργασιών του ομίλου Curry’s, αλλά το 20% των κερδών του.

Οι πωλητές υπολογίζουν να εισπράξουν τουλάχιστον 400 εκατομμύρια από την πώληση.

H έκπληξη της Singer India

Η μη αναμενόμενη ευχάριστη έκπληξη ωστόσο προήλθε από την ινδική Singer India εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Βομβάης που φαίνεται να μπαίνει δυνατά στη μάχη για τη διεκδίκηση της «Κωτσόβολος».

Δεν είναι τυχαίο που ο τεράστιος ινδικός όμιλος εμφανίστηκε στην κούρσα ταυτόχρονα με την επίσκεψη του Ινδού Πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα και της ανταπόδοσης που θα κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης το 2024, στο Νέο Δελχί.

H Singer India, ασχολείται μεν με τις πασίγνωστες ραπτομηχανές και έχει πουλήσει εκατομμύρια τέτοιες στην Ινδία, αλλά παράλληλα διαθέτει πολύ μεγάλη γκάμα ειδών οικιακού εξοπλισμού εξού και το ενδιαφέρον για τον Κωτσόβολο.

Διαθέτει επίσης πολύ εκτεταμένο δίκτυο after sales service υπό τη φίρμα Pan India.

Η «Κωτσόβολος» διαθέτει συνολικά 95 καταστήματα, εκ των οποίων τρία είναι στη Κύπρο, με αναγνωρισιμότητα -brand και ισχυρή πελατεία.

Βασικός ανταγωνιστής στην εξαγορά της «Κωτσόβολος» εμφανίζεται φυσικά η ΔΕΗ παρότι η διοίκηση του Γιώργου Στάση κρατάει χαμηλούς τόνους ενώ ακούγεται πως ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ο όμιλος του Θεόδωρου Φέσσα, η Quest και το εμπορικό portal ‘you’ που έχει και εταιρεία ταχυμεταφορών.

Έχει ακουστεί φυσικά και η εταιρεία Πλαίσιο της οικογένειας Γεράρδου.

Το «Πλαίσιο» είναι ανταγωνιστικός όμιλος της «Κωτσόβολος» και για αυτό θεωρείται δύσκολο να παράσχει ο σύμβουλος πρόσβαση στα στοιχεία της εταιρείας.

Εννοείται πως η «Πλαίσιο» θα περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να εξεταστεί η συγκέντρωση της αγοράς, ενώ οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι δεν αντιμετωπίζουν τα παραπάνω ζητήματα.

Στην αγορά έχει ακουστεί ότι αντίστοιχο ενδιαφέρον με το Πλαίσιο θα επιδείξει και ο όμιλος Public του Πάνου Γερμανού, χωρίς όμως να επιβεβαιώνεται.

Ίσως εμφανιστεί στο παιχνίδι και ο όμιλος «Φουρλής», μαζί με τα ΙΚΕΑ αφού δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων.

Ανοίγουν για τα καλα οι μπίζνες με Ινδία

Γεγονός είναι πως οι μπίζνες με την Ινδία άνοιξαν για τα καλά.

Τους επόμενους μήνες πάντως, ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης, και ο επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης ετοιμάζονται να πάνε στο Νέο Δελχί μαζί με μεγάλη ελληνική αντιπροσωπεία επιχειρηματιών και θα εξετάσουν την προοπτική της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης ανάμεσα στις δύο χώρες, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να ‘κάνουν απόβαση’ στην Ινδία σε τομείς όπως ο τουρισμός, ο πρωτογενής τομέας, τα φάρμακα, η ναυτιλία και η τεχνολογία.

Αντίστοιχα ινδικά κεφάλαια μπορούν να εισρεύσουν στη χώρα μας σε πολλούς τομείς, ενώ η πρώτη γεύση του ινδικού ενδιαφέροντος είναι η Singer India που χτυπάει δυνατά τον Κωτσόβολο.

Έχουν προσκληθεί να τους συνοδέψουν η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ο πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ, Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, Θεόδωρος Τρύφων, ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίων Καραβίας, οι επιχειρηματίες Ευάγγελος Μυτιληναίος, Σπύρος Θεοδωρόπουλος και Γιώργος Περιστέρης και ο γενικός γραμματέας του Ελληνοϊνδικού Εμπορικού και Οικονομικού Επιμελητηρίου, Δημήτρης Μελάς.

Από την ινδική πλευρά θα τους υποδεχτούν ο αντιπρόεδρος των Βιομήχανων, Sujith Haridas, ο διευθύνων σύμβουλος της φαρμακοβιομηχανίας Emcure, Samit Mehta, ο πρόεδρος του ξενοδοχειακού ομίλου ITC, Sanjiv Puri, ο διευθύνων σύμβουλος και ο επικεφαλής επιχειρηματικής ανάπτυξης του ομίλου κατασκευών GMR, Srinivas Bommidala και Ohri Amresh αντίστοιχα, ο επικεφαλής του ομίλου αγροχημικών UPL, Vikram Shroff, ο αντιπρόεδρος της φαρμακοβιομηχανίας INTAS, Binish Chudgar, ο εκτελεστικός διευθυντής της κλωστοϋφαντουργίας Shahi Exports, Harish Ahujia, καθώς και ο πρόεδρος του ινδικού οργανισμού προώθησης εμπορίου και επενδύσεων EEPC, Arun Garodia.

Γιατί οι ξένοι πουλάνε τον Κωτσόβολο

Η οικονομική συγκυρία στη χώρα με τη διαφαινόμενη ανάκαμψη, την πιστοληπτική αναβάθμιση, το τουρισμός και την αύξηση των καταναλωτικών διαθεσίμων αποτελούν βασικό λόγο πώλησης και διεκδίκησης υπεραξιών από την Curry’s για την ελληνική θυγατρική.

Βεβαίως ο κλάδος του λιανεμπορίου ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών δεν είναι σε καμιά περίπτωση αναπτυσσόμενος, αφενός γιατί τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μικρά, αφετέρου γιατί η online επαφή έχει διαταράξει πλήρως την έννοια του συγκεκριμένου κλάδου.

Οι μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς παγκοσμίως είναι η Amazon, η κινέζικη JD.com που δραστηριοποιούνται online, και ακολουθούν με omnichannel της Walmart, η Best Buy, ενώ από την Ευρώπη έχει πλέον απομείνει ως σημαντικός παίκτης η Ceconomy (που αποχώρησε πουλώντας το δίκτυο της MediaMarkt στο γκρουπ Public) και το συνεταιριστικό γκρουπ της Expert.

Η ελληνική αγορά είναι μικρή με 2 δισ. ευρώ τζίρο και η Κωτσόβολος η μεγαλύτερη εταιρία με τζίρο στην προηγούμενη χρήση (2021-2022), στα 654 εκατ. ευρώ.

Επίσης τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 51,7 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) στα 25,2 εκατ. ευρώ.

Συνεπώς και με τον πλέον χαμηλό συντελεστή επί των κερδών EBITDA (6x – 8x) η αποτίμηση της Κωτσόβολος θα ξεπερνούσε τα 300 εκατ. ευρώ.

Σημειώνουμε πως κορυφαίος τραπεζίτης είπε ότι πως «είμαι σίγουρος ότι θα πουληθεί πάνω από 400 εκατ. ευρώ».

Η Κωτσόβολος εξαγοράστηκε από το ταμπλό από την Curry’s (τότε Dixons), όταν βασικός μέτοχος ήταν ο όμιλος Φουρλή και έχει χαρακτηριστικά που υπερβαίνουν το μέσο όσο της αγοράς λιανεμπορίου ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, τόσο στο ελληνικό όσο και στο διεθνές σύμπαν.

Επίσης η Κωτσόβολος διαθέτει πλήρη αυτονομία.

Δεν αγοράζει από γκρουπ της Curry’s, δεν έχει κανένα κοινό σύστημα με τον βρετανικό όμιλο, έχει ως εκ τούτου πλήρη αυτονομία και άρα αποτελεί μια αυτοτελή μονάδα, που μπορεί να αποσχιστεί εύκολα.

Τα τελευταία χρόνια έχει μετεξελιχθεί σε hub, που δεν πουλάει μόνον προϊόντα, αλλά κυρίως υπηρεσίες και η εταιρεία αντλεί σημαντικό μέρος των εσόδων της από αυτή τη στρατηγική.

Δεν είναι απλά ένας retailer, καθώς έχει επενδύσει σε συστήματα και κατηγορίες δραστηριότητας με δυνατότητα να προσφέρει δίκτυο για τραπεζικές, ασφαλιστικές υπηρεσίες, υπηρεσίες προς τρίτους (ήδη το κάνει με διάφορα brands), υπηρεσίες logistics και last mile.

Οι νέες εξελίξεις και το μέλλον στα «γενικά δίκτυα»

Παρά το ότι επικρατεί το e– commerce, τα φυσικά καταστήματα διατηρούν την αξία τους ως σημεία πώλησης αφού και οι όμιλοι ενέργειας και τηλεπικοινωνιών προσπαθούν να φτιάξουν δίκτυο καταστημάτων, αλλά χωρίς ιδιαίτερο εμπορικό περιεχόμενο.

Για παράδειγμα η ΔΕΗ «χτίζει» τα δικά της καταστήματα και παράλληλα δίνει το δικαίωμα σε ιδιώτες να αποκτήσουν εταιρικό κατάστημα μέσω Franchise.

Η απόφαση της διοίκησης του Γιώργου Στάσση να επενδύσει στο δίκτυο «λιανικής» αποδεικνύει την αξία του φυσικού καταστήματος.

Η «Κωτσόβολος» διαθέτει συνολικά 95 καταστήματα, εκ των οποίων τρία είναι στη Κύπρο, με δυναμική πελατεία και ισχυρή εικόνα.

Οι καταναλωτές της Κωτσόβολος, σε ποσοστό 62% έχουν ως πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας τη ΔΕΗ.

Τα σχέδια της πράσινης μετάβασης της ΔΕΗ με επίκεντρο την ηλεκτρική ενέργεια, ουσιαστικά επιβάλλουν στον πιο ισχυρό πάροχο ενέργειας να εισχωρήσει δυναμικά στην λιανική αλλά με …ινδικό ανταγωνισμό πλέον.

Το ενδιαφέρον για τη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης ηλεκτρικών ειδών της χώρας από τη ΔΕΗ φαίνεται να αποτελεί τη συνέχεια μιας πελατοκεντρικής φιλοσοφίας εμπορικής πολιτικής που αναπτύσσει τα δύο τελευταία χρόνια η διοίκηση Στάσση, ξεκινώντας από την αναβάθμιση των καταστημάτων της και τη λειτουργία τους ως «εκπαιδευτικών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών κέντρων».

Τι άλλο μπορεί να προσφέρει μέσω της αλυσίδας, ο αγοραστής είτε είναι Έλληνας είτε Ινδός; Φωτοβολταϊκά συστήματα, αντλίες θερμότητας, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, μπαταρίες αποθήκευσης, πράσινα πιστοποιητικά και έξυπνη διαχείριση ενέργειας είναι μερικά μόνο από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που σηματοδοτούν ολοκληρωμένο utility που θα καλύπτει πλήρως τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.

Ο αγοραστής αποκτά ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής και υποδομής logistics που δεν διαθέτει η ίδια και τεχνογνωσία προσωπικού στις πωλήσεις προϊόντων συναφών με την ηλεκτρική ενέργεια.

Τέλος ο «Κωτσόβολος» συνδέεται και με τα μελλοντικά προγράμματα αντικατάστασης οικιακών ηλεκτρικών συσκευών και εγκατάστασης αντλιών θερμότητας.

Διαβάστε ακόμη: