Έφτασαν τα «μαύρα μαντάτα» από Βρυξέλλες για το φυσικό αέριο σε Γερμανία και Βόρεια Ευρώπη.
Η Κομισιόν λειτουργεί πλέον με την υπόθεση εργασίας ότι ο αγωγός Nord Stream 1 δεν θα ξαναλειτουργήσει μετά το πέρας της δεκαήμερης συντήρησής του στις 21 Ιουλίου.
Το δήλωσε και επίσημα ο επίτροπος για τον Οικονομικό Προγραμματισμό και τον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιοχάνες Χαν, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
Την ίδια στιγμή, η εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας της Γερμανίας αποκάλυψε πως η «περίφημη» τουρμπίνα που συντηρήθηκε στον Καναδά και σύμφωνα με ρωσικές πηγές βρίσκεται από χθες βράδυ στη Γερμανία, είναι εφεδρική και δεν πρόκειται για ένα απαραίτητο εξάρτημα, όπως ισχυρίζεται η ρωσική πλευρά.
Η εκπρόσωπος διευκρίνισε ότι προορίζεται να χρησιμοποιηθεί τον Σεπτέμβριο και ότι πρόκειται για προσχηματική δικαιολογία της Gazprom για να δικαιολογήσει τον περιορισμό της ροής φυσικού αερίου, ίσως και το κλείσιμο της στρόφιγγας από την ερχόμενη Πέμπτη ή Παρασκευή.
Παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για το πού βρίσκεται τώρα η τουρμπίνα, πότε και πώς θα φτάσει στο σταθμό αποσυμπίεσης της Gazprom έξω από την Αγία Πετρούπολη, η εκπρόσωπος αρνήθηκε να απαντήσει με το επιχείρημα ότι “αγγίζει και θέματα ασφαλείας”.
Στην ερώτηση αν το Βερολίνο περιμένει όντως να αντλήσει και πάλι φυσικό αέριο από τον Nord Stream 1 απάντησε ότι είναι προετοιμασμένο για όλα τα σενάρια.
Ας σημειωθεί ότι η Gazprom μείωσε τη ροή από μέσα Ιουνίου με το επιχείρημα των έργων συντήρησης, ενώ εναλλακτική μέσω του Nord Stream 2, που δεν έχει άδεια λειτουργίας, δεν υπάρχει.
Μέσα σε αυτό το δυστοπικό τοπίο η Gazprom έστειλε επιστολή στην Uniper, τον μεγαλύτερο αγοραστή ρωσικού φυσικού αερίου και μεγαλύτερο προμηθευτή αερίου της Γερμανίας με δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, στην οποία επικαλείται λόγους ανώτερης βίας (force majeure) για τη μείωση αναδρομικά της ροής αερίου.
Ίδια επιστολή έλαβε και ο προμηθευτής ενέργειας RWE. Η κίνηση ερμηνεύεται ως προσπάθεια της Gazprom να αποφύγει αγωγές καταβολής αποζημιώσεων για παράβαση συμβατικών υποχρεώσεων προμήθειας φυσικού αερίου.
Η οικονομική κατάσταση της Uniper ωστόσο πάει από το κακό στο χειρότερο ελλείψει ρευστότητας.
Σήμερα ο κολοσσός χρησιμοποίησε ολόκληρο το πιστωτικό όριο των δύο δις δολαρίων από την κρατική αναπτυξιακή τράπεζα KfW.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία με έδρα το Ντίσελντορφ, ζήτησε νέα αύξηση του πιστωτικού ορίου λόγω της διακοπής προμηθειών φυσικού αερίου.
Το μέλλον προδιαγράφεται ζοφερό, οι διαπραγματεύσεις με την γερμανική κυβέρνηση για πακέτο διάσωσης βρίσκονται σε εξέλιξη χωρίς κάποια θετικά μηνύματα, ενώ η Uniper για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της χρησιμοποιεί ίδια αποθεματικά.
Δραστική μείωση κατανάλωσης φυσικού αερίου
Η Ε.Ε. είναι σε θέση να μειώσει κατά 60 δισ. κ.μ. την κατανάλωση αερίου το φετινό χειμώνα εφόσον προετοιμαστεί για περαιτέρω μειώσεις στις προμήθειες ρωσικού αερίου, όπως αναφέρεται στο νέο σχέδιο ετοιμότητας της Κομισιόν, το οποίο διέρρευσε.
Σύμφωνα με το Montel, το σχέδιο έχει τίτλο “Εξοικονομούμε αέριο για έναν ασφαλή χειμώνα” και προβλέπει ότι η ηλεκτροπαραγωγή έχει το μεγαλύτερο περιθώριο μείωσης της κατανάλωσης αερίου που υπολογίζεται μεταξύ 4 και 40 δισ. κ.μ. σε ετήσια βάση.
Παράλληλα, η αλλαγή καυσίμου, οι δημοπρασίες για μείωση της ζήτησης και η διακοψιμότητα μπορούν να εξοικονομήσουν άλλα 10 δισ. κ.μ. ή το 10% της βιομηχανικής ζήτησης.
Τέλος, άλλα 11 δισ. κ.μ. μπορούν να εξοικονομηθούν από τη θέρμανση και την ψύξη μέσω εθελοντικών αλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά και δεσμευτικών ορίων στα δημόσια κτήρια.
Όλο το σχέδιο εξοικονόμησης για νοικοκυριά και βιομηχανία
Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο, η κατεύθυνση της Κομισιόν προς τα κράτη-μέλη αναφορικά με την προτεραιότητα στον εφοδιασμό με αέριο περιλαμβάνει τέσσερις βασικές αρχές:
Κοινωνική ιεράρχηση: Πόσο σημαντικός είναι ο εκάστοτε τομέας ή προϊόν για την κοινωνία, ιδίως όταν αφορά την υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον.
Διασυνοριακές εφοδιαστικές αλυσίδες: Σε ποιο βαθμό το προϊόν αποτελεί μέρος διασυνοριακών εφοδιαστικών αλυσίδων και θα μπορούσε να επηρεάσει την ομαλή παροχή κοινωνικών υπηρεσιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πιθανότητες αντικατάστασης και μείωσης: Αν το ορυκτό αέριο μπορεί να αντικατασταθεί ή αν μπορούν να εφαρμοστούν μέτρα εξοικονόμησης.
Ζημιά σε εγκαταστάσεις: Ποια ζημιά μπορεί να προκληθεί στα βιομηχανικά εργαλεία σε περίπτωση προσωρινής διακοπής. Αυτό αφορά ιδιαίτερα κλάδους που χρειάζεται να λειτουργούν συνεχόμενα, όπως τμήματα του ιατρικού τομέα, τα φαρμακευτικά, τα χημικά, το γυαλί και ο χάλυβας.
Οι ευρωπαίοι προετοιμάζονται: γεμίζουν τις πλωτές αποθήκες με υγροποιημένο φυσικό αέριο
Στην ΕΕ προετοιμάζονται συστηματικά πλέον να περάσουν το χειμώνα χωρίς καθόλου ρωσικό φυσικό αέριο: Τα επίπεδα πλήρωσης στις ευρωπαϊκές αποθήκες φυσικού αερίου έχουν ξεπεράσει πλέον το 64%, σύμφωνα με τα στοιχεία του συνδέσμου GIE, γεγονός που αποτελεί αιτία αισιοδοξίας ενόψει του χειμώνα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η πλήρωση των αποθηκών συνεχίστηκε ακόμα και μετά τις 11 Ιουλίου, όταν δηλαδή διακόπηκε πλήρως λόγω συντήρησης η λειτουργία του αγωγού NordStream 1 που διοχετεύει σημαντικές αν και μειωμένες ποσότητες ρωσικού αερίου στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι ο στόχος που έχει θέσει η Κομισιόν για τις αποθήκες είναι το 80% για το Νοέμβριο. Στο σχέδιο έκτακτης ανάγκης που πρόκειται να παρουσιάσει την Τετάρτη αναφέρεται ότι πιθανή διακοπή των ρωσικών προμηθειών εντός του Ιουλίου θα οδηγούσε σε επίπεδα αποθηκών της τάξης του 65-71% τον Οκτώβριο, δηλαδή σε έλλειμμα 20 δισ. κ.μ. για το χειμώνα.
Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν επισημαίνει ότι πρόσφατες πράξεις της Ρωσίας, όπως η περαιτέρω μείωση των ποσοτήτων που λαμβάνει η Ιταλία, προμηνύουν πιθανώς μια διακοπή της λειτουργίας του NordStream 1 σε μόνιμη βάση.
Όπως και να χει, το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές αποθήκες βρίσκονται ήδη κοντά στο 65% στα μέσα Ιουλίου είναι θετικό για τη συνέχεια. Αυτό που αποτελεί ερώτημα είναι σε περίπτωση μη επαναλειτουργίας του NordStream 1 αν θα χρειαστεί άντληση από τις αποθήκες νωρίτερα από τη χειμερινή περίοδο.
Τις προηγούμενες ημέρες η γερμανική Uniper δήλωσε ότι αναγκάστηκε να διοχετεύσει στην αγορά ποσότητες από τις αποθήκες της, όμως η εταιρεία τελεί υπό ασφυκτική οικονομική πίεση και ίσως δεν αποτελεί παράδειγμα για το τι θα πράξουν οι υπόλοιποι μεγάλοι προμηθευτές στην Ε.Ε.