Πολύ σύντομα, όπως σας είχαν γράψει το radar.gr και η ΑΞΙΑ, ο Χρήστος Κοπελούζος και η Gastrade θα βάλουν σε κίνηση το πλοίο του FSRU Αλεξανδρούπολης.

Το πλοίο του FSRU Αλεξανδρούπολης θα φτάσει εκτός απροόπτου την ερχόμενη Κυριακή 17 Δεκεμβρίου στο ακριτικό λιμάνι και λίγες μέρες αργότερα θα βρεθεί στη μόνιμη θέση του 17,6 χλμ νοτιοδυτικά του λιμένα και θα λειτουργήσει από το νέο έτος ως πλωτός σταθμός.

Θα συνδέεται με τον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου στην περιοχή ‘Αμφιτρίτη’ όπου ο ΔΕΣΦΑ κατασκευάζει τον μετρητικό σταθμό με την εμπορική λειτουργία να ξεκινά αρχές Μαρτίου.

Στο μετοχικό σχήμα της Gastrade συμμετέχουν με 20% εξίσου οι: Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog Cyprus Investments Ltd του Πίτερ Λιβανού, ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ ΑΕ.

Κυκλοφορεί επίσης πως όταν λειτουργήσει πλήρως το «Αλεξανδρούπολις» θα έχουμε και επίσημα εγκαίνια, ίσως και με σπάσιμο σαμπάνιας στο κύτος του πλοίου, ως είθισται.

Η άφιξή του FSRU είναι η συνέχεια ενός πολύ σημαντικού έργου για τη χώρα όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Το έργο σχεδίασε πριν 12 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος και συνεχίζει σήμερα ο Χρήστος Δ. Κοπελούζος.

Ο σχεδιασμός δικαιώθηκε πλήρως από τις γεωπολιτικές εξελίξεις μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Ο τερματικός σταθμός ‘Αλεξανδρούπολη’ θα συνδέεται με τον εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με έναν αγωγό μήκους 28 χλμ, κατά το μεγαλύτερο μέρος του υποθαλάσσιος (24 χλμ). Η πόντιση του υποθαλάσσιου αγωγού έχει ολοκληρωθεί ενώ εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται και η ολοκλήρωση της κατασκευής του χερσαίου τμήματος που βρίσκεται σήμερα στο 98%.

Το 60%-70% του αερίου που θα αεριοποιείται στον πλωτό σταθμό LNG εκτιμάται ότι θα εξάγεται μέσω του διασυνδετήριου αγωγού IGB και του σταθμού του Σιδηροκάστρου σε αντίστροφη ροή, στην Βουλγαρία και από εκεί μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων θα φτάνει στη Σερβία, τη Β. Μακεδονία, τη Ρουμανία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία και δυτικά μέχρι την Ουγγαρία και την Σλοβακία.

Ο εξαγωγικός προσανατολισμός του έργου θα ενισχυθεί από τον Κάθετο Διάδρομο που θα συνδέει την Ελλάδα με τις χώρες αυτές. Το κόστος της συνολικής επένδυσης εκτιμάται ότι θα πλησιάσει το μισό δισ. και χρηματοδοτείται περίπου σε ποσοστό 50% από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

Είναι έργο με νευραλγικό περιφερειακό χαρακτήρα που στοχεύει στις αγορές της Νοτιο Ανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, συνολικής κατανάλωσης πάνω από 65 δισ. Κμ αερίου ετησίως. Έχει ήδη δεσμευτεί σε μακροχρόνια βάση του 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

 

Τι ακριβώς είναι η πλωτή δεξαμενή αεριού FSRU

Το FSRU με δυναμικότητα σχεδόν 155.000 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα φτάνει στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αργότερα όμως και σε Ρουμανία, Σκόπια, αλλά και σε άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής.

«Οι εργασίες μετατροπής του πλοίου ολοκληρώθηκαν εγκαίρως, πράγμα που σημαίνει ότι όλος ο βασικός κορμός όπως καυστήρες, και αεριοποιητές, για την λειτουργία του ως πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει τοποθετηθεί και εγκατασταθεί» δήλωναν τεχνικοί του έργου.

Οι εργασίες μετατροπής έγιναν στα ναυπηγεία Keppel στη Σιγκαπούρη όπου συχνά πυκνά πήγαινε αντιπροσωπεία κάποιων (GasLog, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ) από τους μετόχους της Gastrade μαζί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Κωστή Σιφναίο.

Αναφορικά με τα συνοδευτικά έργα, το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού που θα συνδέει το FSRU με το δίκτυο έχει ολοκληρωθεί ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για το χερσαίο τμήμα, πράγμα που ολοκληρώθηκε πρόσφατα.

Αντίστοιχη εκτίμηση υπάρχει και για τα αγκυροβόλια επομένως με την άφιξή του το καράβι, θα δέσει κανονικά στη θέση του και θα συνδεθεί με τον υποθαλάσσιο αγωγό, προκειμένου να προχωρήσουν οι δοκιμές της υποδομής με αέριο αυτή τη φορά, δηλαδή σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.

Σε εξαιρετικό δρόμο βρίσκεται επίσης ο σταθμός διασύνδεσης με τον ΔΕΣΦΑ με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Διαχειριστή να αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο έργο θα είναι έτοιμο μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου.

Το έργο είναι ενεργειακή πύλη, που θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια και ανεξαρτησία τόσο της Ελλάδας, όσο και της Κεντρικής και ολόκληρης της Ν.Α. Ευρώπης, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ομαλή ενεργειακή μετάβαση και τον ενεργειακό πλουραλισμό της εξαιρετικά ευαίσθητης αυτής περιοχής.

Η συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης φτάνει ήδη μέχρι και το 70% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δις. κ.μ. ανά έτος για τα δέκα πρώτα χρόνια λειτουργίας.

Αμφιτρίτη: Η συμφωνία ΔΕΣΦΑ- Gastrade

Ολοκληρώνεται οσονούπω και η διαβούλευση για το κείμενο της Συμφωνίας Συνδεδεμένων Συστημάτων στο Σημείο Εισόδου ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη που θα υπογραφεί μεταξύ της ΔΕΣΦΑ A.E. και της GASTRADE A.E.

Η διαβούλευση έχει σκοπό να συγκεντρώσει απόψεις από όλα τα επιχειρηματικά σχήματα που ενδιαφέρονται να μεταφέρουν φυσικό αέριο μέσω του Σημείου Εισόδου ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη.

Η Συμφωνία Συνδεδεμένων Συστημάτων θα διασφαλίσει την αποτελεσματική λειτουργία των Συνδεδεμένων Συστημάτων, Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς (ΕΣΜΦΑ) και Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης και θα καθορίσει τις προϋποθέσεις συντονισμένης λειτουργίας των Συνδεδεμένων συστημάτων, ΕΣΜΦΑ και ΑΣΦΑ.

Επίσης, το πλοίο «Αλεξανδρούπολις» της ναυτιλιακής εταιρείας Gaslog, του Πήτερ Γ. Λιβανού, που έγινε ήδη FSRU “Αλεξανδρούπολις” καταπλέει στην Αλεξανδρούπολη, ενώ τα τρία ρυμουλκά που ναυπηγήθηκαν στην Τουρκία και ανήκουν σε εταιρεία της Δανίας ήδη κατευθύνονται για την Αλεξανδρούπολη, προκειμένου να ενσωματωθούν στο λειτουργικό σύστημα της θαλάσσιας συνδρομής του Σταθμού.

Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας δημοπράτησε έργα ύψους 23,6 εκατ. ευρώ για λιμενικά έργα στην Αλεξανδρούπολη με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών στις 11 Ιανουαρίου.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης, θα μπορεί από Φεβρουάριο ή Μάρτιο να δέχεται ποσότητες από φορτία LNG και στη συνέχεια να τις αεριοποιεί διοχετεύοντας το φυσικό αέριο στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και ακολούθως μέσω του αγωγού IGB (διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να εφοδιάζονται οι αγορές των Βαλκανικών χωρών

Το FSRU “Αλεξανδρούπολις” θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο, θα έχει δυνατότητα αποθήκευσης LNG η οποία ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του θα φτάνει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Η πλωτή μονάδα έχει μήκος 288,6 μέτρα, 44 μέτρα πλάτος και ύψος 26,2 μέτρα. Με την λειτουργία του FSRU, η πόλη της Αλεξανδρούπολης και γενικότερα η Βόρεια Ελλάδα θα μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου και θα προμηθεύει την Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Μολδαβία.

Το “Αλεξανδρούπολις” FSRU παραδόθηκε στην GAS-15 Ltd, θυγατρική κατά 100% της GasLog LNG Services, του Πήτερ Γ. Λιβανού.

Ο πλωτός μεταφορέας LNG χωρητικότητας 155.000 cbm, ο οποίος πρόσφατα εγγράφηκε στο Ελληνικό Νηολόγιο, είναι η πρώτη μετατροπή FSRU υπό ελληνική σημαία για λειτουργία στο Θρακικό Πέλαγος.

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία εγκατάστασης, η μονάδα θα αναπτυχθεί περίπου 17 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, στη Βόρεια Ελλάδα, και θα έχει συνολική ικανότητα παράδοσης περίπου 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (cbm) ετησίως, με μέγιστη αποστολή στα 22 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα.

Το FSRU θα ανήκει και θα διαχειρίζεται η Gastrade, η κοινοπραξία των ‘5’ στην ενεργειακή αγορά της ευρύτερης περιοχής, και θα προμηθεύει με φυσικό αέριο τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ο διαγωνισμός για τα έργα στο λιμάνι

Με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών την 11η Ιανουαρίου 2024, το υπουργείο Ναυτιλίας δημοπράτησε το έργο, “Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή οδό”, συνολικού ύψους 23,6 εκατ. ευρώ.

Αναθέτουσα αρχή είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και διενεργούσα αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και ενεργεί κατ’ εντολή, του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU.

Η τελευταία ημερομηνία κατάθεσης προσφορών θα γίνει στις 11 Ιανουαρίου 2024 και η αποσφράγιση των προσφορών είναι προγραμματισμένη για τις 12 Ιανουαρίου 2024.

Αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση των υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης μέσω μελέτης και κατασκευής και διακρίνεται στα ακόλουθα δύο Τμήματα:

Τμήμα Α: αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στο δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα, με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα.

Τμήμα Β: οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού.

Το Τμήμα Α

Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 18.449.881,30 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 14.878.936,52 ευρώ). Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 18 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Το Τμήμα Α αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (έτους 2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (με βάση πρόσφατη βυθομετρική αποτύπωση του 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 190.000μ3). Δεδομένου ότι, ο μεγαλύτερος όγκος προσχώσεων εντοπίζεται στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, προτείνεται τοπική υπερεκσκαφή Τμήματος της λιμενολεκάνης και Τμήματος του διαύλου στα -13,00μ. (ΜΣΘ), ώστε να δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα.

Το Τμήμα Β

Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 5.200.490,81 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 4.193.944,61 ευρώ). Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 8 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Το Τμήμα Β αφορά την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό (η οποία βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή) και συνίσταται στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μ εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τη χάραξη, τις διατομές και τα λοιπά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο MasterPlan.

Η κατασκευή του οδικού κλάδου αποτελεί την άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (δεδομένου ότι με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια του αστικού ιστού που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων και ατυχημάτων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.

Η ναυπηγική μονάδα Med Marine, που εδρεύει στην Τουρκία και η οποία ειδικεύεται στην κατασκευή κυρίως ρυμουλκών και βοηθητικών σκαφών ναυτιλιακών εργασιών στο ναυπηγείο της στο Eregli, παρέδωσε τρία ρυμουλκά RAstar 2800 στη δανική εταιρεία ρυμουλκών Svitzer. Τα τρία ρυμουλκά είναι όλα σχεδιασμένα από τον Καναδό Ναυτικό Αρχιτέκτονα Robert Allan και τα μοντέλα RAstar 2800 επιλέχθηκαν ειδικά από την Svitzer για την εξαιρετική τους αποτελεσματικότητα στις λιμενικές λειτουργίες.

Τα τρία ρυμουλκά θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα για την εξυπηρέτηση του τερματικού σταθμού LNG του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου της Gastrade.

Διαβάστε ακόμη: