«Ο χειρότερος εφιάλτης» για την ελληνική ναυτιλία και κατ’ επέκταση για την οικονομία ολόκληρης της χώρας θα ήταν το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια. Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο υπουργός ανέδειξε τη διπλή απειλή της γεωπολιτικής αστάθειας και της οικονομικής επιβάρυνσης, ειδικά σε μια περίοδο που η Ελλάδα προσδοκά αυξημένα τουριστικά έσοδα και ανάπτυξη στο θαλάσσιο μέτωπο.

Επιτήρηση σε πραγματικό χρόνο και ετοιμότητα

Ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού, όπως αποκάλυψε ο υπουργός, παρακολουθεί ανά έξι και δώδεκα ώρες κάθε ελληνικό πλοίο που πλέει στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Η κατάσταση, όπως είπε, «είναι πολύ σοβαρή και εξελίσσεται με τρόπο που δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού». Επισήμανε ότι, όπως στον πόλεμο της Ουκρανίας, έτσι και τώρα «οι διαστάσεις της σύγκρουσης είναι απρόβλεπτες».

Με δεδομένο ότι πάνω από το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, κάθε πιθανή διακοπή ναυσιπλοΐας ή απόπειρα στρατιωτικού αποκλεισμού στην περιοχή επηρεάζει άμεσα την ελληνική ναυτιλία, αλλά και τη διεθνή οικονομία. Γι’ αυτό και η χώρα μας, με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, δεν μπορεί να παρακολουθεί αμέτοχη τις εξελίξεις.

Η ακρίβεια στα καύσιμα και ο ψυχολογικός παράγοντας

Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε τη συνολική επίδραση της αστάθειας στην ελληνική οικονομία. Η αύξηση στην τιμή των καυσίμων επηρεάζει την παραγωγή, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον ψυχολογικό παράγοντα: «Η οικονομία είναι και ψυχολογία. Ο τουρισμός βασίζεται στη σταθερότητα», είπε χαρακτηριστικά, δείχνοντας τη σημασία που έχει η ηρεμία και η εμπιστοσύνη κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Παράλληλα, προειδοποίησε κατά της κινδυνολογίας: «Όσοι έχουν δημόσιο λόγο, οφείλουν να είναι προσεκτικοί, γιατί η υπερπροβολή απειλών μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο για τη χώρα».

Ανάσα στα ακτοπλοϊκά – Μειώσεις έως 32%

Ένα από τα βασικά στοιχεία της τοποθέτησης του κ. Κικίλια ήταν η ακτοπλοϊκή πολιτική. Παρά τις διεθνείς πιέσεις από τις τιμές των καυσίμων και τις αποφάσεις της Ε.Ε. για το περιβάλλον, το υπουργείο Ναυτιλίας πέτυχε μείωση λιμενικών τελών κατά 50%, γεγονός που βοήθησε στη συγκράτηση και σε ορισμένες περιπτώσεις μείωση των ακτοπλοϊκών ναύλων.

Ενδεικτικά, ενώ είχαν προαναγγελθεί αυξήσεις της τάξης του 15%, οι τιμές όχι μόνο δεν αυξήθηκαν, αλλά σε πολλές γραμμές μειώθηκαν έως και 32%. Το αποτέλεσμα αυτό, σύμφωνα με τον υπουργό, ανακουφίζει τη μεσαία τάξη και τονώνει την τουριστική κινητικότητα, προσφέροντας ελαφρύνσεις στο ελληνικό νοικοκυριό.

Λιμάνια, υποδομές και νησιωτική ισοτιμία

Σε δεύτερο επίπεδο, ο κ. Κικίλιας ανέδειξε την ανάγκη επενδύσεων στις λιμενικές υποδομές. Αναφέρθηκε σε δύο κρίσιμους τουριστικούς προορισμούς, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, όπου από την 1η Ιουλίου ξεκινά η εφαρμογή τέλους κρουαζιέρας, που θα επιστρέφει στην τοπική κοινωνία ως χρηματοδότηση για έργα λιμενικής αναβάθμισης.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο λιμάνι των Σπετσών, όπου ήδη προχωρά η αποκατάσταση της νομιμότητας με απομάκρυνση παράνομων ρεμέτζων και οργανωμένες παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας. Παράλληλα, το Υπουργείο επενδύει 42 εκατ. ευρώ μέσω του νησιωτικού ισοδυνάμου, στηρίζοντας την ίση πρόσβαση των νησιωτών σε βασικές υπηρεσίες.

Πιέσεις από νέες μεταναστευτικές ροές

Ο υπουργός δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις μεταναστευτικές ροές, που το τελευταίο διάστημα έχουν μετατοπιστεί προς το νοτιοανατολικό Αιγαίο και το Λιβυκό Πέλαγος. Αιτία, οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και η αποσταθεροποίηση περιοχών της Αφρικής.

Ο Βασίλης Κικίλιας τάχθηκε υπέρ της ενίσχυσης της συνεργασίας με τη Λιβύη, ιδίως ως προς την υποστήριξη του λιμενικού της. Επίσης, προανήγγειλε νομοθετικό πλαίσιο για τις επιστροφές παράνομων μεταναστών, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα από το Υπουργείο Μετανάστευσης.

Ψηφιακά Λιμεναρχεία και επιχειρησιακή τεχνολογία

Κλείνοντας, ο υπουργός παρουσίασε τον σχεδιασμό για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του Υπουργείου. Προβλέπεται προμήθεια νέων σκαφών, drones, αισθητήρων και καμερών επιτήρησης, καθώς και ψηφιοποίηση των Λιμεναρχείων και του επιχειρησιακού κέντρου.

Η Ελλάδα διαθέτει 18.500 ναυτικά μίλια θαλάσσιων συνόρων, και σύμφωνα με τον υπουργό «είναι υποχρέωσή μας να τα προστατεύσουμε, ενισχύοντας τις υποδομές και τη διαφάνεια στην πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες».

Διαβάστε ακόμη: