Είκοσι διαγωνισμοί συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ μέσου του θεσμού των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, δρομολογούνται μέχρι το τέλος του χρόνου, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στον τομέα των κατασκευών που θα συμπληρωθεί με τα μεγάλα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου ύψους 3,3 δισ. ευρώ που θα προκηρυχθούν τον επόμενο μήνα με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Ο τομέας των υποδομών βιώνει πλέον ένδοξες μέρες και από τη δεκαετή μιζέρια και ανυποληψία περνά σε μία περίοδο ισχυρής ανάπτυξης όπως επιβεβαίωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για το ΕΣΠΑ Γιάννης Τσακίρης σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ κατά την παρουσίαση σχετικής μελέτης για τον κλάδο.

Είναι πρώτη φορά στην πολύχρονη και επεισοδιακή πορεία των δημοσίων έργων στην χώρα μας που αλλάζει όλος ο σχεδιασμός των μελλοντικών υποδομών κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των Βρυξελλών που επιτάσσουν νέους κανόνες με βιώσιμα και χρήσιμα έργα.

«Από το 1981 μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 180 δισ. για έργα υποδομών. Πολλά δεν έπιασαν τόπο γιατί διατέθηκαν σε έργα που προχωρήσαν με μικροπολιτικές λογικές ή τοπικά συμφέροντα, χωρίς ανάλυση κόστους – οφέλους» ανέφερε ο κ. Καραμανλής κάτι που όπως είπε, έχει αλλάξει. Σήμερα, υπάρχει σχέδιο για τις υποδομές στην χώρα, ενώ δεν εξαγγέλλονται έργα χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους. Είναι δε ξεκάθαρο ότι δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιολογεί σειρά δεικτών προκειμένου να εξακριβώσει αν ένα έργο είναι πράγματι χρήσιμο για την τοπική κοινωνία ή τη χώρα. Μόνο μετά από αναλυτική μελέτη κόστους – οφέλους χρηματοδοτούνται έργα από την Ε.Ε.

Μάλιστα ο υπουργός Υποδομών κ. Καραμανλής δεν έκρυψε τις πιέσεις που υπάρχουν ακόμη και σήμερα για έργα από δημάρχους και τοπικούς παράγοντες. Τόνισε όμως ότι χωρίς τους απαραίτητους δείκτες βιωσιμότητας δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν. «Έργα χωρίς χάραξη, μελετητική ωριμότητα, χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα, δεν μπορούν περπατήσουν» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

Από τον περασμένο Απρίλιο και με τις προοπτικές που σκόρπισε το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ στην αγορά, τα χαμόγελα επέστρεψαν στις κατασκευές. Όπως ανέφερε χθες ο υπεύθυνος κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ Γ. Μανιάτης, αυτό είχε να συμβεί από  το 2008, καθώς η κρίση που μεσολάβησε έβαλε σε βαθύ τούνελ τη βιομηχανία των κατασκευών.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί, σε διάφορα προγράμματα, έργα υποδομών συνολικού ύψους κοντά στα 8 δισ. ευρώ. Σε ότι αφορά το ΕΣΠΑ ο κ. Τσακίρης προανήγγειλε πως στο εξής θα εντάσσονται προγράμματα τόσο για τη βιομηχανία υλικών κατασκευών, όσο και για «πράσινες» ή «έξυπνες» δράσεις, από την κυκλική οικονομία μέχρι την τεχνολογία.