Πυρετωδώς εργάζεται τις τελευταίες ημέρες το προσωπικό των σούπερ μάρκετ, καθώς η πρεμιέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού» απαιτεί σειρά αλλαγών εντός των φυσικών καταστημάτων, στα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων, αλλά και στα φυλλάδια προσφορών που εκδίδουν οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι αύριο το πρωί, στις 9 π.μ. οι υπόχρεες επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν αποστείλει στο υπουργείο Ανάπτυξης τους καταλόγους με τα 51 προϊόντα που θα έχουν περιλάβει στο «καλάθι» τους καθώς η δράση τίθεται σε εφαρμογή την ίδια ημέρα, την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου. Σημειώνεται ότι το «καλάθι» περιλαμβάνει προϊόντα από 51 βασικές κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ και οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να αποστέλλουν τους σχετικούς καταλόγους στο υπουργείο κάθε Τετάρτη, μέχρι τις 9 π.μ.
Αν και στην υπουργική απόφαση δεν προβλέπει κάτι σχετικό, η σχετική νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 87 του νόμου 4986/2022) προβλέπει τη δυνατότητα προαιρετικής συμμετοχής στο μέτρο και επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ με τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες κάποιες μεσαίες αλυσίδες, αλλά και κάποιες από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής που έχουν αναπτύξει και δική τους δραστηριότητα λιανικής εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής στη δράση.
Μεγάλος προβληματισμός υπάρχει και σε σχέση με τα φυλλάδια προσφορών. Το γεγονός ότι το υπουργείο Ανάπτυξης στην τροπολογία στην οποία προχώρησε για να νομοθετήσει το «καλάθι» πρόταξε το φυλλάδιο ως μέσο ενημέρωσης των καταναλωτών ενδεχομένως οδηγήσει αλυσίδες στην αλλαγή στρατηγικής που ακολουθούν από την αρχή της λειτουργίας τους. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Σκλαβενίτης, η οποία έχει ως πάγια τακτική να μην εκδίδει φυλλάδιο προσφορών. Κύκλοι της εταιρείας δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο η αλυσίδα να λάβει τελικά απόφαση για έκδοση φυλλαδίου, ακόμη και αν αυτό δεν συμβεί από αυτή την Τετάρτη.
Ακόμη, πάντως, και οι αλυσίδες που ήδη εκδίδουν φυλλάδιο προσφορών δεν έχουν αποφασίσει ακόμη εάν θα προχωρήσουν στην έκδοση διαφορετικού φυλλαδίου, ειδικά για το «καλάθι του νοικοκυριού». Σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωμένες, εάν στα υφιστάμενα φυλλάδια περιλαμβάνονται και προϊόντα του «καλαθιού», αυτά να φέρουν το ειδικό σήμα που έχει δημιουργήσει το υπουργείο Ανάπτυξης. Επιπλέον, αρκετές από τις αλυσίδες οι οποίες εκδίδουν φυλλάδια προσφορών κάθε 15 ημέρες δεν έχουν ακόμη αποφασίσει οριστικά εάν θα προχωρήσουν σε εβδομαδιαία φυλλάδια ή απλώς θα συνεχίσουν να τα ανανεώνουν κάθε δύο εβδομάδες, ενημερώνοντας βεβαίως σε εβδομαδιαία βάση το υπουργείο Ανάπτυξης, όπως προβλέπεται από την υπουργική απόφαση.
Αρμόδια αρχή για τον έλεγχο εφαρμογής του «καλαθιού του καταναλωτή» ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ). Οι κυρώσεις για μη αποστολή ή ελλιπή αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους (διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου) επιβάλλονται με απόφαση του Διοικητή της ΔΙΜΕΑ.
Διαβάστε ακόμη:
- Χάιντι Κλουμ: Απλά ολόγυμνη στο instagram
- Ο ιδρυτής του Twitter λανσάρει νέα πλατφόρμα την στιγμή που ο Μασκ αγόρασε το Twitter
- Sotheby’s: Το αριστούργημα του Ρούμπενς που κλέβει την παράσταση
- Κώστας Μπακογιάννης: «Από τον Ιανουάριο, τα δημοτικά τέλη μειώνονται κατά 5%»