Κλείδωσαν από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας οι ανταγωνιστικές χρεώσεις τιμολογίων του Νοεμβρίου.

Το ύψος των χρεώσεων θα κυμαίνεται ανάμεσα στα 0,45 με 0,50 ευρώ, άρα τα τιμολόγια θα είναι χαμηλότερα κατά περίπου 15% με 20% σε σχέση με τον Οκτώβριο.

Οι μειώσεις των ανταγωνιστικών χρεώσεων αποδίδονται στην πτωτική πορεία της τιμής του φυσικού αερίου TTF στο ολλανδικό χρηματιστήριο ενέργειας.

Εν τω μεταξύ, σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ που ήρθε στη Βουλή, θεσπίζει το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής προμηθευτή, χωρίς διακρίσεις ως προς το κόστος, τη διαδικασία και τον χρόνο.

Παράλληλα, καθορίζει ότι η διαδικασία αλλαγής προμηθευτή δεν επιφέρει οικονομική επιβάρυνση για τους οικιακούς πελάτες και τις μικρές επιχειρήσεις.

Όπως είναι φυσικό, η αλλαγή προμηθευτή δεν απαλλάσσει τον πελάτη από την υποχρέωση τήρησης των συμβατικών του δεσμεύσεων.

Είναι χαρακτηριστικό πως από τις 26 Αυγούστου, οπότε και σημειώθηκε η υψηλότερη τιμή των 349,9 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, μέχρι και χθες καταγράφηκε βουτιά της τάξης του 66%.

Η τιμή του είχε πέσει στα 116,45 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.

Γιατί πέφτουν διεθνώς οι τιμές αερίου

Η μείωση τιμών στον έντονα αμφισβητούμενο ολλανδικό κόμβο TTF συμβαίνει λόγω της μεγάλης προσφοράς κυρίως αμερικανικών ποσοτήτων LNG στην ευρωπαϊκή αγορά.

Έχουν αρχίσει να εισρέουν στην ευρωπαϊκή αγορά (και στην Ελλάδα φυσικά) μεγάλες ποσότητες σχιστολιθικού αερίου (shale gas) από τις ΗΠΑ με τη μορφή υγροποιημένου (LNG).

Δευτερευόντως υπάρχει υπερκάλυψη του στόχου της Ε.Ε. για την πλήρωση των αποθηκών φυσικού αερίου (91%) και αφετέρου.

Αξίζει να σημειωθεί πως χθες στη Μεσόγειο έπλεαν 35 δεξαμενόπλοια με φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένοντας να δέσουν σε τερματικούς σταθμούς για τον εφοδιασμό τους.

Η πτώση των τιμών σχετίζεται και με τη συζήτηση που έχει ανοίξει στην Ε.Ε. για την επιβολή πλαφόν στον δείκτη TTF. Μέτρο το οποίο προωθεί η Ελλάδα και άλλες 15 χώρες και υιοθέτησε χθες η Κομισιόν. Ένα ανώτατο όριο διακύμανσης αποθαρρύνει τους κερδοσκόπους» μας λέει Έλληνας τεχνοκράτης των Βρυξελλών και συνεχίζει: «ακόμη μία αιτία της πτώσης των τιμών του αερίου είναι και οι προβλέψεις αναλυτών για την επερχόμενη ύφεση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η ζήτηση θα υποχωρήσει και άρα οι τιμές διορθώνουν προς τα κάτω.

«Σταυρόλεξο» η επιδότηση απο το ταμείο ενεργειακής μετάβασης

Εν τω μεταξύ παραμένει αναπάντητο το ερώτημα για το ποια θα είναι η επιδότηση του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης που θα ανακοινώσει το υπουργείο, και αν το ύψος της θα οδηγήσει σε ισόποση μείωση και των τελικών τιμών καταναλωτή.

«Ενδεχομένως η κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει λόγω και της πτώσης των τιμών ρεύματος, κονδύλια μόνο από το ΤΕΜ και όχι και από τον κρατικό προϋπολογισμό» λένε στο ΥΠΕΝ.

Η αποκλιμάκωση των τιμών ξεκίνησε ουσιαστικά από αυτόν τον μήνα και για τον επόμενο, όπως προαναφέρθηκε, αναμένεται να πέσουν κάτω και από τα επίπεδα του Αυγούστου.

Προβλέψεις θέλουν τις τιμές ρεύματος να υποχωρούν περαιτέρω μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η διακύμανση των τιμών οδηγεί σε επίπεδα κατώτερα από τις αντίστοιχες του περασμένου Αυγούστου.

Ο καλοκαιρινός μήνας ήταν και ο πρώτος της εφαρμογής των κρατικών παρεμβάσεων στην λιανική αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας.

Στη βουλή το νομοσχέδιο για τα δικαιώματα των καταναλωτών ρεύματος και αεριού: Πότε και πως αλλάζετε πάροχο

Στη Βουλή κατατέθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας 2019/944, που περιέχει διατάξεις για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και κυρίως των «ενεργειακών καταναλωτών» στην επιλογή παρόχου.

Το σχέδιο καθορίζει ότι η διαδικασία αλλαγής προμηθευτή δεν επιφέρει οικονομική επιβάρυνση για τους οικιακούς πελάτες και τις μικρές επιχειρήσεις.

Ειδικά για τα νοικοκυριά, καθορίζει πως οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα να υπαναχωρήσουν αζημίως από τη Σύμβαση Προμήθειας εντός 14 ημερών, εκτός εάν έχει συμφωνηθεί μεγαλύτερη προθεσμία.

Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, επιτρέπεται στους προμηθευτές ή στους συμμετέχοντες στην αγορά που δραστηριοποιούνται στη σωρευτική εκπροσώπηση, να επιβάλλουν τέλος τερματισμού σύμβασης, στους πελάτες που καταγγέλλουν οικειοθελώς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σταθερής τιμής ορισμένου χρόνου, πριν από τη λήξη της σύμβασης, υπό τον όρο ότι το εν λόγω τέλος προβλέπεται από σύμβαση την οποία έχει συνάψει οικειοθελώς ο πελάτης και ότι το εν λόγω τέλος ανακοινώνεται σαφώς στον πελάτη πριν από τη σύναψη της σύμβασης.

Ωστόσο, το εν λόγω τέλος θα πρέπει να είναι αναλογικό και να μην υπερβαίνει την άμεση οικονομική ζημία του προμηθευτή ή του συμμετέχοντος στην αγορά που δραστηριοποιείται στη σωρευτική εκπροσώπηση, λόγω του τερματισμού της σύμβασης από τον πελάτη, περιλαμβανομένου του κόστους τυχόν δεσμοποιημένων επενδύσεων ή υπηρεσιών, οι οποίες ήδη παρέχονται ως μέρος της σύμβασης.

Ωστόσο, το βάρος της απόδειξης της άμεσης οικονομικής ζημίας επιβαρύνει τον προμηθευτή ή τον συμμετέχοντα στην αγορά που δραστηριοποιείται στη σωρευτική εκπροσώπηση και το επιτρεπτό των τελών τερματισμού της σύμβασης παρακολουθείται από τη ΡΑΕ.

Παράλληλα, οι οικιακοί πελάτες δικαιούνται να συμμετέχουν σε συστήματα μαζικής αλλαγής προμηθευτή ρεύματος. Επίσης, οι πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας λαμβάνουν δωρεάν όλους τους λογαριασμούς και τις πληροφορίες τιμολόγησης.

Επιπλέον, στην περίπτωση που εξετάζεται το ενδεχόμενο τροποποίησης του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες, ως προς τις απαιτήσεις που διέπουν το περιεχόμενο του λογαριασμού κατανάλωσης, η διενέργεια της δημόσιας διαβούλευσης γνωστοποιείται στις αρμόδιες καταναλωτικές οργανώσεις, προκειμένου να διατυπώσουν τη γνώμη τους.

Με άλλη ρύθμιση του σχεδίου νόμου, υποχρεώνονται οι πάροχοι να ενημερώνουν τους πελάτες τους για το ενεργειακό τους μίγμα.

Πιο συγκεκριμένα, οι προμηθευτές πρέπει να παρέχουν στους πελάτες στοιχεία είτε μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης και των πληροφοριών τιμολόγησης, απευθείας ή με παραπομπή σε συγκεκριμένη πηγή, είτε σε χωριστό έγγραφο συνημμένο στον λογαριασμό κατανάλωσης, σχετικά με την συνεισφορά κάθε ενεργειακής πηγής στο συνολικό μείγμα καυσίμων του εκάστοτε προμηθευτή κατά το προηγούμενο έτος, με κατανοητό και σαφώς συγκρίσιμο τρόπο, τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο προμηθευτή, εφόσον ο εν λόγω προμηθευτής δραστηριοποιείται σε περισσότερα του ενός κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με το ίδιο έγγραφο, πρέπει επίσης να παρέχονται πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όσον αφορά τουλάχιστον τις εκπομπές CO2, που είναι αποτέλεσμα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από το συνολικό μείγμα καυσίμων του Προμηθευτή κατά το προηγούμενο έτος.

Το σχέδιο νόμου καθιστά υποχρεωτική επίσης την ύπαρξη τουλάχιστον ενός εργαλείου σύγκρισης τιμών ρεύματος και φυσικού αερίου, με σχετική ενημέρωση των καταναλωτών από τους λογαριασμούς τους.

Όπως είναι γνωστό, η ΡΑΕ ήδη έχει αναπτύξει μία ανάλογη πλατφόρμα, για την αντιπαραβολή όλων των διαθέσιμων τιμολογίων.

Τέλος, από τη στιγμή που η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει προχωρήσει στην ανάπτυξη μίας ανάλογης πλατφόρμας, έγκειται στη διακριτική της ευχέρεια να εκδώσει σήματα εμπιστοσύνης για άλλα εργαλεία σύγκρισης, τα οποία έχουν αναπτύξει ιδιώτες.

Διαβάστε ακόμη: