Ένα θρίλερ για … γερά πορτοφόλια και ακόμη πιο γερά νεύρα εκτυλίσσεται τις τελευταίες ημέρες στη Θεσσαλονίκη. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται οι μετοχικές ισορροπίες στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), στο παρασκήνιο ωστόσο τα σενάρια δίνουν και παίρνουν για την υπόθεση που έχει αποκτήσει γεωπολιτικές, πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις.

Το στόρι ξεκινά πριν από 15 ημέρες όταν έγινε γνωστό πως υποβλήθηκε δημόσια πρόταση από την νεοσύσταση ολλανδική εταιρεία με την επωνυμία LeonidsPort για ποσοστό έως 21% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Στα δημοσιογραφικά γραφεία σημαίνει συναγερμός όταν αποκαλύπτεται πως πίσω από την εταιρεία βρίσκεται η οικογένειας Λουί-Ντρέιφους, ιδιοκτήτες του γαλλικού κολοσσού αγροτικών προϊόντων Louis-Dreyfus, ενός από τους ισχυρότερους ομίλους του πλανήτη με έσοδα περίπου 50-60 δισ. δολαρίων ετησίως, παρουσία σε 100 χώρες και 22.000 εργαζόμενους.

Τις επόμενες ημέρες επικρατεί ντελίριο στο Χρηματιστήριο καθώς επενδυτές αποδέχονταν την δημόσια πρόταση με προσφερόμενο τίμημα στα 27 ευρώ και πουλούσαν τις μετοχές τους στη LeonidsPort που φέρει το όνομα του παππού της Μαργκαρίτα Ολέγκοβνα Λουί Ντρέιφους, ιδιοκτήτριας πλέον του ομίλου μετά το θάνατο του συζύγου της. Μέχρι που εμφανίστηκε ο μεγαλομέτοχος της ΟΛΘ ΑΕ Ιβάν Σαββίδης και με αγορές αρκετά πάνω από τα 27 ευρώ έβαλε φρένο στις εξελίξεις. Αποκτώντας ένα μικρό αριθμό μετοχών ανέβασε το άμεσο ποσοστό που κατέχει λίγο πάνω από το 50% και το έμμεσο στο 72,70% μέσω της κοινοπραξίας με την γαλλική CMA CGM.

Τώρα η κατάσταση βρίσκεται σε μια λεπτή ισορροπία, με τη μετοχή να έχει πιάσει τιμές πάνω από τα 29 ευρώ, να παραμένει πάνω από τα 27 ευρώ με αποτέλεσμα τα σενάρια να δίνουν και να παίρνουν για τις πραγματικές προθέσεις της οικογένειας Ντρέιφους, τα επόμενα βήματά της αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και για το κατά πόσον βρίσκεται σε σύμπραξη με κάποιον από τους βασικούς μετόχους του ΟΛΘ.

Τι έφερε τους Ντρέιφους στη Θεσσαλονίκη

Τα μέλη της οικογένειας Louis-Dreyfus και ειδικότερα η Margarita Louis-Dreyfus και οι τρεις γιοί της, Kyril, Maurice και Eric, εμφανίζονται να επιδιώκουν να διευρύνουν το ιδιωτικό της επενδυτικό χαρτοφυλάκιο, η αξία του οποίου υπολογίζεται στα 50-60 δισεκατομμύρια σε επίπεδο τζίρου, μέσα από ένα νέο κλάδο επενδύσεων που εστιάζει στις στρατηγικές υποδομές σε παγκόσμιο επίπεδο, με έμφαση στην Ευρώπη.

Η πρώτη κίνηση, λένε, γίνεται με τον ΟΛΘ όμως η δημόσια πρόταση της LeonidsPort χαρακτηρίζεται από παράγοντες της αγοράς ως αρκετά πρόχειρη στο σχεδιασμό της, κάτι που εκ των πραγμάτων αποδείχθηκε στην πράξη με το μικρό σε σχέση με τον αρχικό στόχο ποσοστό που αποκτήθηκε. Εκτός, αντιτείνουν άλλες πηγές, εάν εξ αρχής στόχος ήταν να αποκτηθεί ένα μια μικρή μετοχική συμμετοχή… Κύκλοι της αγοράς αναρωτιόνται επίσης πως ένα όμιλος όπως αυτός της οικογένειας Ντρέιφους με αυτή τη μεγάλη διεθνώς βαρύτητα δεν είχε διερευνήσει τις προθέσεις της αγοράς πριν προχωρήσει στη δημόσια πρόταση για το 21% της ΟΛΘ ΑΕ. Οι ίδιοι κύκλοι εκφράζουν και τον προβληματισμό τους γιατί ο όμιλος Ντρέιφους σε μια τόσο σημαντική στρατηγική υποδομή δεν ενημέρωσε το ΤΑΙΠΕΔ (που είναι και μέτοχος με 7,3%) ή άλλα θεσμικά κέντρα αλλά και γιατί επέλεξε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αφού μέχρι σήμερα δεν είχε την παραμικρή δραστηριότητα στα λιμάνια. Διαθέτει βέβαια στόλο μεταφοράς των αγροτικών του προϊόντων, άλλο καράβια και άλλο λιμάνια όμως.

Οι κινήσεις Σαββίδη

Από την άλλη πλευρά, ο Ιβάν Σαββίδης μέσω της Belterra αντέδρασε αγοράζοντας μετοχές πάνω από την τιμή προσφοράς των Ντρέιφους, θέλοντας να στείλει σήμα στην αγορά πως η δημόσια πρόταση ήταν «εχθρική». Αυτό υποστηρίζουν όσοι λένε πως η κίνηση Σαββίδη να αγοράσει έστω και μικρό αριθμό μετοχών δείχνει ότι δεν υπήρχε συνεννόηση με την οικογένεια Ντρέιφους. όπως ήθελαν σενάρια που κυκλοφόρησαν. Είναι όμως έτσι;

Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως με αφορμή μια δημόσια πρόταση που ήρθε από το πουθενά η πλευρά Σαββίδη κατάφερε αιτιολογημένα να αυξήσει ελαφρώς το ποσοστό της στον ΟΛΘ, δίνοντας λαβή και σε σενάρια περί μελλοντικών εξελίξεων για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του λιμανιού. Μέχρι στιγμής, όπως επεσήμαναν κύκλοι της αγοράς «εάν στόχος του οποιουδήποτε ήταν να “βγει” η εταιρεία από το χρηματιστήριο μέσω της δημόσιας πρότασης δεν το πέτυχε, τουλάχιστον προς το παρόν”. Οι ίδιοι προσθέτουν βέβαια πως εάν ο Ιβάν ήθελε ή μπορούσε να πουλήσει θα το είχε κάνει. Κατά τις πληροφορίες, έχουν υπάρξει πολύ σοβαρές προτάσεις για να πουληθεί ο ΟΛΘ, η πιο πρόσφατη από μεγάλο αραβικών συμφερόντων όμιλο operator λιμένων που αποτιμούσε τον ΟΛΘ στα 400 εκατ. ευρώ. Όλες «πάγωσαν» αφού ο Σαββίδης είτε δεν θέλει, είτε δεν μπορεί να πουλήσει.

Ο παράγοντας Γάλλοι

Υπάρχει και μια ακόμη διάσταση καθώς σύμφωνα με όσα συζητούνται σε οικονομικά, αλλά και πολιτικά γραφεία, οι όχι καλές σχέσεις του μεγαλομετόχου Ιβάν Σαββίδη με τους Γάλλους μετόχους CMA CGM που έχουν σχεδόν το 20% ίσως να πυροδότησαν την εξέλιξη αυτή. Υπάρχουν σενάρια για ύπαρξη καλών σχέσεων της γαλλικής CMA CGM που εδρεύει στη Μασσαλία με την οικογένεια Ντρέιφους, η οποία έως το 2016 είχε στην ιδιοκτησία της την γαλλική ποδοσφαιρική ομάδα Olympique Marseille.

Τις επόμενες ημέρες θα φανεί που έχει καθίσει – σε πρώτη φάση – η μετοχική μπίλια. Αν η billionaires Ντρέιφους αποκτήσουν το απαιτούμενο ποσοστό θα μπορούν να ζητήσουν οικονομικούς ελέγχους και δικό τους εκπρόσωπο στο διοικητικό συμβούλιο. Λέγεται επίσης πως θα υπάρξουν επαφές των δύο πλευρών, κάτι που μπορεί να οδηγήσει την υπόθεση στο επόμενο της στάδιο.

Εν τέλει η δημόσια πρόταση της LeonidsPort για να αποκτήσει μετοχικό ποσοστό στον ΟΛΘ προχωρά χωρίς να υπάρξει αλλαγή στο προσφερόμενο τίμημα όπως κάποιοι έλπιζαν. Οι Λούις – Ντρέιφους είχαν προειδοποιήσει πως δεν θα ανεβάσουν το τίμημα των 27 ευρώ και παρότι ορισμένοι ανέμεναν kolotoumba αυτό δεν έγινε. Επιμένουν μάλιστα πως δεν προτίθενται να προχωρήσουν σε αναθεώρηση των όρων της προαιρετικής δημόσιας πρότασης. Στο ενημερωτικό δελτίο που εγκρίθηκε από τις αρχές προκύπτει πως στο διάστημα που μεσολάβησε το ποσοστό που απέκτησαν δεν ανέβηκε πάνω από το 2,58% του ΟΛΘ. Άρα εφόσον δεν προκύψει κάποια μεγάλη έκπληξη, θεωρείται απίθανο η LeonidsPort να αυξήσει σημαντικά πιο πάνω το ποσοστό της όταν η μετοχή στο ταμπλό βρίσκεται γύρω από τα 27,70 ευρώ, έχοντας φτάσει και στα 29,50 ευρώ. Αντίθετα όλο αυτό το διάστημα η πλευρά Σαββίδη με αγορές της κράτησε τη μετοχή ψηλότερα και πλέον η Belterra κατέχει συνολικό ποσοστό 72,70% του ΟΛΘ. Η δημόσια πρόταση που ξεκίνησε και επίσημα χθες θα διαρκέσει τέσσερις εβδομάδες και θα ολοκληρωθεί στις 20/2.

Η σημασία του λιμανιού

Όπως και να έχει, για το μέλλον του ΟΛΘ η επενδυτική εμπλοκή ενός οικονομικού κολοσσού παγκόσμιας εμβέλειας θα διευρύνει τις δυνατότητές του σε μία περίοδο συνεχών γεωπολιτικών εξελίξεων ενώ αποτελεί και ψήφο εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία αλλά και τις λιμενικές υποδομές.

«Αυτή η διαμάχη για τον ΟΛΘ έχει πολιτικές και οικονομικές διαστάσεις, καθώς το λιμάνι αποτελεί κεντρικό κόμβο για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και για τις σχέσεις της χώρας με τα Βαλκάνια και την κεντρική Ευρώπη» σχολιάζουν πολιτικοί αναλυτές: «Το παρασκήνιο της υπόθεσης συνδέεται με την υψηλή πολιτική και οικονομική αξία του ΟΛΘ και το ότι ο έλεγχος του λιμανιού μπορεί να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα σε οποιονδήποτε ελέγχει τις δραστηριότητες του”, αναφέρει παράγοντας και ναυτιλιακής αγοράς. Από το 2018 μέχρι σήμερα έχουν επενδυθεί 74,1 εκατ. ευρώ σε διάφορα έργα υποδομής και σε μηχανολογικό εξοπλισμό στην ΟΛΘ ΑΕ. Τα τελευταία χρόνια ο ΟΛΘ έχει αυξήσει τον κύκλο εργασιών του ομίλου κατά 47% σε ετήσια βάση, διαθέτει μηδενικό δανεισμό και περίπου 100 εκατ. ευρώ ταμείο και μοιράζει κάθε χρόνο μέρισμα. Υποχρεούται βέβαια, να υλοποιήσει επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ που έχει δεσμευτεί στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης, οι οποίες απαιτούν σημαντικά κεφάλαια.

Διαβάστε ακόμη: