Το coachbuilding είναι μία έννοια πιο παλιά και από την αυτοκίνηση, καθώς εφαρμοζόταν ακόμα και στις άμαξες που τις έσερναν άλογα. Πρόκειται για μια διαδικασία ξεχασμένη πλέον, η οποία όμως κρύβει πολύ ρομαντισμό μέσα της.
Πάμε να δούμε πρώτα τι είναι το coachbuilding
Όταν ξεκίνησε η παραγωγή αυτοκινήτων πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν κατασκεύαζαν ολόκληρο το προϊόν, έτοιμο να πάει για αγορά από τον πελάτη. Αντίθετα, έφτιαχναν μόνο τα μηχανικά μέρη. Έτσι, δημιουργούνταν ένα σασί που μπορούσε να μετακινηθεί μόνο του και να οδηγηθεί κανονικά, όμως χωρίς αμάξωμα.
Για να προστεθεί το αμάξωμα και να πάρει την τελική του μορφή το αυτοκίνητο, εκείνο το κινούμενο σασί πήγαινε σε κάποια εταιρία που έκανε coachbuilding ή αλλιώς σε έναν coachbuilder.
Ο coachbuilder έφτιαχνε το αμάξωμα ανάλογα με τα γούστα του εκάστοτε πελάτη και όταν ολοκληρωνόταν και αυτή η διαδικασία, μόνο τότε μπορούσε ο αγοραστής να πάρει το αυτοκίνητό του.
Μέχρι τη δεκαετία του 1920 η διαδικασία του coachbuilding είχε αρχίσει να εγκαταλείπεται, προκειμένου τα αυτοκίνητα να παράγονται σε μεγαλύτερες ποσότητες και με ταχύτερο ρυθμό σε γραμμή παραγωγής. Προκειμένου να υπάρξει αυτοματοποίηση της γραμμής παραγωγής, όμως, έπρεπε να υπάρχει ομοιομορφία. Δεν μπορείς να κάνεις μια γραμμή παραγωγής να κυλάει γρήγορα και απρόσκοπτα, αν το κάθε αυτοκίνητο έχει διαφορετικό αμάξωμα, έστω και λίγο.
Η ιστορία
Η Rolls-Royce ως μία πολυτελής μάρκα είναι μία από τις λίγες που συνέχισαν το coachbuilding για πολλά χρόνια ακόμα.
Η εγκατάλειψη αυτής της νοοτροπίας ξεκίνησε το 1965 με την Silver Shadow, όμως το οριστικό τέλος ήρθε το 1993 όταν σταμάτησε η παραγωγή της Phantom VI.
Πριν από το 1965 οι Βρετανοί έφτιαχναν στο χέρι αυτά τα κινούμενα σασί, τα οποία στη συνέχεια περνούσαν από τη διαδικασία του coachbuilding. Θεωρητικά, ο κάθε αγοραστής μπορούσε να παραγγείλει το αυτοκίνητό του όπως ήθελε, όμως στην πραγματικότητα υπήρχαν περιορισμοί. Αυτοί επιβάλλονταν από τη μορφή που είχε το σασί και το πώς είχαν τοποθετηθεί τα μηχανικά μέρη. Άλλωστε, δεδομένου ότι στο τελικό αποτέλεσμα θα έμπαινε το σήμα της Rolls-Royce, η εταιρία ήθελε να υπάρχουν κάποια ελάχιστα κοινά σημεία στην εμφάνιση.
Βέβαια, μπορεί το coachbuilding σταδιακά να εγκαταλείφθηκε, όμως η Rolls-Royce συνέχισε να είναι μια μάρκα η οποία κατασκευάζει τα μοντέλα της στο χέρι, δίνοντας τη δυνατότητα στους αγοραστές να εξατομικεύσουν το μοντέλο που έχουν παραγγείλει.
Ωστόσο, το πρώτο πραγματικά coachbuilded μοντέλο μετά από χρόνια ήταν η Sweptail. Ένα αυτοκίνητο το οποίο έγινε ειδική παραγγελία, παρήχθη μόνο μία φορά και είχε διαφορετικά χαρακτηριστικά συγκριτικά με την γκάμα των υπόλοιπων Rolls-Royce. Η δημιουργία της Sweptail και η αποδοχή αυτής της κίνησης έδειξε στην εταιρία ότι ίσως υπάρχει και σήμερα χώρος για το coachbuilding.
Έτσι, ίσως η πιο πολυτελής μάρκα στον κόσμο επιστρέφει σε αυτή τη σχεδόν ξεχασμένη τέχνη. Η πλατφόρμα της νέας Phantom προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, καθώς είναι ευέλικτη. Φυσικά, αυτό έγινε εφικτό χάρη σε μία πολύ μεγάλη αλλαγή. Την απομάκρυνση από τη λογική της δημιουργίας monocoque σασί και την επιστροφή στο κινούμενο σασί που αναφέραμε πιο πάνω.