Μέχρι τα τέλη του 2024, η Κίνα αριθμούσε πάνω από 310 εκατομμύρια πολίτες άνω των 60 ετών, με τους ηλικιωμένους να αντιπροσωπεύουν το 22% του συνολικού πληθυσμού. Η γήρανση της κοινωνίας δεν είναι πλέον μόνο δημογραφικό φαινόμενο — μετασχηματίζει σε βάθος την καταναλωτική αγορά και το μοντέλο ευημερίας της χώρας.

Η παραδοσιακή προσέγγιση της αποταμίευσης αρχίζει να υποχωρεί, καθώς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία πολίτες στρέφονται όλο και περισσότερο σε δαπάνες που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους. Οι τομείς της υγείας, της ευεξίας και των προσωπικών εμπειριών συγκεντρώνουν πλέον το μεγαλύτερο μερίδιο προσοχής και κατανάλωσης.

Από την θεραπεία στην πρόληψη

Στην Κίνα, οι ηλικιωμένοι εγκαταλείπουν το μοντέλο ιατρικής φροντίδας που βασίζεται στη θεραπεία ασθενειών, και επενδύουν προληπτικά στην καθημερινή διαχείριση της υγείας και της ευεξίας. Ειδικά κέντρα υποστήριξης τρίτης ηλικίας προσφέρουν πλέον έξυπνα ιατρικά ρομπότ, εξατομικευμένες θεραπείες και σύγχρονες τεχνολογικές υπηρεσίες σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Η στροφή αυτή αποτυπώνεται και στους αριθμούς: σύμφωνα με την Υπηρεσία Φορολογίας της Κίνας, τα έσοδα από υπηρεσίες στις κοινότητες ηλικιωμένων εκτοξεύθηκαν κατά 30,4% το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Άνοδος στις «έξυπνες» δαπάνες

Αντίστοιχη δυναμική εμφανίζουν και οι πωλήσεις προϊόντων υγιεινής διατροφής, που αυξήθηκαν κατά 30,1%, καθώς και οι συσκευές παρακολούθησης προσωπικών ιατρικών δεδομένων, με άνοδο 7,5% την ίδια περίοδο. Η τάση αυτή υποδεικνύει τη δημιουργία ενός σταθερού, αναπτυσσόμενου οικοσυστήματος «ασημένιας» κατανάλωσης.

Η λεγόμενη “economy of aging”, στην οποία πρωτοστατεί πλέον η Κίνα, δεν αφορά μόνο τις ανάγκες περίθαλψης, αλλά ένα ολιστικό μοντέλο ευημερίας, συμμετοχής και τεχνολογικής ενσωμάτωσης των ηλικιωμένων στην καθημερινή ζωή.

Πρόκειται για έναν τομέα που αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην κινεζική οικονομία της επόμενης δεκαετίας — τόσο ως μοχλός κατανάλωσης όσο και ως πεδίο καινοτομίας.

Διαβάστε ακόμη: