Σήμερα (18/04), το ενέκρινε τις συμφωνίες που επιτεύχθηκαν στα τέλη του περασμένου έτους μεταξύ των διαπραγματευτών και των εκπροσώπων των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά σειρά σημαντικών νομοθετικών πράξεων, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για την προσαρμογή στον στόχο του 55%, για το 2030.

Αυτή η δέσμη, γνωστή και ως “Fit for 55”, είναι το σχέδιο, με το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, όπως προβλέπεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη μεταρρύθμιση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS) με 413 ψήφους «υπέρ», 167 «κατά» και 57 αποχές. Οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν υψηλότερους στόχους για το ETS, καθώς οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στους τομείς που καλύπτει θα πρέπει να μειωθούν κατά 62% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005.

Επιπλέον, από το 2026 έως το 2034 θα καταργηθούν σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών για τις εταιρείες, ενώ θα δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό, καινούριο ETS ΙΙ για τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές και τα κτήρια. Το 2027, το νέο σύστημα θα ορίσει συγκεκριμένες τιμές για τις εκπομπές από τους συγκεκριμένους τομείς, που μπορεί να τεθούν σε ισχύ από το 2028, αν το ενεργειακό κόστος είναι εξαιρετικά υψηλό.

Το Κοινοβούλιο ψήφισε, επίσης, να συμπεριληφθούν στο ETS, για πρώτη φορά, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία (με 500 ψήφους «υπέρ», 131 «κατά» και 11 αποχές), ενώ, άναψε «πράσινο φως» στην αναθεώρηση του ETS για τις αερομεταφορές (με 463 ψήφους «υπέρ», 117 «κατά» και 64 αποχές). Τούτη η αναθεώρηση θα καταργήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών στον τομέα των αερομεταφορών έως το 2026 και θα προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.

Με 487 ψήφους «υπέρ», 81 «κατά» και 75 αποχές, το Κοινοβούλιο ενέκρινε και τον νέο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα της Ένωσης (CBAM), ο οποίος παρέχει κίνητρα σε τρίτες χώρες να θέσουν υψηλότερους στόχους για το κλίμα, ενώ, διασφαλίζει ότι οι προσπάθειες που καταβάλλονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και παγκοσμίως, δε θα υπονομεύονται από τη μετεγκατάσταση της παραγωγής σε χώρες με λιγότερο αυστηρούς κανόνες.

Ο CBAM καλύπτει τον σίδηρο, τον χάλυβα, το τσιμέντο, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα, την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο και σε ορισμένες περιπτώσεις, τις έμμεσες εκπομπές. Όσοι εισάγουν τέτοια αγαθά, θα πρέπει να πληρώνουν τη διαφορά ανάμεσα στην τιμή άνθρακα που κατεβλήθη στη χώρα παραγωγής και την τιμή που θα καταβαλλόταν στο ETS, αν το αγαθό είχε παραχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο CBAM θα αρχίσει να εφαρμόζεται σταδιακά από το 2026 έως το 2034, παράλληλα με τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων στο σύστημα εμπορίας της Ένωσης.

Διαβάστε ακόμη: