Επείγεται η ΕΕ να προωθήσει την στενή ενεργειακή συνεργασία με τα Δυτικά Βαλκάνια και πιέζει την Αθήνα να ξεκινήσει τις διαδικασίες.
Ο βασικός λόγος είναι η προώθηση της ενεργειακής απεξάρτησης χωρών όπως η Βοσνία, το Μαυροβούνιο, το Κόσοβο, τα Σκόπια, η Αλβανία αλλά και η Σερβία που βρίσκεται υπό ρωσική ενεργειακή επιρροή.
Το ζητούμενο για την Κομισιόν είναι η πορεία του αγωγού φυσικού αερίου IGB, Ελλάδας – Βουλγαρίας, που θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στον Ιούλιο.
Αυτός ο αγωγός θα έχει κρίσιμες δευτερογενείς διασυνδέσεις κυρίως με το σχέδιο του αγωγού Ελλάδας – Σκοπίων- Κοσόβου.
Υπό εξέταση για την Επιτροπή είναι τα έργα που έχει υποβάλλει η Ελλάδα για χρηματοδότηση μέσω του REPowerEU.
Υπενθυμίζουμε πως στις 23 Ιουνίου στις Βρυξέλλες θα γίνει διάσκεψη με τους 6 ηγέτες των Δυτικών Βαλκανίων και τα 27 μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Για να προετοιμάσει τη διάσκεψη αλλά και για να πιέσει την Ελλάδα και να επιταχύνει τις διαδικασίες διασυνδέσεων, είναι στην Αθήνα η επικεφαλής της Γ.Δ. Ενέργειας (DG Energy) της Κομισιόν η δανέζα Ντίτε Γιόργκενσεν.
Οι διασυνδέσεις με Σερβία, Κόσοβο, Μαυροβούνιο, Βοσνία -Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Β.Μακεδονία είναι προτεραιότητα για την ΕΕ αλλά και για τις χώρες αυτές ενώ βασικό κομμάτι της ατζέντας είναι η διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και διαδρόμων.
Η Δανή ΓΔ η οποία θα συζητήσει αναλυτικά με την γ.γρ. του ΥΠΕΝ κα Αλεξάνδρα Σδούκου θα αυξήσει τις πιέσεις της Κομισιόν προς την Ελλάδα, που δεν διαθέτει αποθήκες φυσικού αερίου (μετά το φιάσκο με την ΥΑΦΑ Καβάλας που έχει καταντήσει ‘γεφύρι της Άρτας’), ώστε έως τις 1η Νοεμβρίου να έχει εξασφαλίσει 15% της ετήσιας κατανάλωσης μέσω συμφωνιών.
Σε ότι αφορά στη θεμελιώδη εγκατάσταση της Ρεβυθούσας, χαρακτηρίζεται «ρυθμιζόμενη υποδομή» άρα θα εισπράττει ειδικά τέλη.
Το δεξαμενόπλοιο-αποθήκη θα φτάσει στην Ρεβυθούσα τον Ιούλιο και σε συνθήκες 100% πλήρωσης, θα έχει συνολική χωρητικότητα 180.000 κυβικά μέτρα.
Στόχος, να αυξηθεί κατά 70% η σημερινή δυναμικότητα των τριών υφιστάμενων χερσαίων δεξαμενών του τερματικού, από τα 228.000 κυβικά μέτρα σε 385.000 κυβικά μέτρα.
Αναφορικά με το REPower EU, περιλαμβάνει 14 έργα με κόστος στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μεταξύ αυτών η αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, η νέα πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης αερίου (FSU) στη Ρεβυθούσα, το FSRU της «Διώρυγα Gas» στην Κόρινθο, τα project υδρογόνου BLUE MED και Green HiPo, η Υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Ν. Καβάλας, η αναβάθμιση δυναμικότητας των αγωγών IGB και TAP, το δεύτερο FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, καθώς επίσης οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ελλάδας-Αιγύπτου και Ελλάδας-Βουλγαρίας.
Από την πλευρά της η κα Σδούκου θα εξετάσει με τη δανέζα επικεφαλής της DG Energy για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και κάθε εφικτή διαδρομή μεταφοράς ενέργειας, ικανής να δώσει λύσεις στις ανάγκες της ΝΑ Ευρώπης, μαζί με το LNG, από διάφορους διεθνείς παρόχους.
Τέλος στο ΥΠΕΝ θεωρούν δεδομένο ότι θα εγκριθεί από την Κομισιόν το θέμα του μηχανισμού στην χονδρική του ρεύματος, όπου περιμένουμε το τυπικό και τελικό ‘ναι’ από τις Βρυξέλλες. Υπενθυμίζουμε πως η νομοθετική ρύθμιση για τον μηχανισμό, θα περιλαμβάνει την μεθοδολογία και τον μαθηματικό τύπο, που ήδη έχει εγκριθεί.