Δυο εκ των κορυφαίων εταιρειών της βιομηχανίας παιχνιδιών παγκοσμίως οι Hasbro και Mattel έχουν πολύ διαφορετικές απόψεις για το μέλλον του κλάδου. Αν και οι δύο ανακοίνωσαν ισχυρές αυξήσεις εσόδων κατά το κρίσιμο τρίμηνο των εορτών και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, μόνο μία από αυτές αναμένει συνεχή ισχυρή ανάπτυξη. «Υπάρχει μια αίσθηση εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας πίσω από τη Mattel», δήλωσε ο Gerrick Johnson, αναλυτής της BMO Capital Markets. «Και μια άμυνα από τη Hasbro» αναφέρει ο ίδιος.
Η επόμενη ημέρα της βιομηχανίας παιχνιδιών
Πιο συγκεκριμένα, η Mattel προβλέπει ότι οι καταναλωτές θα αποδεχτούν νέες αυξήσεις τιμών και θα συνεχίσουν να αγοράζουν με τον ίδιο όγκο και ταχύτητα που έκαναν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης των πωλήσεων προήλθε από την «πλάτη» των γονέων που στράφηκαν στα παιχνίδια ως τρόπο να γεμίσουν τις ώρες που περνούσαν στο σπίτι με τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας και βοηθήθηκαν από την εξοικονόμηση χρημάτων που πέτυχαν εξαιτίας των lockdown.
Αυτό οδήγησε τη Hasbro, να δηλώσει μέτρια αισιοδοξία για το μέλλον αφού αναμένει ότι η αύξηση των πωλήσεων τα επόμενα δύο χρόνια θα υποχωρήσει καθώς οι δαπάνες για ταξίδια και αναψυχή θα ανακάμψουν. «Αυτό το κομμάτι είναι κάτι με το οποίο παλεύουν οι επενδυτές σήμερα», δήλωσε η Stephanie Wissink, διευθύνουσα σύμβουλος της Jefferies. «Γιατί η άποψη της Hasbro για τη βασική επιχείρηση παιχνιδιών είναι κάπως πιο συντηρητική έναντι της άποψης της Mattel για την επιχείρηση παιχνιδιών;».
Η αισιοδοξία της Mattel
Η αισιοδοξία της Mattel έρχεται μετά από την ανάκαμψη, που πέτυχε η εταιρεία ανακοινώνοντας τα καλύτερα ετήσια αποτελέσματα στην 60ετη ιστορία της εξαιτίας της ανόδου της μάρκας Barbie. Ακόμη και οι μέχρι σήμερα «παγωμένες» σε πωλήσεις μάρκες της, όπως οι American Girl, Fisher-Price και Thomas and Friends πήρα τα πάνω τους. Τα έσοδα της Mattel αυξήθηκαν κατά 10% σε περίπου $1,80 δις. το τέταρτο τρίμηνο, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών για $1,66 δισ.
Εξαιρουμένων των στοιχείων, κέρδισε 53 σεντ ανά μετοχή, πάνω από τις εκτιμήσεις για 30 σεντς. «Τώρα το ερώτημα είναι η βιωσιμότητα», είπε η Wissink. Η εταιρεία πάντως ενημέρωσε ότι αναμένει καθαρές πωλήσεις αυξημένες κατά 8% έως 10% το 2022, και στη συνέχεια θα επεκταθούν με υψηλό μονοψήφιο ρυθμό το επόμενο έτος. Προηγουμένως, η εταιρεία είχε προβλέψει ανάπτυξη σε μεσαία μονοψήφια επίπεδα και για τα δύο έτη.
«Το 2021 ήταν άλλη μια χρονιά ισχυρών οικονομικών επιδόσεων», δήλωσε ο Anthony DiSilvestro, οικονομικός διευθυντής της εταιρείας. «Έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο τα τελευταία τέσσερα χρόνια και όπως σημείωσε ο Ynon [Kreiz, Διευθύνων Σύμβουλος της Mattel], η ανάκαμψή μας έχει πλέον ολοκληρωθεί. Οι οδηγίες μας για το 2022 και οι στόχοι μας για το 2023 αντικατοπτρίζουν τη δυναμική και την εμπιστοσύνη μας στη μελλοντική μας απόδοση».
Θετική για την επόμενη ημέρα της εταιρείας είναι και η νίκη των δικαιωμάτων άδειας για τις κούκλες πριγκίπισσες της Disney. Η απώλεια αυτής της άδειας το 2016 άφησε ένα τεράστιο «κενό» στο επιχειρηματικό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας από το οποίο μόλις πρόσφατα κατάφερε να ανακάμψει.
Η επιφυλακτικότητα της Hasbro
Εν τω μεταξύ, η προοπτική της ανταγωνιστικής Hasbro για τη βιομηχανία παιχνιδιών είναι πολύ πιο συντηρητική. «Η Hasbro εξετάζει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και είναι επίσης ενημερωμένη από μια οικονομική άποψη ότι εισερχόμαστε σε μια φάση κάποιου βαθμού αβεβαιότητας σχετικά με την προθυμία των καταναλωτών να αφομοιώσουν τον πληθωρισμό», εξήγησε η Wissink.
Πρόσφατα η Hasbro δήλωσε ότι αναμένει τα έσοδα να αυξηθούν σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά το 2022. Η Deborah Thomas, η οικονομική διευθύντρια της εταιρείας, υπογράμμισε σε δηλώσεις της ότι ενώ η βιομηχανία παιχνιδιών έχει αναπτυχθεί με ρυθμό υψηλότερο τα τελευταία δύο χρόνια, δεν προβλέπει ότι αυτό θα συνεχιστεί, λέγοντας ότι αναμένει ότι ο κλάδος θα επιβραδυνθεί ή ακόμη και θα υποχωρήσει το επόμενο έτος.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Hasbro έχει νέο διευθύνοντα σύμβουλο από τις 25 Φεβρουαρίου. Ο Chris Cocks, ο πρώην πρόεδρος των Wizards of the Coast, αναλαμβάνει τα ηνία από τον μεταβατικό CEO Rich Stoddart, ο οποίος κατείχε τη θέση μετά τον θάνατο του Brian Goldner τον Οκτώβριο του 2021. Αναλυτές της αγοράς σημειώνουν ότι μπορεί σκόπιμα η Hasbro να θέτει χαμηλούς στόχους για τα επόμενα χρόνια, καθώς ο Cocks αναλαμβάνει μόλις τώρα τα νέα του καθήκοντα.
Υπό την ηγεσία του αείμνηστου Goldner, η Hasbro μετατράπηκε από εταιρεία παιχνιδιών σε πλήρη ανταγωνιστή των μέσων ενημέρωσης. Η απόκτηση του Entertainment One το 2021 ενίσχυσε τη στρατηγική της Hasbro, καθιστώντας δυνατή τη λειτουργία του στούντιο για πολλά έργα. «Αυτή ήταν η ιδιοφυΐα του Brian Goldner», είπε ο Johnson της BMO. «Καταλάβαινε ότι οι μάρκες είναι ολιστικές. Η ψυχαγωγία και τα παιχνίδια ισοδυναμούν με ένα μεγαλύτερο κομμάτι της επιχείρησης. Και όταν βάζεις την αφήγηση πίσω από μια μάρκα παιχνιδιών, διαρκεί περισσότερο».
Ενώ το τμήμα παιχνιδιών της Hasbro παραμένει το 62% των εσόδων της, ή περίπου $3,98 δισ το 2021, υπάρχουν τώρα άλλες πτυχές της επιχείρησής της που αποκτούν μεγαλύτερη σημασία. Το 2021, το Wizards of the Coast και τα ψηφιακά παιχνίδια αντιπροσώπευαν έσοδα $1,28 δισ, ή το 20% του συνόλου της εταιρείας, και η ψυχαγωγία ήταν 17,9% ή $1,15 δισ.