Διαταραχή της παγκόσμιας τροφοδοτικής αλυσίδας και η νέα εποχή. Σε απόγνωση βρίσκονται τον τελευταίο χρόνο οι επιχειρηματίες του εμπορίου και της βιομηχανίας από την ραγδαία άνοδο στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας, που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει και το 100% σε σχέση με την περσινή χρονιά.

Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου για τη διαταραχή της παγκόσμιας τροφοδοτικής αλυσίδας

Η παραπάνω εξέλιξη έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους σε ευρεία γκάμα προϊόντων, από τα ράφια των σούπερ μάρκετ έως και προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως είναι τα ηλεκτρονικά και τα ηλεκτρικά είδη, ακόμη και τα αυτοκίνητα.

Για τις δυσκολίες που φέρνει η ραγδαία αύξηση του κόστους των α΄ υλών και κυρίως των μεταφορών έχει μιλήσει από νωρίς ο ισχυρός άντρας του ομίλου Jumbo, Απόστολος Βακάκης.

Μάλιστα, σε τελευταία ανακοίνωση της εταιρίας η διοίκηση αυτή τη φορά κάνει λόγο και για καρτέλ στον κλάδο των μεταφορών.

Όπως είχε επισημάνει η εταιρία από τα μέσα Ιουνίου, κατά τη διάρκεια της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, παγκοσμίως η τροφοδοτική αλυσίδα έχει διαταραχθεί με βίαιο τρόπο, ανατρέποντας ισορροπίες ετών.

Η διοίκηση της Jumbo επισημαίνει ότι «Οι νεότερες εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και το μεταφορικό κόστος δημιουργούν πρόσθετη ανησυχία. Η κατάσταση αντί να σταθεροποιείται, και σταδιακά να επανέρχεται σε βιώσιμα επίπεδα, χειροτερεύει. Η αγορά ταλαιπωρείται από αθέμιτες πρακτικές και συμπράξεις μεταξύ των εταιριών logistics που διαχειρίζονται την διαθεσιμότητα των containers που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των εμπορευμάτων. Ουδείς κρατικός παράγοντας διεθνώς και καμία επιτροπή ανταγωνισμού δεν επιχειρεί ουσιαστική παρέμβαση για να σπάσει το άτυπο καρτέλ».

Ναύλα σε ιστορικά υψηλά

Όπως λέει, αποτέλεσμα των παραπάνω πρακτικών είναι τα «εκτός λογικής» ναύλα στο κομμάτι των μεταφορών, που διατηρούνται σε εξωφρενικά υψηλά επίπεδα, «με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις που δεν πείθουν κανένα πλην των αφελών».

Τέλος, αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Jumbo, ο συνδυασμός της διαταραγμένης τροφοδοτικής αλυσίδας και της ταχύτατης διάδοσης του ιού Covid 19, με τη μετάλλαξη Δέλτα, δημιουργεί ένα περιβάλλον που μετά βεβαιότητας καθιστά το 2021 μία ακόμα χαμένη χρονιά όσον αφορά στην κερδοφορίαλ πάντα συγκρινόμενη με το 2019.

«Εφόσον δεν υπάρξει θεαματική μεταβολή της παρούσας κατάστασης, δυστυχώς είναι πολύ πιθανό και το 2022 νομοτελειακά να αποτελέσει μια εξίσου χαμένη χρονιά με όρους 2019», καταλήγει η εταιρία στην ανακοίνωσή της.

της παγκόσμιας τροφοδοτικής αλυσίδας 

Θετικές οι προοπτικές

Στο ίδιο μήκος κύματος και αναφερόμενη στα «ναύλα – φαρμάκι» κινείται και η διοίκηση της εταιρείας Παπουτσάνης η οποία παρουσίασε αυξημένο κύκλο εργασιών κατά το α’ εξάμηνο της οικονομικής της χρήσης, ωστόσο, με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου από την εκτόξευση των τιμών των α’ υλών και τα πρωτόγνωρα υψηλά ναύλα στις μεταφορές προϊόντων που σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους ενέργειας αποτελούν «βαρίδι» για την κερδοφορία.

Η εταιρεία επισημαίνει αναφορικά με τις προοπτικές για το επόμενο διάστημα ότι: «η τυχόν συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, η διατήρηση των ναύλων σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, αλλά και η αύξηση του κόστους ενέργειας επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργική κερδοφορία της».

Σε κάθε περίπτωση πάντως και με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι προοπτικές παραμένουν θετικές σημειώνει η εταιρεία με τη διοίκηση της να εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα παρουσιάσει βελτιωμένη λειτουργική κερδοφορία σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021 αλλά και το αντίστοιχο δεύτερο εξάμηνο του προηγούμενου έτους.

Αυξήθηκε η παραγωγή παρά την «διαταραχή» της παγκόσμιας τροφοδοτικής αλυσίδας 

Η σταθερή άνοδος της παραγωγής, αλλά και η αύξηση των νέων παραγγελιών «στήριξαν» τον μήνα Ιούλιο τον ελληνικό μεταποιητικό τομέα, ωστόσο, την εικόνα αυτή «αμαυρώνουν» οι σοβαρές ελλείψεις υλικών και οι ανταγωνιστικές πιέσεις μετά τη νέα αύξηση στις τιμές πώλησης των προϊόντων.

Η αύξηση των τιμών εισροών, η οποία άγγιξε επίπεδα ρεκόρ εξαιτίας των σοβαρών αναταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα είχε σαν αποτέλεσμα την μετακύληση του κόστους στον τελικό καταναλωτή.

Ως αποτέλεσμα της χαμηλής απόδοσης των προμηθευτών και της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά σχετικά με την ομαλή ροή εφοδιασμού, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη σημείωσε «ελεύθερη πτώση» στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί σε διάστημα τεσσάρων μηνών.

Παράλληλα, οι σοβαρές αναταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και οι ελλείψεις πρώτων υλών οδήγησαν στην ταχύτερη συσσώρευση του όγκου αδιεκπεραίωτων εργασιών που έχει καταγραφεί από την αρχή της συλλογής των συγκεκριμένων στοιχείων, τον Νοέμβριο του 2002.

Πολλές εταιρείες κατέγραψαν επίσης μείωση των αποθεμάτων ετοίμων προϊόντων καθώς τα τρέχοντα αποθέματα χρησιμοποιήθηκαν για την κάλυψη των αναγκών των νέων παραγγελιών.

Η μείωση των αποθεμάτων ετοίμων προϊόντων ήταν η δριμύτερη που έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής μέσα στο 2021. Ο ρυθμός επιδείνωσης της απόδοσης προμηθευτών, που αγγίζει επίπεδα ρεκόρ, είχε επίσης ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση των τιμών εισροών κατά τη διάρκεια του Ιουλίου.

Μία από τις ταχύτερες αυξήσεις κόστους

Η μεγαλύτερη ζήτηση παγκοσμίως για εισροές και οι ελλείψεις από την πλευρά των προμηθευτών οδήγησαν σε μία από τις ταχύτερες αυξήσεις κόστους στην ιστορία της έρευνας, καθώς οι εταιρείες προσπάθησαν να μετακυλήσουν μέρος της αύξησης κόστους στους πελάτες τους.