Δημιουργώ έναν κόσμο στον οποίο η πολυτέλεια δεν κάνει ομοιοκαταληξία με το χρυσαφένιο και το αστραφτερό, αλλά με το ήσυχο, το οικείο, το αιθέριο» εξομολογείται ο Ιταλός σχεδιαστής στο “Per Amore”, την συναρπαστική αυτοβιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε από την Rizzoli. Πρόκειται για μια αναθεώρηση του δημοφιλούς βιβλίου που είχε κυκλοφορήσει το 2015, εμπλουτισμένο με σπάνιες, ανέκδοτες φωτογραφίες και προσωπικές ιστορίες του θρυλικού σχεδιαστή.

Μια συσσώρευση αναμνήσεων και ιστοριών: τα παιδικά χρόνια στην Piacenza, οι μνήμες από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι σπουδές ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου -κλάδο που αποφάσισε να ακολουθήσει μετά την ανάγνωση του μυθιστορήματος «Το Κάστρο» του Σκωτσέζου γιατρού και συγγραφέα Άρτσιμπαλντ Τζόζεφ Κρόνιν, η απόφασή του να αφήσει την ιατρική, η πρώτη δουλειά στο πολυκατάστημα Rinascente στο Μιλάνο, τα πρώτα βήματα στη μόδα στο Nino Cerutti, η ατμόσφαιρα και η ενέργεια του Μιλάνου τη δεκαετία του ’60, η ίδρυση του οίκου Armani μαζί με τον Ιταλό αρχιτέκτονα Sergio Galeotti.

Εντούτοις το Per Amore – «για την αγάπη» στα ιταλικά- δεν είναι μια συμβατική αυτοβιογραφία, αλλά μια βύθιση στο πνεύμα και την φιλοσοφία του Αrmani. Μέσα από 28 σύντομα δοκίμια, αποστάζεται η σοφία ενός δημιουργού που υπερασπίστηκε με πάθος το κλασικό και το διαχρονικό. «Με απλά λόγια, θέλω το καλύτερο. Προσβλέπω στην τελειότητα και κάνω ό,τι χρειάζεται για να την πετύχω. Θαυμάζω τη διακριτικότητα και σιχαίνομαι τον επιδεικτισμό. Με ελκύει η σιωπή και μου αρέσουν τα απαραίτητα. Αντιπαθώ την υπερβολή και τον θόρυβο, ακόμα κι αν μιλάμε μεταφορικά…» αναφέρει ο σχεδιαστής που υπήρξε πάντα συνεπής και σταθερός στις ιδέες του και αγαπήθηκε για την απλότητα, την υπαινικτική πολυτέλεια και τους ουδέτερους τόνους των δημιουργιών του.

Από την ταινία American Gigolo του 1980 “γεννήθηκε” ο σταρ Richard Gere άλλα πάνω απ’ όλα ο μύθος του Giorgio Armani.

Aπό τα χαλαρά κομμάτια που σχεδίασε για τον Richard Gere στην ταινία Αmerican Gigolo του 1980 -φέρνοντας επανάσταση στην ανδρική γκαρνταρόμπα- μέχρι το εμβληματικό κοστούμι της Julia Roberts στις Χρυσές Σφαίρες το 1990, και από το αστραφτερό χάλκινο φόρεμα Αrmani Prive της Jessica Chastain στην 86η τελετή απονομής Όσκαρ μέχρι τα power suits για τον Λύκο της Wall Street του Scorsese και τα blazer για την Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Ιταλίας, o Armani δεν σταματά ποτέ να αναζητά την ομορφιά στην απλότητα.
«Η διαδικασία της δημιουργίας ξεκινά με λίγες γραμμές σκιαγραφημένες σε χαρτί και τελειώνει με μια εικόνα που περιλαμβάνει έναν επιλεγμένο αριθμό στοιχείων συνδυασμένα με διακριτικό τρόπο. Οι δημιουργίες μου είναι απλές, αλλά εκπέμπουν δύναμη. Για μένα, η απλότητα δεν είναι ποτέ το σημείο εκκίνησης αλλά το σημείο άφιξης» γράφει στο “Per Amore”.
Ο Αrmani εξομολογείται ότι ένιωθε πάντα σαν ξένος στο σύστημα της μόδας: «Η ιδέα της ριζικής ανανέωσης κάθε έξι μήνες δεν έχει αξία». Για τον υπέρμαχο του less is more, η ιδανική γκαρνταρόμπα είναι ένα απόσταγμα διαχρονικών ρούχων. «Τα όμορφα πράγματα δεν έχουν ημερομηνία λήξης.
Δεν γίνονται ξαφνικά άσχημα στο τέλος της σεζόν. Αντίθετα, αποκτούν ομορφιά και προσωπικότητα με τα χρόνια. Ολη μου η δουλειά βασίζεται σε αυτή την ιδέα -σε μια διακριτική εξέλιξη των κλασικών ενδυμάτων, στo μοντερνισμό που αντέχει στο χρόνο».

 

 

Ενας ευαγγελιστής της διαχρονικότητας που ανακοινώνει ότι δεν τον ενδιαφέρει η πολυτέλεια καθώς «έχει γίνει μια επίπεδη έννοια, μια αφορμή για τη δημιουργία προϊόντων και ιδεών που δεν αξίζουν να θεωρηθούν ελκυστικά». Ο ευρύς ορισμός της πολυτέλειας κατά τον Giorgio Armani είναι «να έχεις ένα θετικό και υγιές lifestyle, να χρησιμοποιείς μόνο τα καλύτερα υλικά, εμποτίζοντας τα με κομψότητα και φινέτσα». Ο σχεδιαστής που έφερε την επανάσταση στη μόδα τη δεκαετία του ’70, δημιουργώντας «αδόμητα» κοστούμια για άνδρες και γυναίκες, πιστεύει ότι πολυτέλεια είναι «η άψογη απόσταξη των αξιών που μας εξυψώνουν».

Στα 88 του χρόνια, παραμένει πάντα δραστήριος – συμμετέχει στις Εβδομάδες Μόδας και ντύνει τους σταρ για το κόκκινο χαλί. Ο “King Giorgio” όπως τον αποκαλούν στην Ιταλία, θεωρείται μετρ της sprezzatura –πρόκειται για το αυθόρμητα στυλάτο ντύσιμο, αλλά και επαναστάτης της μόδας καθώς απάλυνε την εικόνα των ανδρών και ενδυνάμωσε εκείνη των γυναικών. Με τα λόγια του σχεδιαστή: «Έντυσα τους άντρες με γυναικεία υφάσματα, και έκλεψα από την αντρική γκαρνταρόμπα το power suit».

Σήμερα, η εταιρία του είναι μια αυτοκρατορία με έσοδα που αγγίζουν τα 2,35 δισεκατομμύρια ευρώ. Eκτός από τα φημισμένα labels Armani Prive, Giorgio Armani και Εmporio Armani και το προσιτό A/X, ο όμιλος περιλαμβάνει έπιπλα και είδη σπιτιού (Αrmani /Casa), σοκολατάκια (Αrmani/Dolci) και λουλούδια (Αrmani/Fiori). Επίσης, πάνω από 20 εστιατόρια, café και μπαρ σε Μιλάνο, Μόναχο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Τόκιο και Οσάκα, τα πολυτελή Armani Hotels & Resorts καθώς και το μουσείο Armani/Silos στο Μιλάνο που φιλοξενεί εκθέσεις σπουδαίων φωτογράφων, aρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών όπως Guy Bourdin, Tadao Anto, Peter Lindbergh, Sarah Moon.

Διαβάστε περισσότερα