Όπως ακριβώς με μια μονάχα δεσμευτική προσφορά ανατέθηκαν σε προηγούμενους διαγωνισμούς Ελληνικό – Lamda, ΟΛΠ- Cosco και ΟΠΑΠ – Emma…
Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η κυβέρνηση σε εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος της επιθυμεί διακαώς την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων, πολλές από τις οποίες είναι εγκλωβισμένες ή τελματωμένες!
Και δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι η πορεία προς την ανάκαμψη μετά την πανδημία και την βαθιά κρίση που προέκυψε ως απόρροια του κορωνοιού, συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων και την προσέλκυση μεγάλων επενδυτών.
Υπό αυτό το πρίσμα η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού αποκτά σημειολογικό ενδιαφέρον και όχι μόνο, δεδομένου ότι ο σχετικός διαγωνισμός έχει λάβει 8 παρατάσεις και αναβολές και όπως πάμε αν τελικώς εγκλωβιστεί και πάλι θα μιλάμε για σύγχρονο  «γεφύρι της Άρτας» και παταγώδη αποτυχία της κυβέρνησης.
Γιατί κάθε τι αρνητικό η κυβέρνηση το χρεώνεται και όχι ο κάθε δήθεν τεχνοκράτης του ΤΑΙΠΕΔ που βρέξει χιονίσει παίρνει τα λεφτά του κι αν δεν γίνει και η δουλειά , δεν τρέχει και τίποτε! Μήνας μπαίνει, μήνας βγαίνει!
Στην προκειμένη περίπτωση, μετά από διαβουλεύσεις, αλλαγές όρων και αιτήματα παράτασης του διαγωνισμού από δυο υποψήφιους κοινοπρακτικούς ομίλους υπεβλήθη τελικώς μια δεσμευτική πρόταση από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Η οποία ωστόσο δεν μπορεί ακόμη να αποσφραγιστεί μετά από σχετική προσωρινή διαταγή η οποία εκδόθηκε από το ΣτΕ ενόψει εκδίκασης στις 21 – 12 του αιτήματος των κοινοπραξιών Roadis- Άκτωρ και Vinci – Μυτιληναίος για παράταση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών.
Υπό αυτή την έννοια υπήρξε αρχικά ένας προβληματισμός σχετικά τόσο με την απόφαση του ΣτΕ, όσο και με το γεγονός ότι υπεβλήθη μόνο μία δεσμευτική προσφορά. Βεβαίως για όσους γνωρίζουν από μέσα και σε βαθος πρόσωπα και καταστάσεις, τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά!
Κατ’ αρχήν είναι εξαιρετικά δύσκολο το ΣτΕ να κάνει δεκτό το αίτημα των 2 κοινοπραξιών για παράταση, για πολλούς και ποικίλους λόγους! Και ουσιαστικούς αλλά και νόθευσης του ανταγωνισμού καθώς ήδη υπεβλήθη συγκεκριμένη πρόταση. Αλλά και δεκτό να το κάνει, θεωρείται από δύσκολο έως απίθανο να κατέβουν στον διαγωνισμό και να υποβάλουν πρόταση οι δυο κοινοπραξίες. Στον Ελλάκτωρα οι μέτοχοι συγκρούονται σε ένα παιχνίδι εσωτερικής εξουσίας, το μυαλό τους είναι άλλου, οι προτεραιότητες δεν είναι η Εγνατία. Αν ήταν θα είχαν φροντίσει έγκαιρα να είναι έτοιμοι από κάθε άποψη  για να διεκδικήσουν το έργο! Και όσον αφορά το πιστωτικό ίδρυμα και την χρηματοδότηση. Όσον αφορά τον άλλον κοινοπρακτικό όμιλο είναι κοινό μυστικό πως η Vinci, μολονότι πανίσχυρος όμιλος, αντιμετωπίζει διεθνώς λόγω συγκυρίας κορωνοιού πολύ σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, μεγάλα ανοίγματα εξαιτίας της υπερβολικής έκθεσης σε επενδύσεις.
Υπό αυτό το πρίσμα, έτσι ή αλλιώς η μια και μόνη δεσμευτική προσφορά, αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, φαντάζει μονόδρομος για το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση και σε κάθε περίπτωση διασώζει την κατάσταση καθώς εάν δεν υπήρχε θα είχαμε οδηγηθεί σε μια ακόμη παταγώδη αποτυχία. Μια ακόμη ιδιωτικοποίηση θα οδηγείτο σε ναυάγιο…
Κακά τα ψέματα, η ΓΕΚ Τερνα παρουσιάστηκε για άλλη μια φορά διαβασμένη, συγκροτημένη και έτοιμη, παρά την συγκυρία, σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό! Και είναι τουλάχιστον αφελής όποιος πιστεύει ότι η οικονομική προσφορά του Περιστέρη δεν θα είναι μέσα στο εύρος των αποδεκτών τιμών από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση. Την ξέρει τη δουλειά του και με το παραπάνω!Το μόνο κενό σημείο που θα εδύνατο να εγείρει όποιος θα επιθυμούσε να καταστήσει άκυρο και άγονο τον διαγωνισμό, θα ήταν η μια και μόνη δεσμευτική προσφορά! Πως θα ανατεθεί ένας τέτοιος διαγωνισμός μόνο με μια πρόταση από έναν υποψήφιο.
Και η απάντηση είναι η εξής: όπως ακριβώς ανατέθηκε το Ελληνικό στην οικογένεια Λάτση, με μια και μόνη δεσμευτική προσφορά! Όπως ανατέθηκε ο ΟΛΠ στην Cosco και ο ΟΠΑΠ στην Emma delta με μια μόνη προσφορά! Και από το 2012 μέχρι και σήμερα υπάρχουν 8 συγκεκριμένες περιπτώσεις τεράστιων αναθέσεων στον ένα και μοναδικό υποψήφιο! Το ζήτημα επομένως, για να μην κοροϊδευόμαστε, είναι ένα και μόνο: το ύψος της οικονομικής πρότασης να καλύπτει τα δεδομένα που έχει θέσει το δημόσιο. Να κυμαίνεται εντός του αποδεκτού εύρους! Όλα τα άλλα είναι… νά’χαμε να λέγαμε! Η αλλιώς προφάσεις εν αμαρτίαις…
Tα 8 έργα που έχουν ανατεθεί με μονάχα μία δεσμευτική προσφορά:

  1. Ιδιωτικοποίηση Κρατικών Λαχείων- 30/11/2012 Υποβολή δεσμευτικής προσφοράς μόνο από τον ΟΠΑΠ.
  2. Ιδιωτικοποίηση του 33% του ΟΠΑΠ- 17/4/2013 Υποβολή δεσμευτικής προσφοράς μόνο από Emma Delta.
  3. Ακίνητα Αγ. Ιωάννη Σιθωνίας- 8/11/2013 Υποβολή δεσμευτικής πρότασης μόνο από Ιωάννη και Γεώργιο Μεντεκίδη.
  4. Ελληνικό-27/02/2014 Υποβολή δεσμευτικής πρότασης μόνο από Lamda Development.
  5. Οργανισμός Λιμένος Πειραιά ΟΛΠ-12/01/2016 Αποσφράγιση φακέλου, μοναδικός επενδυτής COSCO Group Limited. Ζητήθηκε βελτιωμένη προσφορά.
  6. ΤΡΑΙΝΟΣΕ- 06/07/2016 Υποβολή δεσμευτικής προσφοράς μόνο από Ferrovie Dello Strato Italliane SpA.
  7. ΕΕΣΤΥ- 06/03/2018 Υποβολή δεσμευτικής προσφοράς μόνο από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ.
  8. Μαρίνα Χίου- 06/11/2018 Υποβολή δεσμευτικής προσφοράς μόνο από AVLUMEDERPRISES COMPANY UNITED- ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΗΛΙΑΣ Δ. ΤΕΦΑΣ ΝΑΥΠΗΓΟΠΛΑΣΤΙΚΗ  Α.Ε.Β.Ε –ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΜΑΡΙΝΑ Α.Ε και ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ Α.Ε ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ».