Η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Νάντια Γιαννακοπούλου, κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Εργασία Κωστή Χατζηδάκη και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη στήριξη της ζωής και των σπουδών των παιδιών και των νέων που έχασαν τους γονείς τους στη διάρκεια της πανδημίας.
Αφορμή αποτέλεσε η αρίστευση του μαθητή από την Ναύπακτο στις Πανελλαδικές, που έχασε και τους δύο του γονείς από κορωνοϊό. Η κ. Γιαννακοπούλου τονίζει τα εξής: «σ’αυτή την πρωτόγνωρη κρίση που βιώνουμε, έχουν επιβαρυνθεί ιδιαίτερα μονογονεϊκές, τρίτεκνες ή πολύτεκνες οικογένειες που επλήγησαν από την πανδημία και είδαν το οικογενειακό τους εισόδημα να καταρρέει, αλλά και ανήλικοι μαθητές, έφηβοι και νέοι που ήρθαν αντιμέτωποι με την απώλεια και των δύο γονέων ή κηδεμόνων τους. Κυρίως οι τελευταίοι, χωρίς καν να έχουν ενηλικιωθεί, καλούνται να αναμετρηθούν με την ίδια τους την ψυχολογία, με το πένθος τους και να βρουν τρόπους να επιβιώσουν χωρίς το προστατευτικό δίχτυ των γονέων τους».
Και υπογραμμίζει ότι το «το κράτος οφείλει να επιδείξει το κοινωνικό του πρόσωπο απέναντι σε αυτή την κατηγορία πληγέντων μαθητών, όπως είχε συμβεί με τους μαθητές που αντιμετώπισαν φυσικές καταστροφές (όπως οι πυρκαγιές στο Μάτι το 2018 και οι φονικές πλημμύρες στην Κρήτη το 2019). Η καταβολή εφάπαξ ειδικού βοηθήματος σε λογαριασμό κάθε παιδιού που απώλεσε τον έναν ή και τους δύο γονείς και η καταβολή μηνιαίας οικονομικής ενίσχυσής τους, όπως είχε προβλεφθεί για τα προστατευόμενα τέκνα θανόντων από τις πυρκαγιές στο Μάτι, αποτέλεσαν σημαντικά μέτρα στήριξης των νέων αυτών».
Ολόκληρη η ερώτηση της Νάντιας Γιαννακοπούλου
«Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Τις τελευταίες ημέρες, με θαυμασμό παρακολουθήσαμε την περίπτωση του μαθητή από τη Ναύπακτο, ο οποίος παρά το ότι δύο μόλις μήνες πριν τις Πανελλαδικές, έχασε και τους δύο γονείς του από Covid-19, με δύναμη ψυχής κατάφερε να αριστεύσει στις εξετάσεις για την είσοδό του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Με την με αρ. πρωτ. 6742/21-5-2021 ερώτησή μας, αναφερθήκαμε στη νέα δύσκολη πραγματικότητα που διαμορφώνει η πανδημία του Covid-19 για πολλούς από τους συνανθρώπους μας, ζητώντας μέτρα στήριξης των νέων, μαθητών και φοιτητών που έχασαν τον έναν ή και τους δύο γονείς τους από την πανδημία, καθώς και πρωτοβουλίες στήριξης των οικογενειών που επλήγησαν από την πανδημία και βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια πλήρη ανατροπή του οικογενειακού και οικονομικού τους προγραμματισμού.
Στην ερώτηση αυτή, δεν απαντήσατε. Ωστόσο, η πραγματικότητα και τα καθημερινά παραδείγματα όπως το παραπάνω, έρχονται να επιβεβαιώσουν τα προβλήματα.
Πιο συγκεκριμένα, σ’αυτή την πρωτόγνωρη κρίση που βιώνουμε, έχουν επιβαρυνθεί ιδιαίτερα μονογονεϊκές, τρίτεκνες ή πολύτεκνες οικογένειες που επλήγησαν από την πανδημία και είδαν το οικογενειακό τους εισόδημα να καταρρέει, αλλά και ανήλικοι μαθητές, έφηβοι και νέοι που ήρθαν αντιμέτωποι με την απώλεια και των δύο γονέων ή κηδεμόνων τους. Κυρίως οι τελευταίοι, χωρίς καν να έχουν ενηλικιωθεί, καλούνται να αναμετρηθούν με την ίδια τους την ψυχολογία, με το πένθος τους και να βρουν τρόπους να επιβιώσουν χωρίς το προστατευτικό δίχτυ των γονέων τους.
Το κράτος οφείλει να επιδείξει το κοινωνικό του πρόσωπο απέναντι σε αυτή την κατηγορία πληγέντων μαθητών, όπως είχε συμβεί με τους μαθητές που αντιμετώπισαν φυσικές καταστροφές (όπως οι πυρκαγιές στο Μάτι το 2018 και οι φονικές πλημμύρες στην Κρήτη το 2019). Η καταβολή εφάπαξ ειδικού βοηθήματος σε λογαριασμό κάθε παιδιού που απώλεσε τον έναν ή και τους δύο γονείς και η καταβολή μηνιαίας οικονομικής ενίσχυσής τους, όπως είχε προβλεφθεί για τα προστατευόμενα τέκνα θανόντων από τις πυρκαγιές στο Μάτι, αποτέλεσαν σημαντικά μέτρα στήριξης των νέων αυτών.
Εν προκειμένω, για τους μαθητές που απώλεσαν τους γονείς ή κηδεμόνες τους εξαιτίας της πανδημίας, η Πολιτεία θα πρέπει να προβλέψει τη χορήγηση ετήσιας υποτροφίας για το χρόνο της θεσμοθετημένης διάρκειας των σπουδών των νέων αυτών.
Όσον αφορά δε την απρόσκοπτη συνέχιση των σπουδών φοιτητών, θα μπορούσαν να εξεταστούν και ειδικές ρυθμίσεις πέραν της χορήγησης της υποτροφίας, όπως η προσαύξηση κατά 20% στον βαθμό των πανελλαδικών, ο συνυπολογισμός μαζί με τα άλλα κριτήρια που υπάρχουν για την εξασφάλιση μετεγγραφής σε ίδρυμα πλησίον της οικογενειακής τους κατοικίας. Το ζήτημα αυτό της μοριοδότησης σας είχαμε θέσει και με την υπ’αριθμ. πρωτ. 6742/21-5-2021 ερώτησή μας, στην οποία δεν απαντήσατε.
Κατόπιν αυτών, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1.Θα προβείτε στη θερμοσθέτηση κατ’εξαίρεση ετήσιας υποτροφίας για το χρόνο της θεσμοθετημένης διάρκειας των σπουδών των μαθητών που απώλεσαν τους γονείς ή κηδεμόνες τους εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19;
2. Υπάρχει σχεδιασμός εκ μέρους των αρμόδιων Υπουργείων για τις μονογονεϊκές, τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες που επλήγησαν από την πανδημία του Covid-19 και είδαν το οικογενειακό τους εισόδημα να καταρρέει;».