Η De Beers Group έχει συγκεντρώσει το μεγαλύτερο απόθεμα διαμαντιών της από την οικονομική κρίση του 2008.  Και αυτό δεν είναι καθόλου καλή ένδειξη για την αγορά των πολύτιμων λίθων.

Αποκαλύπτει τη δυσκολία της εταιρείας να αναζωογονήσει τη ζήτηση για κοσμήματα που κάποτε θεωρούνταν το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας. Τα διαμάντια… δεν είναι ο καλύτερος φίλος των κοριτσιών, θα τραγουδούσε σήμερα η Μέριλιν.

Η μείωση της ζήτησης από την Κίνα, ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από εργαστηριακά διαμάντια και οι επιπτώσεις των lockdown της πανδημίας (περίοδος κατά τον οποίο μπήκαν στον πάγο πολλοί γάμοι) άφησαν τον μεγαλύτερο παραγωγό διαμαντιών στον κόσμο με απόθεμα αξίας περίπου δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τους Financial Times.

Η κλίμακα του αποθέματος, που δεν είχε προηγουμένως αναφερθεί, κυμάνθηκε γύρω από τα 2 δισ. δολάρια για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, σύμφωνα με την εταιρεία.  «Ήταν μια κακή χρονιά για τις πωλήσεις ακατέργαστων διαμαντιών», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Άλ Κουκ.

Μαχαίρι στην παραγωγή των εργοστασίων

Η παρατεταμένη πτώση της ζήτησης, που ξεκίνησε με την πανδημία Covid, ανάγκασε τη De Beers να λάβει μέτρα για να περιορίσει την προσφορά πολύτιμων λίθων. Μείωσε την παραγωγή των ορυχείων της κατά περίπου 20% από τα περσινά επίπεδα και μείωσε τις τιμές στην πιο πρόσφατη δημοπρασία της αυτόν τον μήνα.

Οι δημοπρασίες χρησιμοποιούνται για την πώληση ακατέργαστων διαμαντιών σε μια ομάδα περίπου 50 πιστοποιημένων αγοραστών, γνωστών ως “sightholders”, που είναι οι πιο ισχυροί έμποροι της βιομηχανίας.

Με 20.000 εργαζόμενους, η De Beers είναι η κυρίαρχη δύναμη στην αγορά κοσμημάτων διαμαντιών ύψους $80 δισ. από την ίδρυσή της στα τέλη του 19ου αιώνα. Τα έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν στα $2,2 δισ. στο πρώτο εξάμηνο του έτους, από $2,8 δισ. την ίδια περίοδο το 2023.

Ο μεγαλύτερος αντίπαλός της, η ρωσική Alrosa, επλήγη από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στα ρωσικά διαμάντια από τις χώρες της G7 μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022.

Το spin off

Η δυσκολία της αγοράς διαμαντιών εμφανίζεται τη στιγμή που η De Beers πρόκειται να διασπαστεί σε ξεχωριστή εταιρεία (spin off) από την ιδιοκτήτριά της, την Anglo American. Ο όμιλος εξόρυξης του FTSE 100 δεσμεύτηκε να αποχωριστεί τη De Beers μετά την απόκρουση μιας προσφοράς εξαγοράς ύψους £39 δισ. από τον ανταγωνιστή BHP φέτος.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Anglo, Ντάνκαν Γουάνμπλαντ, έχει προειδοποιήσει ότι o διαχωρισμός της De Beers, είτε μέσω πώλησης είτε μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO), μπορεί να περιπλακεί από την αδύναμη κατάσταση της αγοράς διαμαντιών.

Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τις πωλήσεις, η De Beers ξεκίνησε τον Οκτώβριο μια διαφημιστική εκστρατεία επικεντρωμένη στα «φυσικά διαμάντια», θυμίζοντας τις διάσημες διαφημίσεις της από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.

Ο Κουκ, που ηγείται της De Beers από τον Φεβρουάριο του 2023, δήλωσε ότι, καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται να ανεξαρτητοποιηθεί, θα αυξήσει τις επενδύσεις στη διαφήμιση και το λιανεμπόριο, περιλαμβάνοντας την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της παγκοσμίως από 40 σε 100.

Και η επένδυση στο μάρκετινγκ

«Η επανέναρξη αυτής της μεγάλης εκστρατείας κατηγορίας μάρκετινγκ… νομίζω ότι είναι πολύ ενδεικτική του πώς θα μοιάζει η ανεξάρτητη De Beers», πρόσθεσε ο Κουκ.

«Καθώς γινόμαστε ανεξάρτητοι, έχουμε την ελευθερία να εστιάσουμε στο μάρκετινγκ όσο σκληρά εστιάζαμε στην εξόρυξη», είπε. «Αυτή η στιγμή μου φαίνεται κατάλληλη για να ενισχύσουμε το μάρκετινγκ και να υποστηρίξουμε τα brands και το λιανικό εμπόριό μας, ακόμα και αν μειώνουμε τις επενδύσεις και τα έξοδα στον τομέα της εξόρυξης».

Η υποτονική ζήτηση στην Κίνα υπήρξε σημαντικό βάρος φέτος. Σε ένδειξη της αδυναμίας μιας αγοράς που συνήθως εισάγει διαμάντια, οι κοσμηματοποιοί της χώρας έχουν καταφύγει στην εξαγωγή κατεργασμένων λίθων για να μειώσουν τα δικά τους αποθέματα.

Ο ανταγωνισμός από εργαστηριακά διαμάντια, που κοστίζουν περίπου το ένα εικοστό ενός φυσικού λίθου, έχει επίσης αυξηθεί, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Η χώρα είναι η μεγαλύτερη αγορά διαμαντιών στον κόσμο και αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ των πωλήσεων της βιομηχανίας.

Ο Κουκ επιμένει ότι το επόμενο έτος θα μπορούσε να φέρει μια «σταδιακή ανάκαμψη» σε παγκόσμιο επίπεδο, περιλαμβάνοντας τις ΗΠΑ.

«Βλέπουμε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης στο λιανικό εμπόριο [στις ΗΠΑ] τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο», δήλωσε αυτόν τον μήνα, αναφερόμενος σε στοιχεία πιστωτικών καρτών που δείχνουν αύξηση στις αγορές κοσμημάτων και ρολογιών.

Ο ανεξάρτητος αναλυτής της βιομηχανίας Πολ Ζιμνίσκι δήλωσε ότι οι πωλήσεις ακατέργαστων διαμαντιών της De Beers είναι καθ’ οδόν να μειωθούν κατά περίπου 20% φέτος, μετά από πτώση 30% το 2023.

«Δεδομένης της χαμηλής βάσης, οποιαδήποτε ανάκαμψη στο εμπόριο θα πρέπει να οδηγήσει σε κάποια σχετική ανάπτυξη το 2025», πρόσθεσε, εκτιμώντας ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις κοσμημάτων διαμαντιών θα αυξηθούν κατά περίπου 6% στα $84 δισ. το επόμενο έτος.

Διαβάστε ακόμη