Η Γερμανία θα χρειαστεί να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου περισσότερο από κάθε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να επιτευχθεί ο στόχος εξοικονόμησης του 15% της ποσότητας που αγοραζόταν ως τώρα, λογαριάζει το Γερμανικό Πρακτορείο βασιζόμενο σε δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το Βερολίνο θα πρέπει να βρει κάποιον τρόπο να εξοικονομήσει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τις αρχές του τρέχοντα μήνα ως τον Μάρτιο του 2023 για να επιτευχθεί ο στόχος των Βρυξελλών. Πρόκειται για ποσότητα ίση με την ετήσια μέση κατανάλωση 5 εκατομμυρίων τετραμελών νοικοκυριών.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ έχει διαβεβαιώσει πως η Γερμανία είναι ήδη σε τροχιά για να μειώσει την κατανάλωση κατά 14 ως 15% σε σύγκριση με το 2021. Όμως, την περασμένη εβδομάδα ο κ. Χάμπεκ είπε πως το Βερολίνο επιδιώκει να μειώσει την κατανάλωση κατά ποσοστό από το ελάχιστο όριο (15%) που συμφωνήθηκε.

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI), ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, κάλεσε την κυβέρνηση να επισπεύσει τα μέτρα εξοικονόμησης και προειδοποίηση πως επιχειρήσεις που προσπαθούν να κάνουν μετάβαση από το αέριο στο πετρέλαιο αντιμετωπίζουν προσκόμματα και καθυστερήσεις λόγω της γραφειοκρατίας.

Σύμφωνα με τον κ. Ρούσβουρμ, θα χρειαστούν μέτρα όπως η αντικατάσταση ηλεκτροπαραγωγικών εργοστασίων που λειτουργούν με την καύση αερίου με εργοστάσια που καίνε άνθρακα.

«Η Γερμανία βρίσκεται εν μέσω της μεγαλύτερης ενεργειακής κρίσης από ιδρύσεως της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας. Οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές πρέπει να κάνουν αυτό που τους αναλογεί για να εξοικονομηθεί αέριο ώστε να αποτραπούν διακοπές της παραγωγής. Είναι ζήτημα αποφασιστικότητας και ταχύτητας», υποστήριξε ο κ. Ρούσβουρμ.

Η Γερμανία στρέφεται στο πετρέλαιο

Στο Μόναχο, η δημοτική υπηρεσία κοινής ωφέλειας έχει μετατρέψει δύο λέβητες αερίου ώστε να λειτουργούν με ντίζελ.

Πιο νότια, στις γερμανικές Άλπεις, ο γεωργικός συνεταιρισμός Berchtesgadener Land έστειλε δύο οδηγούς φορτηγών γάλακτος για να μάθουν πώς να χειρίζονται μια εξέδρα παράδοσης πετρελαίου, σε περίπτωση που χρειαστεί να στραφούν στο πετρέλαιο.

Ενώ το ζυθοποιείο Veltins κοντά στο Ντίσελντορφ έχει αποθηκεύσει πετρέλαιο ντίζελ πέντε εβδομάδων για να προετοιμαστεί για μια έκτακτη διακοπή από το φυσικό αέριο

Η κυβέρνηση Σολτς στη προσπάθεια της να μειώσει τους κινδύνους ενθαρρύνει την στροφή σε άνθρακα και πετρέλαιο, εγκρίνοντάς άδειες σε εταιρείες μεταφοράς και διαχείρισης πετρελαϊκών που μέχρι πρότινος δεν είχαν καμία ελπίδα.

Η Covestro AG, μια εταιρεία χημικών που παράγει τα δομικά στοιχεία των πλαστικών, βασιζόταν για χρόνια στο φυσικό αέριο. Την περασμένη εβδομάδα, είπε στους επενδυτές της ότι θα «καταφύγει σε διάφορα μέτρα ώστε να μειώσει τις ανάγκες της σε φυσικό αέριο όπως η μετάβαση σε ατμογεννήτριες με βάση το πετρέλαιο».

Αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου

Το κίνητρο για μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου είναι τεράστιο αφού η Ρωσία μείωσε τις προμήθειες στη Γερμανία μέσω του αγωγού Nord Steam 1.

Το ολλανδικό συμβόλαιο φυσικού αερίου TTF, ένα ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς, διαπραγματεύεται σήμερα πάνω από 205 ευρώ (209 δολάρια) ανά μεγαβατώρα, 10 φορές το μέσο όρο του από τη δεκαετία έως το 2020 και ισοδυναμεί με περίπου 350 δολάρια ανά βαρέλι πετρελαίου.

Γερμανική βιομηχανία

Το μεγάλο πρόβλημα ωστόσο θα είναι η λειτουργία του τεράστιου βιομηχανικού τομέα της Γερμανία που βασιζόταν για δεκαετίες στα φθηνά ρωσικά ενεργειακά αποθέματα και αναγκάζεται να κάνει στροφή σε άλλες πηγές ενέργειας.

Η Morgan Stanley υπολογίζει ότι η γερμανική κατανάλωση βιομηχανικού φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 24% τον Ιούλιο από τον ίδιο μήνα του 2021.

Αυτό αναμένεται να λειτουργήσει κατευναστικά στις τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου που ενδέχεται να μην αυξηθούν, ακόμα κι αν ο Πούτιν κλείσει εντελώς τις εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στο τέλος του 2022.

Το χειρότερο σενάριο, με τις τιμές του φυσικού αερίου να ξεπερνούν τα 300 ευρώ ή ακόμα και τα 400 ευρώ, μπορεί να αποφευχθεί, ωστόσο η στροφή στο πετρέλαιο θα αυξήσει περαιτέρω τη δική του τιμή.