Μείωση κατά 6% διαπιστώνεται στις πωλήσεις των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων (smartphones), παγκοσμίως, για το τρίτο τρίμηνο του 2021 έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Γράφει ο Γεράσιμος Ζώτος
Δεν πρόκειται, φυσικά, για τάση, καθώς η ζήτηση αυξάνεται συνεχώς, αλλά για μια στρέβλωση, ή μια αρνητική επίπτωση που δημιουργεί η έλλειψη σε εξαρτήματα και, κυρίως, σε ημιαγωγούς (τσιπς).
Η έλλειψη αυτή δημιουργεί αδυναμία στους κατασκευαστές να ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας Canalys, τα οποία δημοσιοποίησε και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) και τα οποία αφορούν το τρίτο τρίμηνο του 2021, η Samsung ηγήθηκε της διεθνούς αγοράς smartphones με μερίδιο 23% το τρίτο τρίμηνο του 2021, αντίστοιχο, δηλαδή, με αυτό που κατείχε και το 3ο τρίμηνο του 2020.
Η Apple, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, βρίσκεται στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας αγοράς με μερίδιο 15%, υψηλότερο από το 12% που πέτυχε το αντίστοιχο περσινό διάστημα, χάρη στη μεγάλη ζήτηση εν όψει της κυκλοφορίας του iPhone 13.
Η Xiaomi κατέκτησε μερίδιο 14% των παγκόσμιων πωλήσεων, όπως άλλωστε και στο 3ο τρίμηνο του 2020, και βρέθηκε στην τρίτη θέση της αγοράς.
Η vivo και η OPPO συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα με μερίδιο 10% έκαστη (από 9% έκαστη έναν χρόνο νωρίτερα).
Πάντως, η έλλειψη των ημιαγωγών έχει κάνει τη βιομηχανία των smartphones να προσπαθεί να βρει ισορροπίες σε επίπεδο παραγωγής συσκευών, εν μέσω μιας δυσμενούς συγκυρίας.
Από την πλευρά της προσφοράς, οι μεγάλοι κατασκευαστές ημιαγωγών αυξάνουν τις τιμές για να αποθαρρύνουν τις υπερ – παραγγελίες, σε μια προσπάθεια να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ ζήτησης και προσφοράς.
«Παρ’ όλα αυτά, οι ελλείψεις πιθανότατα θα συνεχίσουν και το 2022. Ως αποτέλεσμα αυτού, καθώς και του υψηλού κόστους των παγκόσμιων μεταφορών, οι κατασκευαστές smartphones δεν αποκλείεται να ανεβάσουν –αν και απρόθυμα– τις τιμές λιανικής πώλησης συσκευών», αναφέρουν οι αναλυτές της Canalys.
Σημειώνεται ότι σε κάθε επιμέρους αγορά, στον κόσμο, οι κατασκευαστές smartphones και τα κανάλια διανομής προχωρούν ακόμη και σε αλλαγές της τελευταίας στιγμής στις προδιαγραφές των συσκευών, αλλά και στις ποσότητες των παραγγελιών.
Πολλά κανάλια διανομής βρίσκονται σε επιφυλακή, ενώ υπάρχει διάχυτος προβληματισμός για την κάλυψη της ζήτησης σε σημαντικές περιόδους κορύφωσης των πωλήσεων, όπως η Ημέρα των Singles στην Κίνα και η Black Friday στον δυτικό κόσμο.
«Τα αποθέματα καναλιών των smartphones έχουν ήδη εξαντληθεί και καθώς περισσότεροι πελάτες αρχίζουν να προβλέπουν αυτούς τους κύκλους πωλήσεων, το επικείμενο κύμα ζήτησης θα είναι αδύνατο να εκπληρωθεί. Οι πελάτες θα πρέπει να περιμένουν ότι φέτος οι εκπτώσεις στα smartphones θα είναι λιγότερο επιθετικές κατά τις παραδοσιακές εκπτωτικές περιόδους», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της Canalys.
Προβλήματα και στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών
Οι στρεβλώσεις που προκάλεσε στην αγορά ηλεκτρονικών και τεχνολογικών προϊόντων η πανδημία δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και την αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, η οποία παρουσίασε «πεσμένους» ρυθμούς το τρίτο τρίμηνο του 2021, καθώς η ανάπτυξή της ήταν μόλις 5%.
Οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών αυξήθηκαν μεν, αλλά με μονοψήφιο ρυθμό, μετά από πέντε συνεχόμενα τρίμηνα διψήφιας ανόδου.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών (επιτραπέζιοι, φορητοί και σταθμοί εργασίας), ανήλθαν στο τρίτο τρίμηνο του 2021 σε 84,1 εκατ. συσκευές. Πάντως, παρά την επιβράδυνση της ανάπτυξης, οι όγκοι παραμένουν σε ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο, δεδομένου του πόσο ισχυρή ήταν η βιομηχανία το 3ο τρίμηνο του 2020.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η επίδοση για το τρίτο τρίμηνο αντιστοιχεί σε μέσο ετήσιο διετή ρυθμό αύξησης 9% από το 3ο τρίμηνο του 2019. Οι πωλήσεις φορητών υπολογιστών και κινητών σταθμών εργασίας αυξήθηκαν κατά 3% σε ετήσια βάση το 3ο τρίμηνο του 2021 και έφτασαν τα 67,4 εκατ. μονάδες, ενώ οι αποστολές επιτραπέζιων και σταθερών σταθμών εργασίας αυξήθηκαν κατά 12% στα 16,6 εκατ. συσκευές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys, παρά την υψηλή ζήτηση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, η αγορά δέχθηκε μια σειρά πλήγματα, που κατέστησαν εξαιρετικά δύσκολη την εξυπηρέτηση της προσφοράς. Κατασκευαστές και κανάλια διανομής εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκπλήρωση παραγγελιών, εξαιτίας σημαντικών καθυστερήσεων.
«Οι αρρυθμίες της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού και των logistics παραμένουν ο βασικός παράγοντας, που φρενάρει την υψηλότερη ανάπτυξη στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών», αναφέρει η Canalys.
Οι αναλυτές υπογραμμίζουν ότι η παραγωγική αλυσίδα εξακολουθεί να παρεμποδίζεται από τα lockdown και άλλους περιορισμούς που σχετίζονται με την πανδημία, ιδιαίτερα στην περιοχή της Ασίας.
Αυτή η τάση έχει επιδεινωθεί από την εικόνα στην παγκόσμια αγορά μεταφορών, όπου οι τιμές των ναύλων αυξάνονται και οι χρόνοι παράδοσης επιμηκύνονται, καθώς πολλοί κλάδοι ανταγωνίζονται για την κάλυψη της ανεκπλήρωτης ζήτησης.
«Η κατάσταση αυτή αναμένεται να διαρκέσει και το 2022. Εκτιμούμε ότι, κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, ένα σημαντικό μέρος των παραγγελιών δεν θα εκπληρωθεί», σχολιάζει η Canalys.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, από τους πέντε κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, όλοι πλην ενός, συνέχισαν να αυξάνουν τους όγκους των πωλήσεών τους κατά το 3ο τρίμηνο του 2021. Η Lenovo ηγήθηκε της αγοράς με πωλήσεις 19,8 εκατ. συσκευών, που συνιστά αύξηση 2,5% σε ετήσια βάση.
Η HP διατήρησε τη δεύτερη θέση της παγκόσμιας αγοράς, αλλά κατέγραψε μείωση των πωλήσεων κατά 5,7% σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2020. Την τρίτη θέση της παγκόσμιας αγοράς κατέλαβε η Dell, η οποία πέτυχε και τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων από όλους τους κατασκευαστές. Η εταιρία αύξησε τις πωλήσεις της κατά 26,7%, διαθέτοντας στην αγορά 15 εκατ. συσκευές.
Η Apple και η Acer ήταν οι δύο εταιρείες που συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα των πιο ισχυρών κατασκευαστών παγκοσμίως, με ανάπτυξη πωλήσεων 14,4% και 5,7% αντίστοιχα.
Όπως δείχνουν, ακόμη, τα στοιχεία της έρευνας, οι περιοχές της Λατινικής Αμερικής, της Ευρώπης – Μέσης Ανατολής – Αφρικής (ΕΜΕΑ) και της Ασίας – Ειρηνικού (εξαιρουμένης της Ιαπωνίας) κατέγραψαν ισχυρή ετήσια αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών, με ανάπτυξη 17%, 16% και 13% αντίστοιχα.
Αντίθετα, στη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ και Καναδά) οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν περισσότερο από 9% σε ετήσια βάση, ενώ η Ιαπωνία σημείωσε την ταχύτερη πτώση πωλήσεων, καθώς οι αποστολές υπολογιστών μειώθηκαν σχεδόν κατά 30%.