Ασυνήθιστα υψηλότερες τιμές για τα κατασκευαστικά έργα τροφοδοτεί το ακριβό πετρέλαιο και ειδικά στο κομμάτι της ασφάλτου και των προϊόντων αυτής της κατηγορίας που συνδέονται άμεσα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι τιμές της ασφάλτου είναι τρεις έως τέσσερις φορές υψηλότερες τώρα από ό,τι ήταν στην αρχή του έτους, εικόνα που προβληματίζει εδώ και καιρό τους εμπλεκόμενους στα κατασκευαστικά έργα φοβούμενοι ένα νέο «έμφραγμα» εξαιτίας της υπέρογκης αύξησης του κόστους κατασκευής.

Ο τεχνικός κόσμος βρίσκεται για άλλη μια φορά στο «μάτι του κυκλώνα» καθώς μετά τα προβλήματα με την οικονομική κρίση για περίπου μια δεκαετία στη χώρα ήρθε η υγειονομική κρίση και τώρα προστέθηκε ο πόλεμος στην Ουκρανία για να ενισχύσει τον κίνδυνο διάλυσης συμβάσεων πολλών έργων και γενικότερης καταστροφής του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας.

Μεταξύ των προτάσεων του τεχνικού κόσμου είναι η υιοθέτηση νέων αναλύσεων τιμών εργασιών που να ανταποκρίνονται στον σύγχρονο τρόπο κατασκευής και εκτέλεσης έργων αλλά και η νομοθετική ρύθμιση για την παράταση των τμηματικών και συνολικών προθεσμιών.

Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι μηχανικοί και τεχνίτες απευθύνουν νέα προειδοποίηση για το μέλλον του κλάδου υπενθυμίζοντας ότι καλούνται να υπογράψουν συμβάσεις για έργα τα οποία κοστολόγησαν και έδωσαν προσφορές ακόμη και πριν από δύο χρόνια.

Τα αντανακλαστικά του υπουργείου

Από πλευράς του αρμόδιου υπουργείου γίνεται λόγος για «διπλή παρέμβαση» που διασφαλίζει τη συνέχιση των δημοσίων έργων και τη βιωσιμότητα των εργοληπτικών επιχειρήσεων, σε ένα δύσκολο περιβάλλον παγκοσμίως.

Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Καραγιάννη, υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιο για τις Υποδομές, το κράτος επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά που ήδη από το προηγούμενο έτος, όταν άρχισε να αλλάζει το οικονομικό κλίμα.

Όπως είπε «η Ελλάδα έχει υιοθετήσει μέτρα τη στιγμή που άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν λάβει, ακόμα, αποφάσεις» και συμπλήρωσε «προχωρήσαμε με πολύ γρήγορες και ευέλικτες διαδικασίες στην έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021, για σχεδόν 500 εργασίες που περιελάμβαναν υλικά όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο χαλκός, το PVC, το ξύλο, η άσφαλτος, που οι τιμές τους παρουσίαζαν σημαντική απόκλιση συγκριτικά με τις τιμές που επικρατούσαν πριν την περίοδο της πανδημίας».

Στη συνέχεια η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επέφερε νέα επιδείνωση και άλλαξε το πλαίσιο της συζήτησης και της καθημερινότητας. «Εκτός των τραγικών εικόνων που βλέπουμε καθημερινά στη Μαριούπολη, το Αζοφστάλ και τις γύρω περιοχές, η εισβολή αυτή επέφερε τα γνωστά σε όλους σας προβλήματα στην τιμή των υλικών, της ενέργειας και των μεταφορών και συνολικά σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Θα πρέπει όλοι να αναλογιστούμε ότι μόνο το Χαλυβουργείο του Αζοφστάλ εξασφάλιζε το 30% της ζήτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση» είπε χαρακτηριστικά.

Πακέτο στήριξης του κατασκευαστικούς κλάδου

Η νέα συνθήκη οδήγησε σε ένα ακόμα πακέτο μέτρων στήριξης του κατασκευαστικού κλάδου. Περιγράφοντας τις νέες παρεμβάσεις ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε: «θεσμοθετήσαμε την απολογιστική πληρωμή υλικών όπως η άσφαλτος, το PVC και το Πολυαιθυλένιο και ένα πριμ ύψους 5% επί του ανεκτέλεστου αντικειμένου συμβάσεων που θα ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Δώσαμε, ακόμα, και την επιλογή σε αναδόχους έργων που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα ,είτε λόγω του ότι έχουν δώσει μεγάλες εκπτώσεις είτε για άλλους λόγους, να επιλέξουν να επιμηκύνουν τον χρόνο εκτέλεσης των έργων τους κατά 6 μήνες και να μην λάβουν το πριμ έγκαιρης παράδοσης». Επιπλέον, εκδόθηκαν οι συντελεστές αναθεώρησης για το τελευταίο τρίμηνο του 2021 στους οποίους έχουν προστεθεί σχεδόν 70 επιπλέον συντελεστές για εργασίες που περιλαμβάνουν τσιμεντοειδή. «Είναι μια τίμια συμφωνία για όλα τα μέρη. Είναι μια συμφωνία που κινείται στο πλαίσιο των αιτημάτων του κλάδου και θεωρώ πως θα τύχει της αποδοχής που πρέπει από την αγορά» εκτίμησε ο ίδιος και εξήγησε ότι «η κεντρική κυβερνητική απόφαση που έχουμε λάβει είναι ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει. Εντός του πλαισίου των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων, τις οποίες ποτέ δεν μπορούμε να αγνοούμε, όσο και αν κάποιοι θέλουν να λένε ανέξοδα σε όλα ναι, δημιουργούμε τις συνθήκες για να διευθετηθούν τα προβλήματα και να συνεχιστούν τα έργα».

Δημοπρατήσεις ύψους €8 δισ.

Υπενθύμισε, μάλιστα, ότι μέσα στις απαιτητικές αυτές συνθήκες το υπουργείο έχει καταφέρει σε σχεδόν τρία χρόνια να δημοπρατήσει έργα ύψους €8 δισ. και να συμβασιοποιήσει έργα ύψους €3,2 δισ. την ώρα που «την περίοδο 2015-2019, η τότε κυβέρνηση είχε συμβασιοποιήσει έργα μόλις €850 εκατ.».