Έρχεται πακτωλός επιδοτήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης για συστοιχίες από μπαταρίες και συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρισμού αλλά και δημιουργίας υποδομών για σταθμούς φόρτισης – φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Το ΥΠΕΝ θα αντλήσει κεφάλαια από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» για μονάδες κεντρικής αποθήκευσης -μπαταρίες αποθήκευσης ηλεκτρισμού- και εκατοντάδες φορτιστές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε κομβικά σημεία σε όλη τη χώρα. Από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει σχεδιασμός των διαγωνισμών ενώ μέχρι τις αρχές της επόμενης χρονιάς οι διαγωνισμοί θα βγούν στον «αέρα».
Την τεχνική υποστήριξη για τεχνογνωσία και διαγωνισμούς θα παράσχει κοινοτικό Πρόγραμμα, το JASPERS κάτι που έχει ήδη συμφωνηθεί με τις Βρυξέλλες.
Μπαταρίες αποθήκευσης ηλεκτρισμού – Φορτιστές ηλεκτροκίνητων: Από πού θα αντληθούν τα 700 εκατομμύρια
Για τις υποδομές φόρτισης θα δεσμευτούν αρχικά 250 εκατομμύρια ευρώ (θα πάνε «πακέτο» με το πρόγραμμα αντικατάστασης λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη που έχει ήδη εγκριθεί, για να συντομευθούν οι διαδικασίες) ενώ για τις μπαταρίες αποθήκευσης ηλεκτρισμού θα επενδυθούν περί τα 450 εκατομμύρια σε πρώτη φάση.
Το συνολικό ποσόν για τα δύο φιλόδοξα προγράμματα φτάνει συνεπώς τα 700 εκατομμύρια.
Δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί ποιο τμήμα της χρηματοδότησης θα είναι επιδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ποιο θα είναι δανειοδότηση από το ίδιο Ταμείο, ποια άλλα κοινοτικά εργαλεία θα συνεπικουρήσουν οικονομικά και αν θα υπάρξει συμμετοχή του Εθνικού Προϋπολογισμού στο Πρόγραμμα. Αν δεν υπάρξει, τότε το υπόλοιπο θα καλυφθεί από τραπεζικό δανεισμό.
Για τους φορτιστές των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το πρόγραμμα που ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα επιδοτεί με πολύ μεγάλο ποσοστό την κατασκευή σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε κομβικά σημεία, όπως μεγάλα εμπορικά κέντρα, ΒΙΠΕ, αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων και πρατήρια καυσίμων.
Επιχειρηματικά τώρα οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να ιδρύουν τους λεγόμενους Φορείς Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΦΥΦΗΟ) που θα είναι ή ατομικές επιχειρήσεις ή νομικά πρόσωπα κυρίως ΙΚΕ και θα χρηματοδοτηθούν από τα Προγράμματα που προαναφέραμε. Οι Φορείς αυτοί παρέχουν υπηρεσίες επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και θα είναι αρμόδιοι αλλά και νομικά υπεύθυνοι για τη συντήρηση και ορθή λειτουργία τους καθώς και για τη διασφάλιση της υποχρεωτικής διαθεσιμότητας.
Σε ό,τι αφορά στην επιδότηση μονάδων αποθήκευσης με συστοιχίες μπαταριών, γύρω στον Οκτώβριο-Νοέμβριο το ΥΠΕΝ θα εκδώσει πρόσκληση για την υποβολή επενδυτικών σχεδίων που ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στην ανταγωνιστική διαδικασία. Ήδη έχουν σταλεί επιστολές στις Βρυξέλλες για έγκριση του πλαισίου και των όρων διεξαγωγής από την Κομισιόν.
Μόνο για τους διαγωνισμούς για τα συστήματα αποθήκευσης με μπαταρίες, θα υπάρξει χρηματοδότησης 250 εκατομμυρίων με άμεση επέκταση για άλλα 100 εκατομμύρια.
Υπενθυμίζεται ότι στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» προβλέπονται κονδύλια 450 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης, τόσο συστοιχιών συσσωρευτών, όσο και μονάδων αντλησιοταμίευσης. Η οικονομική ενίσχυση μονάδων συνολικών ισχύος 1.500 MW, θα γίνει με τρόπο ώστε η διανομή ρεύματος να μην αντιμετωπίζει κινδύνους και παράλληλα να μπορεί να απορροφάται η παραγωγή των ΑΠΕ σε ποσοστό 100%, χωρίς ενεργειακές απώλειες δηλαδή.
«Το μεγάλο ενδιαφέρον για μονάδες αποθήκευσης αποτυπώνεται στις εκατοντάδες αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ, για τη χορήγηση αδειών παραγωγής για σταθμούς όλων των τεχνολογιών» μας λέει κορυφαία πηγή της Ρυθμιστικής Αρχής και συνεχίζει: «τους τελευταίους 20 μήνες και εν μέσω πανδημίας η ΡΑΕ έχει δεχθεί πάνω από 100 αιτήσεις για μπαταρίες και υβριδικά, συνολικής ισχύος σχεδόν 8.500 MW, που μαζί με το έργο της Αμφιλοχίας της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ανέρχονται σε 9000 MW».
Η ΡΑΕ έχει δώσει άδειες παραγωγής σε αποθηκευτικούς σταθμούς συνολικής ισχύος 450MW ενεργειακά επικουρούμενους από φωτοβολταϊκά και άδειες παραγωγής προς εξέταση για 40 έργα συνολικής ισχύος 4.519 MW. Οι άδειες παραγωγής από τη ΡΑΕ, έχουν δοθεί με το θεσμικό πλαίσιο για τις θερμικές μονάδες, (υπολογίζονται δηλαδή ως εικονικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής) μέχρι να ψηφιστεί το κανονικό θεσμικό πλαίσιο.