Αύξηση κατά 52,2% κατά μέσο όρο στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα στην περίοδο 2022-2024 περιμένει η Fitch Solutions, η οποία πλέον δηλώνει αισιόδοξη ότι η χώρα θα επιτύχει τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Υπενθυμίζεται ότι το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα θέτει, μεταξύ άλλων, ετήσιους στόχους για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από μόλις 461 που πουλήθηκαν το 2019 σε 66.371 έως το 2030. Στόχος είναι το 24,1% των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων να αφορά ηλεκτρικά οχήματα έως το τέλος του 2030 στο βασικό σενάριο (30,3% στο αισιόδοξο σενάριο).
Με το ισχυρό ενδιαφέρον των καταναλωτών, των επιχειρήσεων και της κυβέρνησης, η Fitch Solutions θεωρεί τώρα ότι οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν, κάτι το οποίο δεν περίμενε προηγουμένως.
Η εφαρμογή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει ανοίξει τον δρόμο για την επέκταση του ηλεκτρικού στόλου της Ελλάδας, σημειώνει η Fitch Solutions, καθώς οι πωλήσεις έχουν ήδη αυξηθεί 13 φορές από το 2019 (από 479 μονάδες σε 6.971 μονάδες το 2021) και η διείσδυση στην αγορά έχει ενισχυθεί από το 0,4% στο 6,2%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, για να διατηρηθεί αυτή η πορεία απαιτείται η ανακοίνωση νέων κινήτρων το 2022, με δεδομένο ότι ο προϋπολογισμός των 100 εκατ. ευρώ της πρώτης φάσης του προγράμματος αναμένεται να εξαντληθεί μέσα στο 2022. Συγκεκριμένα, η Fitch Solutions υπολογίζει ότι τα κονδύλια που δεσμεύτηκαν για το πρόγραμμα κινήτρων μπορούσαν να επιδοτήσουν την αγορά περίπου 15.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με το πρόγραμμα να έχει επιδοτήσει περίπου 11.000 οχήματα έως τον Απρίλιο του 2022.
Η Fitch θεωρεί ότι η Αθήνα θα συνεχίσει να επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων τουλάχιστον έως το τέλος του 2024, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά μέσο όρο κατά 52,2% στο διάστημα 2022-2024.
Μετά από αυτό, οι πωλήσεις αναμένεται να επιβραδυνθούν, αλλά να παραμείνουν σημαντικές, εμφανίζοντας αύξηση κατά μέσο όρο 16,2% στο διάστημα 2025-2031, όταν τα προσφερόμενα κίνητρα θα είναι χαμηλότερα (όχι πια επιδοτήσεις, αλλά εξαιρέσεις στα τέλη ταξινόμησης, φοροαπαλλαγές ή ελεύθερο πάρκινγκ).
Περαιτέρω στήριξη στην ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα δίνει ο νέος κλιματικός νόμος, τονίζουν οι αναλυτές, καθώς αυτός προβλέπει ότι το ένα τέταρτο των αυτοκινήτων που πωλούνται έως το 2024 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά.