Το πρώτο συμφωνητικό με την Εθνική Τράπεζα υπογράφηκε ούτως ώστε το κτιριακό συγκρότημα της Πειραιώς 260 (πρώην εργοστάσιο Τσαούσογλου) το οποίο βρίσκεται στην ιδιοκτησία της, να περιέλθει στο Υπουργείο Πολιτισμού. Ετσι ,το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου θα συνεχίσει να παρουσιάζει εκεί παραστάσεις ενώ στον ίδιο χώρο θα στεγαστούν και οι διοικητικές του υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, χάρη στη μεγάλη έκταση του συγκροτήματος , εκεί θα στεγαστεί επίσης και ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.
Ολα τα παραπάνω δια στόματος της Υπουργού Πολιτισμού κυρίας Λίνας Μενδώνη στο πλαίσιο της συνέντευξης για την ανακοίνωση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου για το Καλοκαίρι του 2022 η οποία δόθηκε το μεσημέρι της 28ης Μαρτίου. Σύμφωνα με την Υπουργό, λίγο περισσότερα από 3 εκατομμύρια ευρώ έχουν κατοχυρωθεί για το Φεστιβάλ από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και θα «κατευθυνθούν» στην αναβάθμιση των θεάτρων όπου διεξάγονται οι εκδηλώσεις της διοργάνωσης. Οπως είπε η κυρία Μενδώνη, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί ήδη οι σχετικές μελέτες για το Ηρώδειο, αναμένεται η υποβολή των μελετών για το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ενώ ένα μικρότερο ποσό θα διατεθεί για παρεμβάσεις στην Πειραιώς 260.
Οι εκδηλώσεις
Θέατρο, μουσική, χορός, περφόρμανς, κινηματογράφος, νέες εκδόσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, συζητήσεις, πάρτυ, παγκόσμιες πρεμιέρες αλλά και διεθνείς συμπαραγωγές είναι όλα όσα περιλαμβάνει η εφετινή διοργάνωση. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα προβλέπει 67 παραγωγές και 1900 καλλιτέχνες απ΄όλο τον κόσμο.
Λαμβάνοντας πρώτη τον λόγο στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, η οποία σηματοδότησε και την πρώτη «ζωντανή» παρουσίαση του προγράμματος από την έναρξη της θητείας της καθώς τόσο το πρόγραμμα του 2020 όσο κι αυτό του 2021 παρουσιάστηκαν διαδικτυακά λόγω της πανδημίας, η καλλιτεχνική διευθύντρια της διοργάνωσης Κατερίνα Ευαγγελάτου αρχικά αναφέρθηκε στο ζοφερό σκηνικό που δημιούργησε αρχικά ο κορωνοϊός και πιο πρόσφατα ο πόλεμος στην Ουκρανία. Οπως υποστήριξε, παρόλο που οι δσυκολίες επηρέασαν τον προγραμματισμό και συνεχίζουν να προκαλούν ανατροπές, το Φεστιβάλ και οι συνεργάτες του δεν κάμφθηκαν.
Στον δικό του χαιρετισμό ο Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης αναφέρθηκε επίσης στην περίοδο της πανδημίας και στους τρόπους που αναζητούσε το ΥΠΠΟΑ προκειμένου να στηρίξει τη διοργάνωση. Σημείωσε επίσης ότι το Φεστιβάλ αποτελεί το σημείο όπου συναντώνται όλοι οι εποπτευόμενοι φορείς του Υπουργείου (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Εθνική Λυρική Σκηνή, κρατικές ορχήστρες κ.λ.π) ενώ έκανε λόγο για μια διοργάνωση «συμπεριληπτική» η οποία «αγκαλιάζει» νέες τάσεις, ρεύματα, φωνές.
Αναφορικά με αυτό καθαυτό το πρόγραμμα της εφετινής, 67ης κατά σειρά έκδοσης του Φεστιβάλ, η πρεμιέρα του Ηρωδείου θα δοθεί με τις παραστάσεις της όπερας του Βέρντι «Ριγολέτος» στις 2,5,8 και 11 Ιουνίου από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης έχει ο Λουκάς Καρυτινός, η σκηνοθεσία είναι της Κατερίνας Ευαγγελάτου ενώ στον ρόλο του τίτλου θα εμφανιστεί ο διεθνώς καταξιωμένος βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός.
Στο Ηρώδειο, ξεχωρίζουν επίσης, η συναυλία των English Baroque Soloists και της χορωδίας Μοντεβέρντι υπό τον βετεράνο σερ Τζον Ελιοτ Γκάρντινερ (14/6), η συναυλία του Δημήτρη Παπαδημητρίου με τίτλο «Εξω από τό κάδρο» (16/6), η συναυλία του Γιώργου Νταλάρα (18/6), η εμφάνιση της «ιέρειας του πανκ» Πάτι Σμιθ (25/6) αλλά και η συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Σκάλας του Μιλάνου υπό τον διάσημο κορεάτη αρχιμουσικό Μιουνγκ Γουν Τσουνγκ στο πλαίσιο της συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (26/6). Στο Ηρώδειο θα εμφανιστεί επίσης ο πολυβραβευμένος γαλλολιβανέζος τρομπετίστας Ιμπραχίμ Μααλούφ (28/6), ο Μαξ Ρίχτερ (29/6), η Νταϊάνα Κραλ (30/6) αλλα και οι κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Στις 4 Ιουλίου, η Μαρία Φαραντούρη θα παρουσιάσει ένα αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη ενώ στις 6/7 ο διεθνούς φήμης βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος θα δώσει ρεσιτάλ. Από τις 28-31/7, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει στο ρωμαϊκό ωδείο την «Τόσκα»στην παλαιότερη παραγωγή του αργεντινού Ούγκο ντε Ανα.
Αναφορικά με την Πειραιώς 260, το εφετινό πρόγραμμα διατρέχει ένας στοχασμός γύρω από τη μορφή της Αντιγόνης (Antigonisms) με ξεχωριστούς σταθμούς δύο παραστάσεις αλλά και μια πληθωρική σειρά συζητήσεων, χωρισμένη σε μικρότερες θεματικές με τη συμμετοχή ομιλητών και ομιλητριών από όλο το φάσμα των Γραμμάτων και των Τεχνών. Η Πλατεία, ο υπαίθριος χώρος ανάμεσα στους χώρους Α-Β-Ε-Η της Πειραιώς 260 θα λειτουργεί ως σημείο ελεύθερης συνάντησης, όπου το κοινό θα μπορεί μετά τις παραστάσεις να απολαμβάνει live τζαζ από ελληνικά σχήματα ενώ θά ανταλάσσει φεστιβαλικές εντυπώσεις μ΄ένα ποτήρι κρασί.
Στην Επίδαυρο
Η «Αλκηστη» του Ευρυπίδη σε παγκόσμια πρεμιέρα θα σηματοδοτήσει την έναρξη των εκδηλώσεων της Επιδαύρου (1 και 2 Ιουλίου). Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο ολλανδός Γιόχαν Σίμονς, ιδρυτής του Theater Hollandia κι ένας από τους πρωτεργάτες της ευρωπαϊκής θεατρικής πρωτοπορίας. Στις 8 και 9 Ιουλίου θα παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο η «Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού ενώ στις 15 και 16/7 ο Δημήτρης Καραντζάς θα σκηνοθετήσει τις «Πέρσες» του Αισχύλου.
Αλλη μια παγκόσμια πρεμιέρα στις 22 και 23 Ιουλίου με τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Γερμανού Ούλριχ Ράσε ενώ στις 29 και 30 Ιουλίου το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει τον «Αίαντα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη. Στις 5 και 6 Αυγούστου το πρόγραμμα περιλαμβάνει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Τσεζάρις Γκραουζίνις, στις 12 και 13/8 το ΚΘΒΕ θα παρουσιάσει την «Ελένη» του Ευρυπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου ενώ στις 19 και 20/8 θα παρουσιαστεί η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευρυπίδη σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη. Εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν κι εφέτος και στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο κύκλος Contemporary Ancients που περιλαμβάνει νέα ελληνικά έργα εμπνευσμένα από το Αρχαίο Δράμα. Εφέτος, τρεις καταξιωμένοι συγγραφείς, η Κάλλια Παπαδάκη, ο Ηλίας Μαγκλίνης και ο Χρήστος Χωμενίδης ανταποκρίθηκαν στη σχετική πρόσκληση της Κατερίνας Ευαγγελάτου.