Οι παγκόσμιες οικονομίες εξακολουθούν να ζουν κάτω από το “σύννεφο” της πανδημίας του Covid19, ο πληθωρισμός συνεχίζει να εκτινάσσεται… και ο βιομηχανικός τομέας μαζί με την εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζει να ανθίζει. 

Παρά το γεγονός ότι πέρυσι σημείωσε κάθε είδους ρεκόρ σε διεθνές επίπεδο ο κλάδος των Logistics φαίνεται ότι έχει πολύ δρόμο ακόμη μπροστά του. Πράγματι, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι ότι πέφτει θύμα της δικής του επιτυχίας, καθώς το διαθέσιμο στοκ κατάλληλων χώρων συνεχίζει να μειώνεται.  Σύμφωνα με την 5η Πανελλήνια Εκθεση για την Εφοδιαστική Αλυσίδα που παρουσίασε η Ελληνική Εταιρεία Logistics, η χώρα μας εμφανίζει πτώση στην παγκόσμια αγορά logistics (42η θέση LPI) με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2018, ωστόσο, το τελευταίο χρονικό διάστημα παρουσιάζει βελτίωση η οποία διαφαίνεται πως θα αποτυπωθεί τα επόμενα έτη.

Αρκετές είναι οι εταιρείες που έχοντας προσυπολογίσει το κόστος Logistics στο συνολικό λειτουργικό τους κόστος, έχουν επιλέξει το ενδοεπιχειρησιακό μοντέλο λειτουργιών και έχουν επιτύχει έως ένα βαθμό, να έχουν τα σχετικά μεγέθη τους πολύ κοντά σε αυτά των εταιρειών 3PL. Ταυτόχρονα όμως, το ποσοστό ανάθεσης υπηρεσιών σε εξωτερικούς συνεργάτες (outsourcing) κυμαίνεται σε χαμηλή κλίμακα σε σχέση με το μέσο Ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ οι δραστηριότητες της μεταφοράς/διανομής και της αποθήκευσης αποτελούν τις δυο βασικές δραστηριότητες που αναθέτουν οι εταιρίες σε τρίτους παρόχους υπηρεσιών logistics.

Από τα ευρήματα της έρευνας, παρατηρήθηκε επίσης ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ανάπτυξη νέων συστημάτων έχει συμβάλει στην αύξηση των παρεχόμενων online υπηρεσιών, ενώ τέλος, προκαλεί ενδιαφέρον το αυξημένο ενδιαφέρον των εταιρειών logistics για τη χρήση μικρών και μεσαίων οχημάτων με σκοπό να αυξηθεί τόσο η ταχύτητα όσο και η ευελιξία των διανομών εντός της πόλης.

COVID-19: Επιπτώσεις και η επόμενη μέρα

Η πλειοψηφία των εταιριών, θεωρεί ότι η πανδημία αποτέλεσε έναυσμα για την καλύτερη οργάνωση του κυκλώματος των logistics. Επιπλέον, πιστεύει στην ανάγκη στροφής των επενδύσεων προς τομείς που εστιάζουν σε νέες τεχνολογίες και συστήματα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Μέσα στα άμεσα επενδυτικά σχέδια των εταιρειών, βρίσκονται οι επενδύσεις σε πληροφοριακά συστήματα, η αναδιοργάνωση των διαδικασιών στα logistics και η εκπαίδευση των εργαζομένων. Αξίζει να σημειωθεί, η στροφή των εταιρειών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με το 40% των εταιρειών να δραστηριοποιείται ήδη στο e-commerce και άλλο ένα 40% να βρίσκεται στο μεταβατικό στάδιο προς την ίδια κατεύθυνση. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να συμπαρασύρει και τις μεταφορικές εταιρείες οι οποίες, με τα κατάλληλα κίνητρα, θα μπορέσουν να εκσυγχρονίσουν τον παλαιωμένο στόλο που διαθέτουν και να υποστηρίξουν με τον βέλτιστο τρόπο τις ανάγκες διανομής που διαμορφώνονται.

Μελλοντικές τάσεις στα logistics

Σε γενικό πλαίσιο τα μηνύματα της έρευνας είναι αισιόδοξα αφού σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες, βλέπουν ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης στην Ελληνική αγορά των logistics.

Σίγουρα η πανδημία COVID-19 αποτέλεσε επιταχυντή για την έναρξη δράσεων αναδιοργάνωσης και εκσυγχρονισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών, η διαμόρφωση σαφούς νομοθεσίας αναφορικά με την αδειοδότηση ΚΑΔ, η εξεύρεση επενδυτικών κεφαλαίων, η εναρμόνιση των στρατηγικών πλάνων με πρακτικές που βασίζονται στην αειφόρα ανάπτυξη αλλά και η εξεύρεση εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες αναπροσαρμογής του κλάδου.

Άλλωστε με περίπου 200 χιλιάδες εργαζόμενους, η συμβολή του κλάδου στο εθνικό ΑΕΠ αναμένεται να ανέλθει στο 12% μέσα στα επόμενα χρόνια.