το προσκήνιο βγαίνει μετά από πολλά χρόνια αφάνειας λόγω της οικονομικής κρίσης η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία μετά και την υπογραφή ενός πλέγματος συμβάσεων και συμφωνιών μεταξύ ελληνικών και γαλλικών εταιρειών στα πλαίσια του προγράμματος ναυπήγησης των φρεγατών Belharra για το Πολεμικό Ναυτικό.
Στην πρόσφατη μεγάλη ναυτική έκθεση Euronaval στο Παρίσι, τουλάχιστον 10 ελληνικές εταιρείες υπέγραψαν σειρά συμβάσεων και συμφωνιών με τα γαλλικά «μεγαθήρια» της NAVAL, THALES και MBDA.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες πολύ σύντομα θα υπάρχει και νέο πακέτο υπογραφών μέχρι τα Χριστούγεννα με τις ελληνικές εταιρείες να μπαίνουν πιο δυνατά στο παιχνίδι το οποίο θα είναι και απάντηση για όσους βιάστηκαν να υποβαθμίσουν αυτές τις πρώτες συμφωνίες. Και όσο προχωράει η κατασκευή των φρεγατών που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2026 θα μεγαλώνει και η εμπλοκή των ελληνικών εταιρειών.
Πού θα φτάσει το ποσοστό συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών
Δεν είναι τυχαίο όπως προκύπτει από τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις τόσο του Υπουργείο Εθνικής Άμυνας όσο και άλλων φορέων αλλά και του μεγαλύτερου θεσμικού εκπροσώπου των ελληνικών επιχειρήσεων ΣΕΚΠΥ το ποσοστό συμμετοχής τελικά της ΕΑΒΙ θα φτάσει στο 18 με 20% ή 300 με 500 εκατομμύρια ευρώ από τα συνολικά 3 δισεκατομμύρια της συμφωνίας των φρεγατών. Κόστος που υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ανέβει και ακόμα και κατά ένα ακόμα δισεκατομμύριο εάν γίνει χρήση της option και για απόκτηση τέταρτης φρεγάτας.
Τα ποσά αυτά είναι χρήματα που ουσιαστικά θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία και στις επιχειρήσεις συμβάλλοντας στην ανάπτυξη συνολικά της χώρας, παρά το γεγονός ότι η ναυπήγηση γίνεται στη Γαλλία και όχι σε ελληνικό ναυπηγείο. Γεγονός που αποδεικνύει πόσο τραγικό είναι τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας – Σκαραμαγκά και Ελευσίνας – να παλεύουν ακόμα μετά την χρεωκοπία τους να τεθούν ξανά σε λειτουργία.
Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι του κλάδου των αμυντικών εταιρειών με «παράπονο», αυτό το ποσοστό θα μπορούσε και έπρεπε να είναι κατά πολύ μεγαλύτερο αν η κυβέρνηση είχε φροντίσει στις διακρατικές συμφωνίες για τα εξοπλιστικά να συμπεριλάβει ρήτρα συμμετοχής της ΕΑΒΙ και να δεσμεύσει τη γαλλική πλευρά.
Το 20% συμμετοχής στο πρόγραμμα των φρεγατών ωστόσο κανονικά η επιστροφή αντισταθμιστικών όλων των χωρών κινούνται τουλάχιστον στο 30% και μπορεί να φτάνουν ακόμα και στο 50%.
Και μπορεί να επιτεύχθηκε τελικά στο πρόγραμμα των φρεγατών αυτή η ελάχιστη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, αλλά στο αντίστοιχο πρόγραμμα των μαχητικών Rafale ήταν άκρως ενδεικτική η απαξιωτική συμπεριφορά από τη γαλλική DASSAULT. Μέχρι και σήμερα αρνείται η συγκεκριμένη γαλλική εταιρεία, αφού δεν δεσμεύεται από την διακρατική συμφωνία, αρνείται «πεισματικά» έστω και να συζητήσει οποιαδήποτε συμμετοχή της ΕΑΒΙ παρά τα 2,4 δισεκατομμύρια της παραγγελίας. Παρόμοια είναι η κατάσταση και σε άλλα προγράμματα με χαρακτηριστικότερο το Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης της Καλαμάτας συνολικού κόστος 1,6 δισ. ευρώ.
Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι αν σε αυτές τις θηριώδεις εξοπλιστικές συμφωνίες υπήρχε η δέσμευση της συμμετοχής της ΕΑΒΙ σε ποσοστό 30%, το ποσό που θα μπορούσε να επιστρέψει στη χώρα θα ξεπερνούσε κατά πολύ το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Τι συμβάσεις υπογράφτηκαν στην Γαλλία
Συνολικά στη Γαλλία υπεγράφησαν δώδεκα συμβάσεις μεταξύ ελληνικών εταιρειών αμυντικού υλικού και τους γαλλικούς Ομίλους NAVAL GROUP, THALES και MBDA.
Ειδικότερα, η NAVAL υπέγραψε για την Πλατφόρμα των πλοίων με τα: Ναυπηγεία Σαλαμίς και MEVACO και για το Σύστημα Μάχης με τις: AKMON, MAREL (μέσω THEMYS, του κατασκευαστή πρωτότυπου εξοπλισμού της Naval Group) και SIMON TECHNOLOGIES (μέσω THEMYS)
Επιπλέον, η Naval υπέγραψε 3 συμφωνίες-πλαίσιο με τις MILTECH, PRISMA, SCYTALIS και IDE INTRACOM ανοίγοντας τον δρόμο για μελλοντικές συμβάσεις και μακροπρόθεσμες συνεργασίες.
Μέχρι στιγμής, η Naval Group έχει υπογράψει συνολικά 20 συμβάσεις με 15 ελληνικές εταιρείες από την έναρξη του προγράμματος FDI HN τον Μάρτιο του 2022.
Να σημειωθεί ότι, όλες οι ελληνικές εταιρείες που έχουν επιλεγεί, θα ενσωματωθούν στην εφοδιαστική αλυσίδα της Naval Group και θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε άλλα προγράμματα και μελλοντικούς διεθνείς διαγωνισμούς, αυξάνοντας έτσι τις δυνατότητές τους καθώς και το πιθανό οικονομικό τους όφελος και προβολή στην παγκόσμια ναυτική αγορά.
Η επίσης γαλλική THALES υπέγραψε συμβάσεις με τις εταιρείες AKMON, SSMART και SSA ενώ ακόμα μια γαλλική εταιρεία που εμπλέκεται στη κατασκευή των φρεγατών η MBDA υπέγραψε σε πρώτη φάση με την MILTECH και το Πανεπιστήμιο Πάτρας και αναμένεται συνέχεια με περισσότερες ελληνικές εταιρείες.
Όπως σημειώνουν με νόημα επιχειρηματίες του χώρου ήρθε η ώρα πλέον οι ελληνικές εταιρείες να περάσουν στη φάση της εξωστρέφειας και της ανάπτυξης και τώρα τους δίνεται αυτή η δυνατότητα αρκεί παρά τις δυσκολίες να τις αξιοποιήσουν.
Διαβάστε ακόμη:
- Ποια εταιρεία έκανε τον διαγωνισμό – παρωδία για πρόσληψη 882 ατόμων στην ΑΑΔΕ;
- Ο ΣΥΡΙΖΑ, τα «κόκκινα» δάνεια, ο εξωδικαστικός, η ΑΑΔΕ και το ανύπαρκτο περιουσιολόγιο
- Ναταλία Γερμανού για Σπυροπούλου: «Κάποιος της έδωσε την ελευθερία να συμπεριφέρεται σαν βασιλοπούλα»
- Οι εργολάβοι ζητούν αναθεωρήσεις όλων των συμβάσεων, τουλάχιστον από το 2019!