Ντόμινο από ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ αναμένεται να φέρει η ραγδαία άνοδος των τιμών α’ υλών, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους μεταφοράς αλλά και οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην αλυσίδα παραγωγής.

Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Παραγωγού́ στη Βιομηχανία ενισχύθηκε κατά 9,1% τον Μάρτιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, ενώ με βάση τα στοιχεία της εταιρίας μέτρησης της κατανάλωσης IRI, το πρώτο δίμηνο η μέση τιμή ανά μονάδα στο σύνολο της κατηγορίας των ταχυκίνητων προϊόντων αυξήθηκε 3,7%.

Κατά την διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης προ ημερών ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ Κωνσταντίνος Μαχαίρας αναφέρθηκε στο θέμα και υπογράμμισε ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν απορροφήσει, μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών, το μεγαλύτερο μέρος από αυτές τις ανατιμήσεις, με αποτέλεσμα οι αυξήσεις που έχει δει ο καταναλωτής να φθάνουν μόλις στο 2%, όμως αρκετά στελέχη του κλάδου των τροφίμων και ποτών μιλούν ολοένα και περισσότερο για αυξήσεις μέσα στο επόμενο διάστημα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και δηλώσεις κορυφαίων οικονομολόγων της αγοράς που υπογραμμίζουν ότι «οι αυξανόμενες τιμές των εμπορευμάτων έχουν αντίκτυπο στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και απειλούν την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας».

Λίγα… σεντς παραπάνω!

 Σε πρόσφατη παρουσίαση της πορείας της εταιρίας σε οικονομικούς αναλυτές η διοίκηση της Coca Cola HBC έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για αυξήσεις καθώς η τιμή των πρώτων υλών και συγκεκριμένα του αλουμινίου συνεχίζει να πραγματοποιεί ράλι.

Η πολυεθνική, που έχει παρουσία σε 28 χώρες και τα προϊόντα της εξυπηρετούν περίπου 600 εκατομμύρια καταναλωτές, έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις σε περίπου 10 χώρες, ενώ όπως είπε παρόμοια κίνηση αναμένει και από τον ανταγωνισμό.

Τον προβληματισμό του εξέφρασε και ο Απόστολος Βακάκης, CEO της εταιρίας Jumbo, λέγοντας πως εάν συνεχισθούν οι πληθωριστικές πιέσεις των πρώτων υλών (από 15% έως 30%) αλλά και στα μεταφορικά (έως και 500%) και αυξηθεί το κόστος χρήματος, χωρίς να υπάρχει ανάλογη αύξηση εισοδημάτων, τότε –όπως είπε– «θα οδηγηθούμε σε ένα περιβάλλον ανισορροπίας».

Σημείωσε μάλιστα πως η Jumbo δεν αντιμετωπίζει την τραγωδία που αντιμετωπίζουν οι ανταγωνιστές της, καθώς μεταξύ άλλων έχει φροντίσει να επαναδιαπραγματευθεί το κόστος των συμβολαίων για την μεταφορά των εμπορευμάτων της.

Έξαρση των διεθνών τιμών

Κληθείς να σχολιάσει το φλέγον ζήτημα των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, η διοίκηση της εταιρίας Καραμολέγκος υπογράμμισε πως παρατηρείται έξαρση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών, από το αλεύρι και τα γαλακτοκομικά μέχρι τα υλικά συσκευασίας και τις δευτερεύουσες ύλες, επισημαίνοντας ωστόσο πως λόγω της κατάστασης δεν μπορούν να προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών και πως η απορρόφηση των ανατιμήσεων αποτελεί μονόδρομο.

Για την τιμολογιακή πολιτική της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας μίλησε κατά την διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης και η κυρία Αγγελική Οικονόμου, η οποία διευκρίνισε πως η εταιρία θα διατηρήσει την τιμολογιακή πολιτική, απορροφώντας τις πιέσεις που ασκούν στο κόστος παραγωγής, οι σημαντικές ανατιμήσεις των πρώτων υλών.

«Θα παραμείνουμε συνεπείς στην τιμολογιακή πολιτική που έχουμε χαράξει… Ακόμη και το 2019, όταν οι διεθνείς τιμές των πρώτων υλών σε γαλοπούλα και χοιρινό είχαν εκτιναχθεί, ελάχιστο ήταν το μέρος του κόστους που μετακυλήσαμε στους καταναλωτές», ανέφερε. «Καλό», όπως είπε, «είναι οι εταιρίες να βρίσκουν τρόπους να λύνουν τα προβλήματά τους».

Ξεπέρασε τα $10.000 το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ!