Οι Έλληνες καταναλωτές και λιγότερο οι τουρίστες έσωσαν την χώρα φέτος όσον αφορά την αγορά μπύρας, ωστόσο οι καλές επιδόσεις, που μάλιστα ξεπέρασαν τις προσδοκίες, δεν έχουν ακόμη καταφέρει να «ισοφαρίσουν» τα μεγέθη του 2019.
Οι αυξήσεις που αναμένεται να έρθουν στον κλάδο της ζυθοποιίας θα οφείλονται οι αυξήσεις στην ενέργεια, στα υλικά συσκευασίας και στις πρώτες ύλες.
Έρχονται ανατιμήσεις
O κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε για να παρουσιάσει την Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020 της εταιρείας, ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν γίνει αυξήσεις τους τελευταίους μήνες με την εταιρεία να απορροφά τα επιπλέον κόστη. Θεωρεί όμως βέβαιο ότι κάποια στιγμή οι τιμές θα ανέβουν, ενώ τόνισε πως η ελληνική αγορά μπύρας είναι η 5η φθηνότερη της Ευρώπης στα mainstream προϊόντα.
Στη μάχη του κριθαριού
Αυξημένες δυσκολίες εμφανίζει και η αγορά του κριθαριού. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία πραγματοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι.
Να σημειωθεί ότι φέτος παρουσιάζονται παρεκκλίσεις στις συμφωνηθείσες ποσότητες με τους παραγωγούς, καθώς στην ελεύθερη αγορά εξαιτίας των ελλείψεων οι τιμές έχουν ανέβει έναντι των συμβολαίων. Η εταιρεία αύξησε περίπου κατά 6% τις τιμές που δίνει στους παραγωγούς.
Μείωση στις επενδύσεις
Στο επενδυτικό πλάνο, λόγω της πανδημίας υπήρξε αναπροσαρμογή. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας:
«Από 43 εκατ. ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός για την περίοδο 2019 – 2021 θα καταλήξει στα 38 εκατ. ευρώ στο τέλος του έτους, καθώς το 2020 μπήκε «φρένο» εξαιτίας των lockdowns που επηρέασαν σημαντικά τα μεγέθη της εταιρείας»
Υπενθυμίζεται ότι για την περσινή χρήση, η απώλεια όγκου πωλήσεων στην εγχώρια αγορά για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήταν 19,2% σε σχέση με το 2019. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται και σε μείωση αξίας πωλήσεων κατά 18% στα 274,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζύθου), ενώ χωρίς την προσμέτρηση του ΕΦΚ οι καθαρές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 179,1 εκατ. ευρώ έναντι 216,7 εκατ. ευρώ το 2019.
Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στην κερδοφορία της εταιρείας, η οποία όμως κατάφερε να διατηρήσει το θετικό της πρόσημο. Σε προ φόρων επίπεδα, τα κέρδη μειώθηκαν κατά 69,5% στα 8,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα κυμάνθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 75,6%.
Παρά τις δυσκολίες όμως, η πορεία των εξαγωγών της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το 2020 παρουσίασε άνοδο αγγίζοντας το 10% ως ποσοστό επί του συνολικού τζίρου. Υπολογίζεται πως το 2020 η πτώση των πωλήσεων συνολικά για τον κλάδο της μπύρας έφθασε στο 25%.
Aπό τη παραγωγή στην κατανάλωση
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δηλώνει παρούσα στον πολυεπίπεδο αγώνα της κλιματικής κρίσης, εφαρμόζοντας εδώ και χρόνια μια ολιστική προσέγγιση, που συνδυάζει οικονομική με βιώσιμη ανάπτυξη στο σύνολο της αλυσίδας αξίας της εταιρείας. Η εταιρεία διατηρεί μία καθετοποιημένη, «ελληνική διαδρομή» παραγωγής, ξεκινώντας από το χωράφι, με την προμήθεια των πρώτων υλών και καταλήγοντας στο ποτήρι των καταναλωτών που απολαμβάνουν τα προϊόντα της.
Συγκεκριμένα, η στρατηγική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, όπως αποτυπώνεται στην Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020, εστιάζει στους παρακάτω πυλώνες:
- Προμηθευτές
Δίνεται μεγάλο βάρος στο δίκτυο των 893 προμηθευτών, το 96% των οποίων δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, με το 83% της εκτιμώμενης αξίας πληρωμών να παραμένει εντός των συνόρων της χώρας. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της διαρκούς αναζήτησης νέων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον συσκευασιών, η εταιρεία εστιάζει στην κυκλική οικονομία μέσω της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης, έχοντας καταφέρει το 95% των φιαλών που εμπορεύεται, να είναι επιστρεφόμενες. - Γεωργία
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ξεκίνησε από το 2008 να υλοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι. Πραγματοποιεί επίσης σημαντικές επενδύσεις σε δράσεις Έρευνας και Ανάπτυξης και έχει ήδη επιτύχει το 2020 να πιστοποιήσει το 35% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας κριθαριού, ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής. - Παραγωγή
Σε αυτό το πλαίσιο, μειώνει διαρκώς την κατανάλωση ενέργειας, επιτυγχάνοντας το 2020 έναντι του 2019, μείωση των Scope 1 εκπομπών CO2 κατά 21% (αγορά και καύση καυσίμου για τις ανάγκες μεταφοράς και αποθήκευσης) και αντίστοιχα μείωση 14,4% για τις Scope 2 (εκπομπές από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας). Επίσης, η εταιρεία ανακύκλωσε το 89% των αποβλήτων της. Την ίδια στιγμή, μείωσε τις αναλήψεις νερού κατά 21% για το 2020 σε σχέση με το 2019, αλλά και τις απορρίψεις κατά 23%. Μάλιστα, σε επίπεδο περαιτέρω ανάδειξης και έρευνας του φαινομένου της λειψυδρίας σχεδίασε και εφαρμόζει το Πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο», το οποίο προωθεί στην πράξη τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα. - Μεταφορές
Η εταιρεία μειώνει σταθερά τις εκπομπές διοξειδίου μέσω της βελτιστοποίησης των πρακτικών φόρτωσης και δρομολογίων, με αποτέλεσμα το 2020 να παρατηρείται μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 17% (σε σχέση με το 2019). Παράλληλα, αναβαθμίζει τα φορτηγά της με τη μετατροπή των κινητήρων τους σε συνδυασμένη κατανάλωση 20% LPG και 80% πετρελαίου – αντί αποκλειστικά πετρελαίου – ενώ γίνεται και χρήση ηλεκτρικών περονοφόρων οχημάτων στις εγκαταστάσεις της, προκειμένου να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές CO2. - Σημεία κατανάλωσης
Την τελευταία δεκαετία η εταιρεία χρησιμοποιεί φιλικά προς το περιβάλλον, «πράσινα» ψυγεία και ψύκτες βαρελίσιας μπίρας, επιτυγχάνοντας έως και 35% μείωση στην κατανάλωση ενέργειας, σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά. - Εργαζόμενοι
Οι εργαζόμενοι της εταιρείας βρίσκονται στον πυρήνα όλων των δραστηριοτήτων της ευρύτερης οικογένειας που ονομάζεται Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Η εταιρεία ενισχύει ενεργά την κουλτούρα ασφάλειας στις εγκαταστάσεις της, έχοντας καταφέρει να μη σημειωθεί κανένα ατύχημα μέσα στο 2020. Ως προς την πανδημία COVID-19, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε έγκαιρη αναπροσαρμογή ολόκληρου του μοντέλου λειτουργίας της, με πλήρη υιοθέτηση της τηλεργασίας, εκπαιδεύσεις, κ.α., με στόχο τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων και των συνεργατών της.Τέλος, η εταιρεία συνεχίζει να εστιάζει σε καίρια ζητήματα όπως η παροχή ίσων ευκαιριών, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της στις αξίες της Συμπερίληψης και της Διαφορετικότητας, μεταξύ άλλων και με την υπογραφή το 2020 της «Χάρτας Διαφορετικότητας». - Καταναλωτές
Η διαδρομή, φυσικά, καταλήγει στους τελικούς καταναλωτές των προϊόντων, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να αναγνωρίζει, ως κύριο μέλημά της την προώθηση της κουλτούρας της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ. Η εταιρεία συνεργάζεται στενά με ομάδες και φορείς, όπως η Ένωση Μπάρμεν Ελλάδας, η ΜΚΟ «Νηφάλιοι – Στην υγειά μας», κ.α., σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά το θέμα, ενώ έχει καθιερώσει την κατηγορία της μπίρας χωρίς αλκοόλ με 5 προϊόντα (ΑΜΣΤΕΛ FREE 0.0%, η ΑΜΣΤΕΛ FREE LEMON 0.0%, η HEINEKEN 0.0,ΑΛΦΑ Χωρίς).