Σε 637 εκατομμύρια αναμένεται να φθάσουν οι συνδέσεις σε δίκτυα 5G σε όλο τον κόσμο, παρά τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς και εξαρτήματα που έχουν δημιουργήσει προβλήματα στις περισσότερες εταιρείες κατασκευής smartphones και άλλων συσκευών νέας τεχνολογίας.
Γράφει ο Γεράσιμος Ζώτος
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα έκθεσης της εταιρίας αναλυτών τεχνολογίας CCS Insight, τα βασικά σημεία της οποίας έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμός Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ).
Όπως αναφέρουν τα στοιχεία αυτά, η διείσδυση του 5G είναι ταχύτατη ως σήμερα και φυσικά θα συνεχίσει έτσι και θα έχει ως αποτέλεσμα τον τριπλασιασμό των συνδέσεων, παγκοσμίως, στα 637 εκατομμύρια χρήστες ως το τέλος του έτους. Μέσα στο 2022 αναμένεται υπερδιπλασιασμός, με τις συνδέσεις 5G να υπερβαίνουν το 1,34 δισεκατομμύρια, ενώ ως το 2025 εκτιμάται ότι θα υπάρχουν, παγκοσμίως πάνω από 3,6 δισεκατομμύρια συνδέσεις.
Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της έκθεσης, το 2021 θα είναι άλλη μια… ταραγμένη χρονιά για την αγορά κινητής τηλεφωνίας, με τους περιορισμούς στην προσφορά ειδικά σε τμήματα της χαμηλής και μεσαίας κατηγορίας, σε συνδυασμό με την ασθενή ζήτηση στις αναδυόμενες αγορές, να έχουν περιορίσει τις πωλήσεις.
Ωστόσο, οι συσκευές με δυνατότητα 5G μέχρι στιγμής συνεχίζουν να βρίσκουν τον δρόμο τους προς τα χέρια των καταναλωτών στις πιο προηγμένες αγορές του κόσμου.
Πάντως, οι αναλυτές της CCS Insight εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την επάρκεια συσκευών προηγμένης τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου του iPhone, κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του έτους και τις επιπτώσεις που αυτή η κατάσταση μπορεί να έχει στην υιοθέτηση του 5G.
Όπως αναφέρει η CCS Insight, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι στη Δυτική Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Κίνα και άλλες προηγμένες αγορές της Ασίας, συνεχίζουν να αναπτύσσουν κανονικά τα δίκτυα 5G, ξεπερνώντας τις δυσκολίες που είχε δημιουργήσει η πανδημία. Στη Νότια Κορέα, για παράδειγμα, το 5G βρίσκεται σε καλό δρόμο για να αντιπροσωπεύει το 30% των συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας έως το τέλος του 2021.
Οι ισχυρές πωλήσεις κινητών τηλεφώνων ενόψει των Χριστουγέννων –σύμφωνα με τους αναλυτές– θα βοηθήσουν τις ΗΠΑ να επιτύχουν διείσδυση 25% έως τα τέλη του 2021, ξεπερνώντας την κινεζική αγορά. «Παρ’ όλο που η Κίνα ήταν ένας πρώτος οδηγός για το 5G, η ασθενής ζήτηση για smartphones το 2021 σημαίνει ότι το 5G προβλέπεται ότι θα αντιπροσωπεύει μόνο το 24% των συνδέσεων κινητής συσκευής μέχρι το τέλος του έτους», εκτιμά η CCS Insight.
Αντίθετα, στη Δυτική Ευρώπη η διείσδυση του 5G εξακολουθεί να υστερεί σε ορισμένες αγορές, κυρίως λόγω των καθυστερήσεων στις δημοπρασίες φάσματος σε ορισμένες χώρες. Αν και η ταχύτητα της διείσδυσης του 5G βελτιώνεται, αυτή η σχετικά ήπια εκκίνηση σημαίνει ότι το 5G δεν θα αντιπροσωπεύει περισσότερες από τις μισές συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας στην περιοχή μέχρι το 2024.
Στα 2,3 δισ. ευρώ η συνεισφορά του έργου των αυτοκινητοδρόμων 5G στην Ελλάδα ως το 2030
Σε ό,τι αφορά τα έργα υποδομής στη χώρα μας, τα οποία συνδέονται με το 5G, η επιτάχυνση της διείσδυσης της τεχνολογίας αναμένεται να οδηγήσει και στην επιτάχυνση του έργου των συνδεδεμένων με 5G αυτοκινητοδρόμων.
Το συγκεκριμένο έργο το οποίο συγχρηματοδοτείται από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης με 130 εκατ. ευρώ προβλέπει την ανάπτυξη ασύρματων δικτύων 5G στο εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που καλύπτει 2.011 χλμ.
Σε σχετική μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμάται ότι το 2025 το ετήσιο όφελος από την εισαγωγή των δικτύων 5G στις μεταφορές θα ανέλθει στα 8,3 δισ. ευρώ για την Ε.Ε., ενώ για τη χώρα το όφελος από την υλοποίηση των 5G δικτύων στις μεταφορές θα συνεισφέρει σωρευτικά μέχρι το 2030, μπορεί να εισφέρει έσοδα ύψους 2,3 δισ. ευρώ εφόσον η σταδιακή ανάπτυξη του δικτύου ξεκινήσει το 2021.
Η δράση εκτιμάται, μεταξύ άλλων, ότι θα επιταχύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα θα βελτιώσει σημαντικά την παραγωγικότητα του κλάδου, θα μειώσει δραστικά τα ατυχήματα, ενώ παράλληλα θα περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Το έργο προβλέπει κάλυψη 5G σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας οι οποίοι ανήκουν στο core δίκτυο των λεγόμενων Trans – European Transport Networks (TEN – T), με στόχο τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής που θα εξυπηρετήσει τη Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CAM). Στη δράση περιλαμβάνεται όλο το κύριο οδικό δίκτυο που συνδέει τις βασικές υποδομές (λιμάνια, αεροδρόμια κ.λ.π.) με τις βασικές πύλες εξόδου από τη χώρα.
Οι αυτοκινητόδρομοι που συνδέουν την κρίσιμη υποδομή (αεροδρόμια κ.λ.π.) και τις διασυνοριακές συνδέσεις, καθώς και το πραγματικό μήκος αυτών που αποτελούν μέρος των βασικών διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών είναι:
– Εγνατία Οδός (Ηγουμενίτσα- Θεσσαλονίκη – Κήποι Έβρου) 670 χλμ.
– A.T.E (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) 550 χλμ.
– Ιωνία Οδός (Τσακώνα – Πάτρα – Ιωάννινα – Κακαβιά) 417 χλμ.
– Ολυμπία Οδός (Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα) 205 χλμ.
– Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμάχωνας 105 χλμ.
– Αττική Οδός (αεροδρόμιο Ελευσίνα – El Venizelos International) 64 χλμ.
– Κεντρική Πελοπόννησος (Μορέας – Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) 205 χλμ.
– Στερεά Ελλάδα 181 χλμ.
– Σύνολο 2.397 χλμ.
Ο σκοπός του έργου είναι η διερεύνηση, ο εντοπισμός και η ανάπτυξη των απαιτούμενων στοιχείων στην υποδομή του δικτύου, ώστε να αναπτυχθούν ικανότητες έξυπνων αυτοκινήτων κατά μήκος των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, λαμβάνοντας υπόψη τη συμμόρφωση με το εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο και κανονισμούς (π.χ. ITU, GDPR κ.λ.π.).
Ενδεικτικά, οι πιο σημαντικές χρήσεις που υιοθετήθηκαν από το Πρόγραμμα Συνεργασίας 3ης Γενιάς (3GPP) είναι οι εξής:
– Ομάδα οχημάτων
Επιτρέπει στα οχήματα να σχηματίζουν δυναμικά μια ομάδα που ταξιδεύει μαζί. Όλα τα οχήματα της ομάδας λαμβάνουν περιοδικά δεδομένα από το κορυφαίο όχημα, προκειμένου να συνεχίσουν τη διαδρομή τους. Αυτές οι πληροφορίες επιτρέπουν την απόσταση μεταξύ των οχημάτων να γίνει εξαιρετικά μικρή, δηλαδή, η απόσταση που μεταφράζεται στο χρόνο μπορεί να είναι πολύ χαμηλή (δευτερόλεπτο). Οι εφαρμογές ομάδας μπορούν να επιτρέπουν στα αυτόνομα οχήματα να οδηγούνται αυτόνομα.
– Προηγμένη / απομακρυσμένη οδήγηση
Επιτρέπει ημιαυτόματη ή πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση. Κάθε όχημα μοιράζεται δεδομένα που λαμβάνονται από τους τοπικούς αισθητήρες του με οχήματα σε κοντινή απόσταση, επιτρέποντας έτσι στα οχήματα να συντονίζουν τις τροχιές ή τους ελιγμούς τους. Επιπλέον, κάθε όχημα μοιράζεται την οδηγική του πρόθεση με οχήματα σε κοντινή απόσταση. Τα οφέλη αυτής της ομάδας περιπτώσεων χρήσης είναι το ασφαλέστερο ταξίδι, η αποφυγή συγκρούσεων και η καλύτερη απόδοση κυκλοφορίας.
Επίσης, επιτρέπει σε έναν απομακρυσμένο οδηγό ή μια εφαρμογή V2X να χειρίζεται ένα απομακρυσμένο όχημα για όσους επιβάτες δεν μπορούν να οδηγήσουν μόνοι τους ή ένα απομακρυσμένο όχημα που βρίσκεται σε επικίνδυνα περιβάλλοντα.