Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να μεταβιβαστεί το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου σε σχήμα συμφερόντων του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Θα έχουν προηγηθεί η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.
Ο διαγωνισμός που ολοκληρώθηκε το 2023 κατέληξε σε επικράτηση της κοινοπραξίας των εταιρειών Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε., αμφότερες θυγατρικές του ιταλικού ομίλου με τίμημα 80 εκατ. ευρώ για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου.
Ενα από τα βασικότερα σχέδια του ισχυρού άνδρα του ομίλου, Εμανουέλε Γκριμάλντι, για το μεγαλύτερο λιμάνι της Κρήτης είναι η ανάπτυξη μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ικανής να τροφοδοτήσει όχι μόνο το 100% των λειτουργιών του λιμανιού αλλά και τα πλοία που θα ελλιμενίζονται σ’ αυτό.
Η συνολική επένδυση υπολογίζεται έτσι ότι μεσοπρόθεσμα θα ανέλθει κοντά στα 100 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια του νέου βασικού μετόχου προβλέπουν μεταξύ άλλων ενεργειακές αναβαθμίσεις με στόχο τον σταδιακό μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω ηλεκτροδότησης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ανάπτυξη συστήματος ηλεκτροδότησης των ελλιμενισμένων πλοίων, εκσυγχρονισμό των υποδομών και του μηχανολογικού και άλλου εξοπλισμού και βελτιστοποίηση των χρόνων φόρτωσης και εκφόρτωσης οχημάτων και επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών.
Το λιμάνι διαθέτει πολύ μεγάλες εκτάσεις χερσαίας ζώνης και εκτιμάται ότι μπορεί να φιλοξενήσει φωτοβολταϊκής εγκατάστασης σημαντικής ισχύος, αναφέρουν πηγές της διοίκησης των Μινωικών Γραμμών. Παράλληλα ήδη ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έχει αιτηθεί και λάβει έγκριση για τη χρηματοδότηση, ως έργο κοινού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility 2021-2027/ CEF II), με το κωδικό όνομα «HUPPINES» (Heraklion Port UPgrade of Infrastructure, Interconnection and Environmental Sustainability) για την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών με σκοπό την αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής του Λιμένα Ηρακλείου, και ειδικότερα την ενίσχυση της θωράκισης και την επέκταση του προσήνεμου μόλου που κατασκευάστηκε το 1960 με συνολικό μήκος 2.390 μέτρα. Στις μελέτες που χρηματοδοτούνται από αυτόν τον μηχανισμό περιλαμβάνεται και η σχεδίαση εγκατάστασης κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου.
Πέραν της ενεργειακής αυτονομίας και αποανθρακοποίησης ο Εμανουέλε Γκριμάλντι θα επιχειρήσει να αναβαθμίσει και να εξοπλίσει έτσι τις υποδομές του λιμανιού ώστε η φορτοεκφόρτωση φορτηγών και επιβατών να γίνεται ταχύτερα, ενώ αντίστοιχα σχέδια υπάρχουν και για τον τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας. Τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού αξιολογείται επίσης ως ικανό να λειτουργήσει ως σταθμός μεταφόρτωσης καινούργιων αυτοκινήτων (car terminal), όπως έχει αποφασιστεί να γίνει και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τον έλεγχο του οποίου έχει ήδη αποκτήσει. Σημειώνεται πως τα καινούργια αυτοκίνητα που φτάνουν στην Ελλάδα από την Ασία με μεγάλα εξειδικευμένα πλοία αποκλειστικής μεταφοράς οχημάτων (car carriers), μετά τον τελικό τους έλεγχο και την προετοιμασία, μεταφορτώνονται είτε σε τρένα είτε σε ειδικά φορτηγά είτε σε άλλα πλοία και μεταφέρονται στις τελικές αγορές τους. Ετσι θα μπορούσαν καινούργια αυτοκίνητα τα οποία θα εκφορτώνονται στην Κρήτη να μεταφέρονται κατόπιν με επιβατηγά / οχηματαγωγά πλοία, για να κατευθυνθούν στις τελικές αγορές. Η χρήση Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου για αυτή τη δραστηριότητα από τον Ιταλό εφοπλιστή έρχεται ως αντίδραση στα αυξημένα τέλη που εκτιμά ότι καταβάλει στον υπό κινέζικο έλεγχο Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, που αποτελεί σήμερα το βασικό λιμάνι της ανατολικής Μεσογείου για αυτή τη δουλειά.
Διαβάστε ακόμη:
- Δημοσκόπηση Interview: Σταθερά μεγάλο προβάδισμα της ΝΔ με 17,2% – Μάχη ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ για τη δεύτερη θέση
- Κ.Καραμανλής για Τέμπη: Δε σκέφτηκα να κρυφτώ πίσω από τις ευθύνες άλλων
- Σελένα Γκόμεζ: Σάλος με φωτογραφία που ο Μπένι Μπλάνκο της πιάνει το στήθος
- Κατερίνα Καινούργιου: Πήγα στο μαγαζί του πρώην μου και μου έστειλαν «παρακάλα να σε παντρευτεί»