Η ενεργειακή πανδημία «χτύπησε» και τις αποκρατικοποιήσεις στο χώρο της ενέργειας με αποτέλεσμα να αναβάλλονται επ’ αόριστον αν και για διαφορετικούς λόγους οι αποκρατικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της υπόγειας αποθήκης (ΥΑΦΑ) Καβάλας.
Σε ότι αφορά στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η ιδιωτικοποίηση έμπλεξε κατ’ αρχάς λόγω της δικαστικής διαμάχης της εταιρίας με την ELFE (πρώην ΒΦΛ) αφού η εμπλοκή στις δικαστικές αίθουσες παρεμποδίζει την πρόοδο της διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ.
Εάν υπάρξει αρνητική έκβαση για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, τότε και άλλοι αντίστοιχοι πελάτες χρησιμοποιώντας το δεδικασμένο, θα προσφύγουν με ανάλογα αιτήματα. Εάν πάλι η ΔΕΠΑ κερδίσει, τότε η ELFE θα συνεχίσει τη δικαστική διαμάχη σε ανώτερο θεσμικό επίπεδο της δικαιοσύνης, που σημαίνει εκκρεμότητα για 1-2 χρόνια ακόμη.
Στοπ μέχρι νεωτέρας σε ιδιοτικοποιήσεις ΔΕΠΑ Εμπορίας και αποθήκης Καβάλας
«Μην ξεχνάτε πως πλέον η ΔΕΠΑ Εμπορίας, είναι το βασικό εργαλείο άμυνας της κυβέρνησης απέναντι στην ενεργειακή κρίση και η εκτόξευση των τιμών του φυσικού αερίου ανέδειξε τη σημασία της διατήρησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας υπό το δημόσιο έλεγχο προς το παρόν προκειμένου να υπάρχει παρέμβαση στο ενεργειακό κόστος με σημαντικές εκπτώσεις που ανακουφίζουν τα νοικοκυριά. Αυτό είναι το βασικό θέμα της επικαιρότητας που απασχολεί σημαντικά και την κυβέρνηση» μας λέει υψηλόβαθμος παράγοντας του ΥΠΕΝ.
Ο ίδιος συνεχίζει: «το πιθανότερο είναι πάντως, ότι οι όποιες αποφάσεις είτε για τη συνέχιση της υφιστάμενης διαδικασίας πώλησης είτε της αλλαγής του μοντέλου ιδιωτικοποίησης θα συντείνουν στην αναβολή κινήσεων για αόριστο χρονικό διάστημα». Βεβαίως το κλείσιμο των συμβάσεων με διεθνείς προμηθευτές όπως οι Ρώσοι, οδηγεί και σε αύξηση των προσδοκιών για υψηλότερο τίμημα πώλησης της επιχείρησης όταν έλθει η ώρα, συνεπώς «λίγη αναμονή δεν βλάπτει» λένε στο ΤΑΙΠΕΔ.
Διελκυστίνδα ΔΕΠΑ-ELFE
Σε ότι αφορά στη διελκυστίνδα ΔΕΠΑ-ELFE, η μεν ELFE έχει οικονομικές απαιτήσεις, εγκαλώντας τη ΔΕΠΑ για υπερβάλλουσα τιμολόγηση, ενώ η ΔΕΠΑ εγκαλεί την ELFE για απλήρωτους λογαριασμούς και αναλογικά «πέναλτι». Ήδη, η υπόθεση εκδικάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Εφετείο Αθηνών και αναμένεται η έκδοση της απόφασης περί το Μάρτιο ή τον Απρίλιο εκτός απροόπτου. «Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, θα επαναξιολογήσει την υπάρχουσα κατάσταση και τα πιθανά εναλλακτικά σενάρια στο επόμενο δίμηνο, για να αποφασιστεί από κοινού η τύχη της ΔΕΠΑ Εμπορίας» μας λέει στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ.
Υπάρχει η εναλλακτική πρόταση για πώληση της θυγατρικής, «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρία Ενέργειας», η οποία διαθέτει 500.000 πελάτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις ή εναλλακτικά η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών της ΔΕΠΑ Εμπορίας αλλά και στη δεύτερη περίπτωση η δικαστική διαμάχη θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αξία των, προς εισαγωγή, μετοχών εκτιμούν στο Ταμείο.
Ένα άλλο σοβαρό ερώτημα είναι το τι θα πράξουν όμως εν τω μεταξύ και τα ΕΛ.ΠΕ. που κατέχουν το 35% και αναζητούν τρόπους απεμπλοκής.
Υπενθυμίζουμε ότι για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, οι κοινοπραξίες, ΕΛ.ΠΕ.-Edison, ΔΕΗ-Motor Oil, η Mytilineos, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο όμιλος Κοπελούζου, η Shell και η MET Group.
Κάτι τρέχει με την ΥΑΦΑ Καβάλας
Αναφορικά με την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ τα ρίχνουν στη ΡΑΕ: «το ΤΑΙΠΕΔ, είναι έτοιμο να προχωρήσει ανά πάσα στιγμή στην τελευταία φάση του διαγωνισμού, ωστόσο, η ΡΑΕ δεν έχει εκδώσει ακόμη τον αναγκαίο κανονισμό κοστολόγησης. Θα καθοριστεί δηλαδή πώς θα επιμεριστεί το κόστος της επένδυσης (καταναλωτές, χρηματοδότηση, επενδυτές), καθώς και ο συναφής Κανονισμός Τιμολόγησης. Χωρίς τον κανονισμό τιμολόγησης που θα καθορίζει και το βαθμό κοινωνικοποίησης του εσόδου, ο νέος ιδιοκτήτης δεν είναι δυνατόν να υπολογίσει το τίμημα που θα προσφέρει για την παραχώρηση» μας λένε από το Ταμείο.
Είναι όμως ξεκάθαρο πως η ενεργειακή πανδημία απέδειξε στην πράξη την ανάγκη αξιοποίησης της συγκεκριμένης υποδομής προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης ποσοτήτων φυσικού αερίου σε περιόδους χαμηλού κόστους και η διάθεση τους σε χρονικές συγκυρίες με τις τιμές υψηλές με σκοπό τη συγκράτηση των τιμών.
Από τη ΡΑΕ πετάνε το μπαλάκι στο υπουργείο: «εμείς περιμένουμε οδηγίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά δεν μας έχουν δώσει κάποια κατεύθυνση εν τω μεταξύ».
Από το ΥΠΕΝ όμως κάνουν …ρεβέρ όπως στο τένις και λένε πως «η ΡΑΕ καθυστερεί γιατί θέλει να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που έχει ζητήσει από τον ΔΕΣΦΑ για την επιβάρυνση που συνεπάγονται για τον καταναλωτή τα παράλληλα έργα που θεωρούνται απαραίτητα από τον Διαχειριστή για τη λειτουργία της επένδυσης και επειδή δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το τοπίο για τα PCI’s. Η έγκριση της λίστας που έχει σταλεί από την Κομισιόν στο Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα χρειαστεί προθεσμία ως τα τέλη Ιανουαρίου, αλλά με προβλεπόμενη, δίμηνη παράταση, πράγμα που σημαίνει ότι θα τραβήξει ως τα τέλη Μαρτίου, οπότε η μπάλα είναι στο τερέν της ΡΑΕ».
Στην περίπτωση που περάσει τελικά ως έχει η λίστα σημαίνει ότι η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί από κονδύλια του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Άρα, θα είναι μικρότερο, εκ των πραγμάτων, το ποσοστό που θα κληθούν να επιβαρυνθούν οι καταναλωτές μέσα από τις ταρίφες. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή, απορριφθεί η λίστα με τα PCI’s, τότε θα είναι πολύ υψηλό.
Παραμένει μυστήριο γιατί παρατηρείται αυτή η γενικότερη αβελτηρία και η αποκρατικοποίηση χρονίζει αδικαιολόγητα.
Στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον, η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Oil & Gas.
Από που περιμένει τα 2,5 δις το ΤΑΙΠΕΔ
Πριν από περίπου δύο μήνες οριστικοποιήθηκε η λίστα στόχων-αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ για το 2022 με φιλόδοξη προσμονή εσόδων πάνω από 2,5 δις.
Ήδη σε πρόσφατη ενημέρωση προς το ΥΠΕΝ και μετά τις πρώτες διαρροές που έδειχναν μεγάλη φιλοδοξία, στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ διευκρίνισε πως «ο στόχος είναι μάλλον ενδεικτικός λόγω ειδικών συνθηκών, δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι …ψάρια θα πιάσουμε και τι θα γίνει, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι μάλλον θολή, ας μην περιμένουμε θαύματα!».
Αυτή η «αναγκαστική προσγείωση σε χωράφι» σύμφωνα με υψηλόβαθμο παράγοντα του ΥΠΕΝ, έδωσε και τις πραγματικές διαστάσεις της πορείας των αποκρατικοποιήσεων στη χώρα μας, σε μια στιγμή μάλιστα που η πανδημία με τον κόβιντ δείχνει να πηγαίνει προς το τέλος της.
Το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Αsset Development Plan, ADP), το οποίο εγκρίθηκε από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. αφορά στην αξιοποίηση των εξής περιουσιακών στοιχείων:
1. 10 Οργανισμοί Λιμένων
2. Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης
3. Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.
4. Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας
5. Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου
6. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (Δ.Α.Α.)
7. Μαρίνα Θεσσαλονίκης (Αρετσού)
8. Μαρίνα Πύλου
9. Μαρίνα Megayacht-Κέρκυρα
10. Λιμένας/Μαρίνα Λευκίμμης – Κέρκυρα
11. Λοιπές Μαρίνες
12. Εγνατία Οδός
13. Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.)
14. Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (Δ.Ε.Η.)
15. Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ.)
16. Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας (Ε.ΥΔ.Α.Π.)
17. Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (Δ.ΕΠ.Α.)
18. Υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Ν. Καβάλα
19. Αττική Οδός -ΑΚΙΝΗΤΑ
20. Αφάντου
21. Ηλεκτρονική δημοπρασία ΙΧ
22. ΑΚΙΝΗΤΑ ΙΑΜΑΤΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ
Οικ. Μαρκοπούλου
23. Ακίνητο Θερμοπυλών
24. Ακίνητο λουτρόπολης Καμμένων Βούρλων
25. Ακίνητο camping Καμμένων Βούρλων
26. Γούρνες Ηρακλείου
27. Ακτή και camping Αγίας Τριάδας
28. Ακτή και camping Ποσειδίου Κασσάνδρας
29. Πρώην ακίνητο ΕΟΜΜΕΧ, στις οδούς Κορυζή και Θράκης στον Ταύρο (Δήμος Ταύρου – Μοσχάτου)
30. Ακίνητο στη θέση Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι
“Δεν πειράζει έχουμε τη… Βερβερόντα και τις Γούρνες να πουλήσουμε”: Κυβερνητικά στελέχη αλληλοπειράζονται!
Το χιουμοριστικό σχόλιο του αξιωματούχου του ΥΠΕΝ ήταν «εντάξει ας μην περιμένουμε ΔΕΠΑ, Καβάλα και ΕΛΠΕ, αλλά τουλάχιστον έχουμε τη …Βερβερόντα και τις Γούρνες! Από ‘κεί θα βγουν τα λεφτά, από τις Γούρνες!».
Τουλάχιστον υπάρχει …παιχνιδιάρικη διάθεση όταν οι κρατικοί αξιωματούχοι πειράζουν ο ένας τον άλλο, κάτι είναι και αυτό.
Οι… δίαιτες και η ΛΑΡΚΟ
Η ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ επίσης καρκινοβατεί: η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου της εταιρίας και την εξαγορά των μεταλλείων της μετατέθηκε πλέον για αρχές Φεβρουαρίου.
«Μάλλον θα παραβιαστούν και αυτές οι ημερομηνίες αφού οι δύο διαγωνισμοί, του ΤΑΙΠΕΔ και της Ειδικής Διαχείρισης, είναι σαν τις …δίαιτες: πάνε από Δευτέρα σε Δευτέρα» μας λέει στέλεχος της Κομισιόν που παρακολουθεί το διαγωνισμό.
Οι επιβαρύνσεις που θα πληρώσουν οι επενδυτές-υποψήφιοι αγοραστές τόσο για την εκτεταμένη περιβαλλοντική αναβάθμιση της μεταλλουργίας, όσο και για τα περιβαλλοντικά πρόστιμα είναι η αιτία που καθυστερεί τα κείμενα των συμβάσεων.
Πάντως η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) έχει συμφωνηθεί, με πέντε χρόνια για την πραγματοποίηση των επενδύσεων που θα πρέπει να γίνουν από τον πλειοδότη επενδυτή, ώστε το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ να είναι συμβατό με τις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Υπάρχουν όμως οι ενστάσεις που προβάλουν οι επενδυτές, οι οποίες δεν έχουν απαντηθεί.
«Ρύθμισε κανείς το τι θα γίνει με τους εργαζόμενους στη ΛΑΡΚΟ;» μας ρωτάει ρητορικά το στέλεχος της Κομισιόν. Ο νόμος ομιλεί για απολύσεις με την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, αλλά για την κυβέρνηση, όπως και για οποιαδήποτε κυβέρνηση υπάρχει φυσικά πολιτικό κόστος.
«Σε αυτή τη συγκυρία θα πρέπει να απορροφηθούν από την Περιφέρεια και του γύρω Δήμους όσοι απολυθούν» λέει τοπικός βουλευτής αλλά ούτε αυτό είναι εύκολο.
Υπενθυμίζουμε ότι διεκδικητές της ΛΑΡΚΟ παραμένουν τρεις, από τους αρχικά έξι, υποψηφίους: η ιρλανδική Commodity & Mining I.Ι., η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings AG, και η Mytilineos.