Ξεκινά -επιτέλους- η διαδικασία που θα οδηγήσει στην απόκτηση του πλήρους ελέγχου της Elpedison από τον ένα από τους δύο σημερινούς μετόχους, δηλαδή τη HELLENiQ ENERGY και την Edison, οι οποίες συμμετέχουν ισόποσα στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.

Σε σχέση με την αποτίμηση της Elpedison από τους δύο εταίρους της, υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις.

Ειδικότερα, αποτιμούν το 50% της εταιρείας σε 200 με 400 εκατ. ευρώ, με την ιταλική εταιρεία να το αποτιμά υψηλότερα και την HELLENIQ ENERGY να κινείται στο χαμηλότερο άκρο.

Πολλοί (και μέσα στο ΥΠΕΝ και αυτό είναι σημαντικό…) υποστηρίζουν πάντως πως η ιταλική στάση είναι μια μεγάλη μπλόφα από την αρχή έως το τέλος για να αποχωρήσει με όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα στην τσέπη η Edison.

Ο CEO της HELLENiQ ENERGY Ανδρέας Σιάμισιης άνοιξε πρώτος τη υπόθεση, συνεπώς αυτός θα υποβάλλει πρώτος προσφορά, αφήνοντας τη μπάλα στο τερέν των Ιταλών.

Για να ξεκινήσει η διαδικασία διευθετήθηκαν και οι τελευταίες εκκρεμότητες, που αφορούν στην υπογραφή των κειμένων σχετικά με τη «φόρμουλα» της διαδικασίας.

Οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συμφωνία για το περιεχόμενο των κειμένων. Τα βρήκαν και στη διασφάλιση όλων των προϋποθέσεων οι οποίες θα επιτρέψουν στην Elpedison να λειτουργήσει αυτόνομα, ανεξάρτητα από το ποιος Όμιλος θα επικρατήσει από τη διαδικασία.

Μία προϋπόθεση αφορά τις εκτάσεις στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της HELLENiQ ENERGY στη Θεσσαλονίκη, όπου βρίσκεται η μονάδα αερίου ισχύος 400 MW της Elpedison. Σε αυτό το πλαίσιο, πρόκειται να υπογραφεί σύμβαση μίσθωσης των εκτάσεων ανάμεσα στην Elpedison και την HELLENiQ ENERGY.

Το ίδιο θα συμβεί και με μία σύμβαση που θα κατοχυρώνει το δικαίωμα διέλευσης από τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου των υποδομών (αγωγοί, γραμμές μεταφοράς) με τις οποίες η μονάδα τροφοδοτείται με αέριο και συνδέεται στο ηλεκτρικό σύστημα.

Πως φτάσαμε στο (όχι και τόσο πολιτισμένο…) διαζύγιο

Υπενθυμίζεται ότι οι δύο βασικοί μέτοχοι αποφάσισαν να «τραβήξουν» χωριστούς δρόμους μετά από 15 συνεχόμενα χρόνια κοινής πορείας με ποσοστό 50-50 στην Elpedison. Πρόκειται, λοιπόν, για μια «ολλανδικού τύπου» δημοπρασία, δηλαδή αμφότεροι οι μέτοχοι θα διαθέτουν ταυτόχρονα δικαίωμα πώλησης (put option) και δικαίωμα αγοράς (call option).

Οι δύο πλευρές έχουν προχωρήσει στις τελευταίες διευθετήσεις για την έναρξη της δημοπρασίας και στο ακανθώδες ως τώρα ζήτημα αναφορικά με το πλαίσιο συμφωνίας για τη διευθέτηση του «χωροταξικού» της αδειοδοτημένης μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της HELLENiQ ENERGY στη Θεσσαλονίκη και του αγωγού σύνδεσής της με τον ΔΕΣΦΑ.

Η HELLENiQ ENERGY θα υπογράψει σύμβαση ενοικίασης του οικοπέδου εγκατάστασης της μονάδας με την Elpedison και μία ακόμη σύμβαση που θα κατοχυρώνει το δικαίωμα διέλευσης του αγωγού τροφοδοσίας με αέριο και των γραμμών μεταφοράς από τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει απρόσκοπτα η υλοποίηση της νέας μονάδας, ανεξάρτητα από το πού θα καταλήξει η εταιρεία.

Υπογράφεται και η συμφωνία επί των όρων της ηλεκτρονικής δημοπρασίας για την πώληση/αγορά του 50% της εταιρείας μέσω προσφορών/αντιπροσφορών που αναμένεται περί τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Το παρασκήνιο πίσω από την πρόθεση αποχώρησης της HELLENiQ ENERGY είχε εξηγήσει ο CEO του Ομίλου, Ανδρέας Σιαμισίης, κατά την πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων, τονίζοντας, μεταξύ άλλων ότι «έχουμε επενδύσει περί το μισό δισ. ευρώ στις ΑΠΕ και καθώς το μοντέλο αλλάζει και οι κίνδυνοι αυξάνονται καθώς τελειώνει η εποχή των κλειδωμένων τιμών αποζημίωσης, απαιτείται μια πιο ολιστική διαχείριση του χαρτοφυλακίου για να μπορούμε να προσφέρουμε ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους πελάτες μας. Από τη στιγμή λοιπόν που μπαίνουμε σε μια διαδικασία καθετοποίησης, θέλουμε να έχουμε πρόσβαση στο πελατολόγιο της Elpedison (και πολύ περισσότερο όταν ο μεγαλύτερος πελάτης της εταιρείας είναι η HELLENiQ ENERGY) και να μπορούμε να το διαχειριστούμε».

Η HELLENiQ ENERGY θα είναι αυτή που θα υποβάλλει πρώτη οικονομική προσφορά, δίνοντας έτσι ένα «αβαντάζ» στην ιταλική πλευρά, αφού ο κος Σιάμισιης έθεσε πρώτα το ζήτημα εξαγοράς του ποσοστού που κατέχουν οι Ιταλοί συνεταίροι της στην κοινή εταιρία.
Από την άλλη πλευρά, η Εdison, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα έχουν διαρρεύσει από την ιταλική πλευρά, «βλέπει στρατηγικά την ελληνική αγορά και επενδύει πολλά σε αυτήν, δεν προτίθεται να αποχωρήσει».

Οι Ιταλοί πάντως, δια των εν Ελλάδι αντιπροσώπων τους, ρίχνουν το φταίξιμο στην πλευρά Λάτση και στο μάνατζμεντ, το οποίο κατηγορούν για ατολμία.

Πολύ σύντομα θα διαπιστώσουμε εάν οι ίδιοι είναι τολμηροί ή απλώς «παίζουν πόκερ».

Θα υποβάλλουν αντιπροσφορά, σε μια διαδικασία που θα συνεχιστεί με προσφορές/αντιπροσφορές έχοντας πάρει ένα σήμα για το εύρος των επόμενων κινήσεων του «αντιπάλου της», που εύλογα δεν μπορεί να αποκλίνουν σημαντικά από την πρώτη προσφορά.

Μένει να δούμε εάν αυτό είναι αληθές ή μια κίνηση ελιγμού των Ιταλών που σε αυτά είναι «μανούλες».

Δημοπρασία Ολλανδικού τύπου

Στην « ολλανδικού τύπου» ηλεκτρονική δημοπρασία, όπου οι δύο μέτοχοι θα διαθέτουν ταυτόχρονα δικαίωμα πώλησης (put option) και δικαίωμα αγοράς (call option) οι προσφορές- αντιπροσφορές θα λάβουν χώρα μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων περίπου.

H μάχη θα κριθεί από το τίμημα που είναι διατεθειμένη η κάθε πλευρά να προσφέρει, με βάση τις ξεχωριστές αποτιμήσεις, που έχουν κάνει και οι οποίες εμφανίζονται να αποκλίνουν σημαντικά.

Όπως και να ‘χει, «νικητή» θα έχουμε τον Οκτώβριο, καθώς τότε είναι και που το τελικό ποσό της δημοπρασίας θα κρίνει το μέλλον του τρίτου μεγαλύτερου προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Elpedison διαθέτει περίπου 306.000 πελάτες, με μερίδιο 6,14%, αλλά και δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Είναι αυτονόητο ότι η αλλαγή της μετοxικής της σύνθεσης θα «ταράξει τα νερά» στην αγορά ενέργειας, αλλάζοντας τις ισορροπίες και φέρνοντας ανακατατάξεις στο ενεργειακό τοπίο.

Και δεύτερο πλοίο στον πλωτό σταθμό στη Θεσσαλονίκη

Εν τω μεταξύ εγκρίθηκε η τοποθέτηση και δεύτερου πλοίου στο σχεδιαζόμενο τερματικό LNG της Εlpedison, στη Θεσσαλονίκη. Την απόφαση υπέγραψε ο Θανάσης Δαγούμας της ΡΑΑΕΥ.

Προ μηνών η εταιρεία είχε καταθέσει αίτημα στη ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση της άδειας, προκειμένου να ενισχύσει τη μονάδα FSRU με μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης.

Επιπλέον, η ELPEDISON σχεδιάζει και την αλλαγή των συντεταγμένων της εγκατάστασης, η οποία σύμφωνα με το σχετικό αίτημα βρίσκεται περί τα 150 μέτρα δυτικά από την αρχική θέση.

Τέλος, εγκρίθηκε και η αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού, μήκους περίπου 4,5km, με βάση τα στοιχεία της γεωφυσικής και βυθομετρικής μελέτης που εκπόνησε η εταιρεία, ώστε να αποφεύγονται διασταυρώσεις με άλλους αγωγούς και άλλα εμπόδια.

«Όλα καλά αλλά ποιος θα είναι ο ιδιοκτήτης της Elpedison όταν υλοποιηθεί το πρότζεκτ;» αναρωτήθηκε επώνυμος παράγων της Θεσσαλονίκης που επηρεάζει τις όποιες εξελίξεις. Ιδού η απορία…

Διαβάστε ακόμη: