Δεν εισάγει εδώ και μήνες ρωσικό πετρέλαιο η Ελλάδα όπως μας είπαν πηγές των ΕΛΠΕ και της Motor Oil.
«Τον Ιανουάριο ήρθαν στην Ελλάδα οι τελευταίες ποσότητες ρωσικού αργού και από τότε δεν έχει εισαχθεί ούτε σταγόνα» ανέφεραν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι και των δύο Ομίλων.
«Ούτως ή άλλως τα ελληνικά διυλιστήρια προμηθεύονταν ρωσικό αργό πετρέλαιο όχι απευθείας από ρωσικές εταιρείες αλλά μέσω traders. Άλλωστε το ρωσικό αργό μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί με ποικιλίες αργών πετρελαίων από τη Μέση Ανατολή, κάτι που ούτως ή άλλως συνέβαινε και στο παρελθόν ακόμη και χωρίς την απειλή του εμπάργκο» μας είπε μεγάλος trader της αγοράς.
Motor Oil και ΕΛΠΕ διαβλέποντας το εμπάργκο, βρήκαν από τον Ιανουάριο εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας κυρίως στη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ και σταμάτησαν το ρωσικό με την έναρξη εφαρμογής του επίσημου εμπάργκο.
Επίσης εκτός από εισαγωγές αργού πετρελαίου, πέρυσι τα ελληνικά διυλιστήρια πραγματοποιούσαν εισαγωγές ακατέργαστων αποσταγμάτων βαρέως πετρελαίου, οι οποίες επίσης έχουν σταματήσει.
«Το ρωσικό το αντικαταστήσαμε, η αύξηση της διεθνούς τιμής του αργού είναι το πρόβλημα» μας λέει στέλεχος του ΥΠΕΝ και συνεχίζει: «η απότομη αύξηση του πετρελαίου έχει οδηγήσει σε σημαντική πίεση τα περιθώρια διύλισης και επιπρόσθετα πιέζει τη ρευστότητα των διυλιστηρίων που χρειάζονται σημαντικά αυξημένα κεφάλαια κίνησης. Με τις τιμές του αργού στα ύψη, επηρεάζονται και οι τιμές των διυλισμένων προϊόντων, της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τη ζήτηση, τον πληθωρισμό, την πίεση στα νοικοκυριά».
«Πάντως τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι εξαιρετικά ευέλικτα και μπορούν να προσαρμόσουν την παραγωγή τους, ανάλογα με τα φορτία πετρελαίου που είναι διαθέσιμα στις διεθνείς αγορές σε ανταγωνιστικές τιμές ή με έκπτωση» μας λέει πηγή των ΕΛΛΠΕ.
Μέσα στο 2021, πριν το εμπάργκο και φυσικά πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, το ρωσικό αργό αποτελούσε βασική πηγή τροφοδοσίας για τα ελληνικά διυλιστήρια. Συγκεκριμένα για τα Ελληνικά Πετρέλαια οι εισαγωγές ρωσικών αργών αντιπροσώπευαν περίπου το 15% του συνολικού μείγματος αργών πετρελαίων που χρησιμοποιούν τα τρία διυλιστήρια του ομίλου.
Αντίστοιχα για τη Motor Oil Hellas οι εισαγωγές πετρελαίου τύπου Urals, έφτασαν το 2021 στο 6%, με το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών του ομίλου να προέρχεται από το Ιράκ (Basrah, Kirkouk).