Στην αγορά αερίου, οι Ιταλοί «βαρούν το ντέφι» και η οι Έλληνες ακολουθούν: «ψαλιδίζεται» ο ορίζοντας για τις επενδύσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών στο δίκτυο ενώ παράλληλα η προσέλευση των εισαγωγέων αερίου και όχι οι προηγούμενες μελέτες, θα καθορίσουν ποιες επενδύσεις θα κάνει ο ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Στη ΔΕΠΑ Υποδομών η ιδιοκτήτρια Italgas θα προσαρμόσει το επενδυτικό και εταιρικό πλάνο της στη διαφαινόμενη αναθεώρηση προς τα κάτω των στόχων διείσδυσης του φυσικού αερίου έως το τέλος της 10ετίας.

Οπότε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τροπολογία που θα πρόκειται να καταθέσει στο πολυνομοσχέδιο για την Ενέργεια, θα νομιμοποιήσει αυτή την υπαναχώρηση των Ιταλών.

Η τροπολογία φαίνεται πως θα αναιρέσει τον παράλληλο καθορισμό του WACC και του επιτρεπόμενου εσόδου των τριών ΕΔΑ, για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο (2023-2026). Έτσι, θα ανοίξει τον δρόμο ώστε να καθορισθεί σε πρώτη φάση το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου για την επόμενη 4ετία και σε δεύτερο χρόνο το ρυθμιζόμενο έσοδο.

Στο αρχικό φιλόδοξο σχέδιο της Italgas που τώρα «πήγε περίπατο», υπήρχε η πρόβλεψη πως οι συνδέσεις ανά την ελληνική επικράτεια θα φτάσουν το 1 εκατ. έως το 2028, από περίπου 600.000 που είναι τώρα.

Ωστόσο, την ανάγκη επανεξέτασης αυτού του «οδικού χάρτη» δημιουργούν οι κατευθύνσεις που «δείχνει» η αναθεώρηση του ΕΣΕΚ, σύμφωνα με τις οποίες η κατανάλωση του αερίου το 2030 θα έχει μειωθεί αισθητά από τα υφιστάμενα επίπεδα.

Η νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ έρχεται έπειτα από σχετικό αίτημα της Italgas, ιδιοκτήτη των 3 ΕΔΑ μέσω της ΔΕΠΑ υποδομών, ώστε με «πυξίδα»» το WACC που θα καθορισθεί έως το 2026, η εταιρεία να εξετάσει το πλάνο των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει μέσα στην επόμενη 4ετία.

Επενδύσεις από τις οποίες θα συναρτηθεί το επιτρεπόμενο έσοδο, καθώς θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων παγίων.

Οι Ιταλοί ισχυρίζονται πως με το νέο σχεδιασμό επιδιώκουν μέγιστη ισορροπία ανάμεσα στις σχεδιαζόμενες επενδύσεις και το ύψος των τιμολογίων που θα χρειαστεί ώστε να ανακτηθούν.

Αν το επενδυτικό πλάνο οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του ρυθμιζόμενου εσόδου, χωρίς ωστόσο να είναι διασφαλισμένο ότι θα φέρει αντίστοιχη αύξηση στους όγκους καταναλώσεων και σε νέες συνδέσεις, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να πρέπει τα τέλη δικτύου να αναπροσαρμοστούν σε δυσανάλογα υψηλή, επιβαρύνοντας υπέρμετρα τους χρήστες των δικτύων διανομής.

Για τους υπόλοιπους τομείς πλην της ηλεκτροπαραγωγής και της βιομηχανίας (άρα για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και μεταφορές), προβλέπεται πως η ζήτηση στο τέλος της δεκαετίας θα έχει περιοριστεί σε μόλις 4,7 Τεραβατώρες, από 8,6 Τεραβατώρες που είναι σήμερα.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αναθεώρηση του ΕΣΕΚ προβλέπει την ακόμη πιο «επιθετική» διείσδυση των αντλιών θερμότητας στη θέρμανση κτιρίων, οι οποίες ανταγωνίζονται το φυσικό αέριο.

Όπως είναι γνωστό, η τρέχουσα ρυθμιστική περίοδος «κλείνει» το 2022 με το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 7,03%, όσο ήταν και το 2021. Η προηγούμενη 4ετία ξεκίνησε με WACC 8,18% το 2019, και 7,45% το 2020.

Άλλα έλεγε η Italgas πέρσι

Μόλις τον Οκτώβριο πέρυσι, η Italgas έλεγε πως θα αξιοποιήσει την εμπειρία της και την τεχνογνωσία που διαθέτει στην ελληνική αγορά προκειμένου να κατασκευάσει υψηλού επιπέδου υποδομές και μέσω αυτής της διαδικασίας να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων για την απόσυρση του λιγνίτη όπως έχει τεθεί ως στόχος από την κυβέρνηση, σε συμμόρφωση με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εκείνη την εποχή και σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas, Paolo Gallo ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «τους τελευταίους μήνες έχουμε εργαστεί ακούραστα για την ενεργειακή απόδοση, συγκεντρώνοντας όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου σε μια νέα επωνυμία, την Geoside, με στόχο να γίνει αυτή η εταιρεία ένας παίκτης κορυφαίου επιπέδου και στις δραστηριότητές μας στην Ελλάδα.

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΔΕΠΑ Υποδομών, ξεκινήσαμε μια σειρά δράσεις για την μεταφορά τεχνογνωσίας και για την αφομοίωση δραστηριοτήτων ώστε να καταστήσουμε διαθέσιμη την εμπειρία που διαθέτουμε, έχοντας ως κοινό στόχο την δημιουργία υποδομών αιχμής που θα συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων ενεργειακής μετάβασης της χώρας όπως έχουν τεθεί από την ελληνική κυβέρνηση».

Στις αρχές Φεβρουαρίου, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΑ ΘΕΣΣ Λεωνίδας Μπακούρας ανέλαβε με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, και τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΔΑ Αττικής.

Ήταν ουσιαστικά για το πρώτο βήμα προς την ενοποίηση των εταιρειών διανομής αερίου οι οποίες, ανήκουν πλέον στη ΔΕΠΑ Υποδομών, έχοντας εξαγοραστεί από την Italgas.

Ο κ. Μπακούρας θα έχει την ευθύνη ολόκληρου σχεδόν του υφιστάμενου ενεργού δικτύου διανομής αερίου, καθώς διατηρεί τη θέση του και ως Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ ΘΕΣΣ της οποίας οι περιοχές ευθύνης είναι η Θεσσαλία και η Θεσσαλονίκη.

Υπενθυμίζεται τέλος ότι η ΔΕΠΑ Υποδομών, υπό το νέο πια καθεστώς όντας μέρος του Ιταλικού Ομίλου, αρχές Οκτωβρίου, υπέγραψε ένα νέο Πρόγραμμα ομολογιακού δανείου με τη Eurobank συνολικού ονομαστικού ποσού έως 580 εκατομμυρίων ευρώ, διαιρούμενο σε 3 δόσεις με λήξη σε έως 5, 7 και 12 έτη, αντίστοιχα.

Το ομολογιακό δάνειο θα χρησιμοποιηθεί κυρίως για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων που προβλέπονται στο σχέδιο ανάπτυξης υποδομών της ΔΕΠΑ Υποδομών και των θυγατρικών της στην Ελλάδα.

ΔΕΣΦΑ: Νέο 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα 856 εκατ. ευρώ

Ο ΔΕΣΦΑ περιμένει τους εισαγωγείς για να κάνει επενδύσεις

Το έμπρακτο ενδιαφέρον που θα εκδηλώσουν οι παίκτες στην αγορά, θα καθορίσει τις μελλοντικές επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ στο μέλλον.

«Θέλουμε να βασιζόμαστε περισσότερο στα δεδομένα της αγοράς και λιγότερο σε επιστημονικά μοντέλα που απλώς φωτογραφίζουν την πραγματική μετατόπιση της αγοράς αερίου» λέει άνθρωπος του ΔΕΣΦΑ .

Τον τόνο της ουσιαστικής αναδίπλωσης έδωσε η κα Maria Rita Galli, η Διευθύνουσα Σύμβουλο της εταιρείας που ήταν και Πρόεδρος της κοινοπραξίας SENFLUGA Energy Holdings, κατόχου του πλειοψηφικού μετόχου του ΔΕΣΦΑ, όπου κυριαρχούν οι ιταλοί της Snam.

Η πρώτη φάση του market test θα προκηρυχθεί τον Απρίλιο. Ο σχεδιασμός του ΔΕΣΦΑ προβλέπει την ολοκλήρωση της 1ης φάσης της «δοκιμής αγοράς» ως το καλοκαίρι και την ολοκλήρωση της 2ης φάσης ως το τέλη του χρόνου. Σε αυτή την πρώτη – μη δεσμευτική – φάση ο ΔΕΣΦΑ θα βγάλει ένα «notice», καλώντας την αγορά να υποβάλει αιτήματα για δυναμικότητα.

Πάντως η δυναμικότητα είναι άπειρη στο ελληνικό σύστημα. Κάθε ενδιαφερόμενος καλείται να δηλώσει τα σημεία εισόδου και εξόδου στο ελληνικό δίκτυο, καθώς και τις ποσότητες που θα ήθελε να μεταφέρει.

Στη συνέχεια ο Διαχειριστής θα συγκεντρώσει τις προσφορές που υποβλήθηκαν προκειμένου να καταρτίσει ένα «demand assessment report». Η εν λόγω μελέτη θα διακρίνεται από επιμέρους βήματα, 3 «επίπεδα προσφορών» με διαβάθμιση στη δυναμικότητα-ζήτηση, προκειμένου να αντιστοιχήσει και τις ανάλογες επενδύσεις που χρειάζεται να γίνουν προκειμένου να εξυπηρετηθεί η εν λόγω κάθε φορά ζήτηση.

Η μελέτη του Διαχειριστή που θα υποβληθεί προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, θα διακρίνεται από «σενάρια», όπου στο κάθε σενάριο ζήτησης θα αντιστοιχούν και συγκεκριμένες επενδύσεις σε έργα υποδομής του δικτύου.

Η έγκριση της μελέτης από την ΡΑΕ αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να ακολουθήσει στη συνέχεια η δεύτερη – δεσμευτική – φάση του market test, όπου εκεί οι συμμετέχοντες θα υποβάλουν προσφορές στη βάση ενός «project proposal» για την επαύξηση του δικτύου.

Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης και πριν την δεύτερη φάση του market test, η ΡΑΕ καλείται να εγκρίνει τις προδιαγραφές και κατευθυντήριες γραμμές του market test προκειμένου να προχωρήσει κανονικά η διαδικασία.

Να σημειωθεί ακόμη ότι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ που θα πάει προς έγκριση στη ΡΑΕ θα περιλαμβάνει και αναλυτικό χρονοδιάγραμμα των έργων, γεγονός που τώρα δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και συγκεκριμένη λίστα ποια έργα αφορά η επαύξηση του δικτύου, πέραν ορισμένων γενικών εξαγγελιών.

Διαβάστε περισσότερα