Παραχωρήσεις, διαχείριση απορριμμάτων και ανάπτυξη κι εκμετάλλευση ακινήτων, μέσω των θυγατρικών Ακτωρ Παραχωρήσεις, Ηλέκτωρ και REDS, αποτελούν πλέον τους τομείς δραστηριότητας του ομίλου Ελλάκτωρ.

Χθες, ολοκληρώθηκε μια διετής πορεία ανασχηματισμού του ομίλου από την ολλανδική Reggeborgh, η οποία περιλάμβανε την πώληση μιας σειράς από δραστηριότητες και περιουσιακά στοιχεία, όπως η «Ανεμος», θυγατρική στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η «Ακτωρ», θυγατρική στον κλάδο των κατασκευών και το Smart Park της REDS, που πωλήθηκε στην Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή.

Κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση της «Ελλάκτωρ», εγκρίθηκε και τυπικά η παραχώρηση του υπολοίπου 25% της «Ανεμος» στη MORE (Motor Oil Renewable Energy) του ομίλου Motor Oil, σε μια συμφωνία ύψους 123,5 εκατ. ευρώ.

Είχε προηγηθεί η πώληση του αρχικού 75% (βάσει του οποίου η «Ανεμος» αποτιμήθηκε σε αξία ύψους 1 δισ. ευρώ). Με την ολοκλήρωση και της συμφωνίας αυτής, ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει πλέον εξασφαλίσει συνολική ρευστότητα άνω των 650 εκατ. ευρώ κι ενώ αναμένεται η είσπραξη επιπλέον 42,5 εκατ. ευρώ, που είναι η αποζημίωση που έχει λαμβάνειν (οριστικά) η Ακτωρ Παραχωρήσεις για την ακύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης.

Εκτός από υψηλή ρευστότητα, ο όμιλος έχει πλέον μηδενίσει τον καθαρό δανεισμό του (αφαιρώντας δηλαδή τα δάνεια, που αποπληρώνονται από τα έσοδα των έργων που έχουν χρηματοδοτήσει), κάτι που του προσφέρει σημαντικό περιθώριο μόχλευσης.

Παρότι το χρηματοπιστωτικό περιβάλλον δεν είναι το ευνοϊκότερο για κάτι τέτοιο λόγω της αύξησης των επιτοκίων, εντούτοις η προοπτική έναρξης μιας περιόδου νομισματικής χαλάρωσης από το δεύτερο εξάμηνο και μετά, αναμένεται να βελτιώσει τους όρους χρηματοδότησης. Αλλωστε, ο όμιλος εμφανίζει πλέον ιδιαίτερα υψηλό περιθώριο κέρδους, έχοντας «απαλλαγεί» από την «Ακτωρ», η οποία συνέχιζε να καταγράφει ζημιογόνες χρήσεις, παρά τις προσπάθειες που μεσολάβησαν.

Στο πλαίσιο αυτό, το επόμενο διάστημα θα πρέπει να αναμένεται κάποια εξέλιξη σε ό,τι αφορά την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους. Αυτή προβλέπεται να πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους. Το επόμενο «ορόσημο» για τον όμιλο, μετά τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, θα είναι ο ερχόμενος Μάιος, καθώς τότε θα φανούν οι προθέσεις της Motor Oil, η οποία σήμερα ελέγχει ποσοστό 29,8% του μετοχικού κεφαλαίου.

Με βάση την αρχική συμφωνία για την απόκτηση του ποσοστού αυτού (τον Μάιο του 2022), η Motor Oil διατηρούσε το δικαίωμα να ζητήσει από τη Reggeborgh την επαναγορά του 50% αυτού (14,93% του μετοχικού κεφαλαίου, ή 52 εκατ. μετοχές), στην τιμή του 1,75 ευρώ που είχε αποκτηθεί.

Ωστόσο η συμφωνία αυτή αναθεωρήθηκε μετά την πώληση της «Ακτωρ», δείγμα της επιθυμίας και του ομίλου Βαρδινογιάννη να περιοριστεί το ρίσκο από τη διατήρηση ενός «βραχίονα» στον τομέα των κατασκευών. Με βάση την αναθεώρηση αυτή, η Motor Oil μπορεί μεν να ασκήσει το σχετικό δικαίωμα (να ζητήσει δηλαδή την επαναγορά μέρους των μετοχών της, ή να τις πωλήσει σε κάποιον τρίτο ενδιαφερόμενο), αλλά μόνο κατά το ήμισυ σε σχέση με την αρχική συμφωνία.

Συγκεκριμένα, το σχετικό δικαίωμα αφορά πλέον 26 εκατ. μετοχές, ή ποσοστό 7,467% του μετοχικού κεφαλαίου της «Ελλάκτωρ». Ακόμα δηλαδή κι αν ασκηθεί το σχετικό δικαίωμα, ύψους 45,5 εκατ. ευρώ, το ποσοστό της Motor Oil δεν θα μειωθεί πέραν του 22,5% της «Ελλάκτωρ».

Διαβάστε ακόμη: