Η γαλανόλευκη υδάτινη αυτοκρατορία συνιστά αντικείμενο ερευνών παγκοσμίως, καθώς μια χώρα με πληθυσμό 10 εκατομμυρίων ηγείται της ναυτιλίας παγκοσμίως εδώ και χρόνια. Ωστόσο, η ελληνόκτητη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια δέχεται έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα του σχεδόν 1,5 δισεκατομμυρίου ανθρώπων.

Τρεις έρευνες που κυκλοφόρησαν πρόσφατα αναλύουν τη σημερινή κατάσταση στην παγκόσμια ναυτιλία. Η πρώτη είναι της BIMCO, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν πλοιοκτήτες. Τα μέλη της αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% της παγκόσμιας χωρητικότητας εμπορικής ναυτιλίας και βρίσκονται σε περισσότερες από 130 χώρες, συμπεριλαμβανομένων διαχειριστών, μεσιτών και ναυτικών πρακτόρων.

Η έρευνα καταγράφει τόσο τον ανταγωνισμό Ελλήνων και Κινέζων όσο και τις 10 κορυφαίες ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες. Ειδικότερα, αναφέρει:

Ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος αποτελείται από περίπου 61.000 πλοία με μεταφορική ικανότητα περίπου 2,2 δισεκατομμυρίων τόνων. Τα πλοία που ανήκουν σε ελληνικές και κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες συνεισφέρουν το 34% της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Η συνολική ναυτιλιακή αγορά εξακολουθεί να είναι πολύ κατακερματισμένη και η μέση ναυτιλιακή εταιρεία διαθέτει μόνο λίγα πλοία.

Η Ελλάδα παρέμεινε το σημαντικότερο ναυτιλιακό έθνος στον κόσμο, αν και σχετικά πρόσφατα ο ρόλος της Κίνας ως ναυτιλιακού έθνους έχει γίνει πιο έντονος και διαδραστικός καθώς κατέχει πλέον τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων.

Μετρούμενοι με βάση τη χωρητικότητα φορτίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων στον κόσμο. Συνολικά, ελέγχουν το 19% της μεταφορικής ικανότητας φορτίου και διατηρούν ιδιαίτερα υψηλό μερίδιο στους τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου.

Ειδικότερα, η BIMCO σημειώνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19% της παγκόσμιας χωρητικότητας (deadweight tonnage ή νεκρό φορτίο) και τα μερίδιά τους είναι ιδιαίτερα υψηλά: 22% στα φορτηγά πλοία, 23% στα δεξαμενόπλοια και 18% στα υγραεριοφόρα (gas carriers).

Το tοp 10
Σύμφωνα με την BIMCO, τις 10 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες με βάση τη χωρητικότητα του στόλου και όχι τον αριθμό πλοίων τις ελέγχουν παραδοσιακοί εφοπλιστές. Σε αντίθεση με τους 10 πρώτους Κινέζους πλοιοκτήτες, η πρώτη δεκάδα των Ελλήνων πλοιοκτητών δεν κυριαρχείται από έναν μεγάλο πλοιοκτήτη. Αντίθετα, υπάρχουν επτά πλοιοκτήτες με στόλο μεγαλύτερο των 10 εκατομμυρίων τόνων νεκρού βάρους, ενώ μόνο τρεις Κινέζοι πλοιοκτήτες διαθέτουν τόσο μεγάλους στόλους.

Ειδικότερα:

1 Ομιλος Αγγελικούση με τον υπό διαχείριση στόλο των τριών εταιρειών του να ανέρχεται σε 26,8 εκατομμύρια dwt.

2 Ομιλος Γιώργου Προκοπίου με 16,1 εκατομμύρια dwt.

3 Ομιλος Αγγελικής Φράγκου με 14,3 εκατομμύρια dwt.

4 Cardiff Marine συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου με χωρητικότητα στόλου στα 14,2 εκατομμύρια dwt.

5 Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά με τη χωρητικότητα του στόλου φορτηγών πλοίων που διαχειρίζεται η εταιρεία να αγγίζει τα 13,4 εκατομμύρια dwt.

6 Ομιλος Αννας Αγγελικούση και των γιων της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη (Alpha Bulkers, Pantheon Tankers και Alpha Gas) με στόλο 11 εκατομμυρίων dwt.

7 Thenamaris με επικεφαλής τον Νικόλα Μαρτίνο στα 10,9 εκατομύρια dwt.

8-9 Minerva Marine συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου και Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη, που διαχειρίζονται εκάστη 9,2 εκατομμύρια dwt.

10 Costamare Shipping του Κωστή Κωνσταντακοπούλου με 8,9 εκατομμύρια dwt.

Παρόλο που ο κινεζικός στόλος έχει λιγότερους μεγάλους πλοιοκτήτες, το βιβλίο παραγγελιών όλων των πλοιοκτητών του είναι κατά 21% μεγαλύτερο από το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών.

Ναυπηγήσεις
Η έρευνα που πραγματοποίησε η Naftiliaki Greek Shipping Review σε συνεργασία με τον ελληνικό ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers αφορά τους Ελληνες εφοπλιστές με τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα.
Το συνολικό παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται σε 2.992 πλοία από 2.593 το 2022.

Ειδικότερα, αναφέρονται τα εξής:

■ Κατά 50%-53% έχουν αυξηθεί τους τελευταίους 12 μήνες οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων που έχουν δώσει Ελληνες εφοπλιστές, παρά την αβεβαιότητα που προκαλούν οι γεμάτες ασάφειες νομοθεσίες και οι κανονισμοί για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Οι Ελληνες ναυπηγούν πλοία με δυνατότητα καύσης διπλού καυσίμου, ορυκτού και εναλλακτικού.

■ Οι παραγγελίες για νέα πλοία από τους Ελληνες ανέρχονταν σε 359 στις αρχές Οκτωβρίου, περίπου 53,4% περισσότερες σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα. Συγκεκριμένα, το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι οι Ελληνες είχαν 234 παραγγελίες.

■ Τα δεξαμενόπλοια κυριαρχούν στις νέες παραγγελίες, ακολουθούμενα από τα φορτηγά (bulkers).

Οι Ελληνες κατέχουν περίπου:

α) Το 25% των υπό παραγγελία δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. Συνολικά έχουν υπό παραγγελία 125 δεξαμενόπλοια, ενώ όλοι οι υπόλοιποι 367. Και σε αυτή την κατηγορία οι Ελληνες έχουν διπλασιάσει τις παραγγελίες τους σε σύγκριση με το 2022.

β) Το 11% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, ήτοι 109 τον αριθμό από τα συνολικά 969 που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως. Το 2022 είχαν μόλις 48 παραγγελίες για φορτηγά.

γ) Το 15% των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, ήτοι 76 παραγγελίες σε σύνολο 428 παγκοσμίως.

δ) Το 5% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

■ Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν δώσει τις περισσότερες παραγγελίες, 554, σύμφωνα με την Xclusiv, μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες που έχουν 496, με τους Ελληνες πλοιοκτήτες να βρίσκονται στην τρίτη θέση με 359 παραγγελίες.

«Διαφορετική μεθοδολογία έρευνας και πηγές ευθύνονται για τους διαφορετικούς αριθμούς που αναφέρουν η Ναυτιλιακή και η Xclusiv, αλλά η τάση ανάπτυξης είναι σαφής», διευκρινίζει η Naftiliaki.

■ Ποσοστό αύξησης 40%-50% στα νεότευκτα για τους Ελληνες πλοιοκτήτες προέκυψε το τελευταίο έτος.

■ Οι ερευνητές της Naftiliaki επικοινώνησαν με 66 εταιρείες που φέρονται να έχουν δώσει παραγγελίες για νέα πλοία τους τελευταίους 12 μήνες. Απάντησαν οι 54, εκ των οποίων οι 51 ανέφεραν ότι έχουν δώσει δύο παραγγελίες περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

■ Οι 51 εταιρείες που επιβεβαίωσαν τις παραγγελίες έχουν συνολικό βιβλίο παραγγελιών σε όρους νεκρού βάρους λίγο πάνω από 26,42 εκατομμύρια, το οποίο περιλαμβάνει:

α) 122 δεξαμενόπλοια με 12,77 εκατομμύρια dwt,

β) 80 bulkers με λίγο κάτω από 5,9 εκατομμύρια dwt,

γ) 48 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου με 4,48 εκατομμύρια dwt,

δ) 15 πλοία μεταφοράς υγραερίου με 619.420 dwt,

ε) 44 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με 2,57 εκατομμύρια dwt

στ) οκτώ άλλους τύπους πλοίων με 100.200 dwt (έξι πλοία μεταφοράς φορτηγών αυτοκινήτων, ένα ρυμουλκό και ένα οχηματαγωγό).

Οι εταιρείες
Ο κ. Γιώργος Προκοπίου, διαχειριστής ενεργειακών πλοίων υπό τις σημαίες Dynacom, Dynagas και Sea Traders, έχει το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών σύμφωνα με τη Νaftiliaki, με 30 πλοία μεταφορικής ικανότητας λίγο κάτω από 3 εκατομμύρια dwt.

Η TMS Dry και η TMS Cardiff Gas του κ. Γιώργου Οικονόμου έχουν παραγγείλει 22 πλοία με χωρητικότητα λίγο μεγαλύτερη από 2,7 εκατομμύρια dwt.

Η Maran Gas και η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση, υπό την ηγεσία της κυρίας Μαρίας Αγγελικούση, έχουν παραγγείλει 21 ενεργειακά πλοία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα.

Συγκεκριμένα, η Maran Gas έχει 13 πλοία LNG, εκ των οποίων 11 πλοία χωρητικότητας 93.800 dwt και δύο πλοία χωρητικότητας 87.000 dwt, που έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν από την κορεατική Daewoo το 2024 έως το 2026 και τη Samsung το γ’ τρίμηνο του 2024. Τα πλοία είναι υψηλών προδιαγραφών με κόστος άνω των 230 εκατ. δολαρίων το καθένα. Η Maran Tankers έχει συνάψει συμβόλαιο με την κινεζική New Times Shipbuilding για οκτώ δεξαμενόπλοια suezmax χωρητικότητας 155.000 dwt για παράδοση το 2026 και το 2027.
Οσο εντυπωσιακό κι αν είναι το χαρτοφυλάκιο νέων πλοίων της Maran, είναι μόλις το πέμπτο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών που κατέχουν ελληνικά συμφέροντα σε όρους πλοίων και το τρίτο μεγαλύτερο σε όρους dwt.

Τα 21 πλοία που έχουν παραγγείλει οι εταιρείες Maran Gas και Tankers έχουν συνολική χωρητικότητα 2,45 εκατομμυρίων dwt και μόλις που ξεπερνούν τα 2,44 εκατομμύρια dwt που έχουν τα 26 υπό παραγγελία πλοία του ομίλου Capital Management υπό τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη, με συμβόλαια στην Κίνα και την Κορέα.

Η Evalend Shipping υπό την ηγεσία του κ. Κρίτωνα Λεντoύδη έχει κλείσει 28 μονάδες χωρητικότητας λίγο κάτω από 2 εκατομμύρια dwt στην Κίνα και την Κορέα. Εχει το πιο ποικιλόμορφο βιβλίο παραγγελιών με δύο suezmax, τέσσερα panamax, έξι δεξαμενόπλοια handysize, τέσσερα bulkers 40.000 dwt, εννέα πλοία μεταφοράς υγραερίου από 26.286 έως 58.263 dwt και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου 174.000 dwt. Τα κινεζικά και κορεατικά ναυπηγεία πρόκειται να τα παραδώσουν από τώρα έως το τέλος του 2027.

Η μεγαλύτερη διαχειρίστρια στόλου στην Ελλάδα, η κυρία Αγγελική Φράγκου, έχει παραγγείλει 22 πλοία. Η Navios Shipmanagement με στόλο 177 πλοίων έχει παραγγείλει 12 δεξαμενόπλοια (έξι aframaxes και έξι με χωρητικότητα 52.000 τόνων) στην Κορέα και 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (οκτώ χωρητικότητας 63.000 dwt και δύο χωρητικότητας 82.000 dwt) στην Κίνα, με παράδοση από τώρα έως το α’ εξάμηνο του 2027.

Οι Έλληνες στην Κορέα
Με αφορμή τα συνέδρια KOBC και Marine Money στη Νότια Κορέα η Veson Nautical ανέλυσε το βιβλίο παραγγελιών της Νότιας Κορέας χρησιμοποιώντας τα δεδομένα της VesselsValue. Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειονότητα όσων έχουν παραγγελθεί στη Νότια Κορέα τόσο από άποψη όγκου όσο και από άποψη αξίας αγοράς.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν πολύ δραστήριοι στην ανανέωση του στόλου τους, αντιπροσωπεύοντας σήμερα περίπου το 19% του βιβλίου παραγγελιών της Νότιας Κορέας. Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση. Αυτό ισχύει τόσο με βάση τον αριθμό των πλοίων όσο και με βάση τη συνολική αξία, με 124 πλοία υπό παραγγελία και συνολική αξία 18,99 δισ. δολάρια.