Επιτυχής ήταν ή έκβαση της προσφυγής για το 30% των φορολογουμένων που αμφισβήτησαν πράξεις της φορολογικής διοίκησης στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ. Για όσους δεν κατάφεραν να δικαιωθούν από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών υπάρχει μια δεύτερη ευκαιρία, καθώς έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια.

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 40,65% των φορολογουμένων των οποίων η υπόθεση απορρίπτεται από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) προσφεύγει στα δικαστήρια.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 κατατέθηκαν συνολικά 4.186 ενδικοφανείς προσφυγές από φορολογουμένους που διαφωνούσαν με τις αποφάσεις των φορολογικών ελέγχων.

Από αυτές, εξετάστηκαν οι 4.062 υποθέσεις και σε 1.306 περιπτώσεις οι φορολογούμενοι δικαιώθηκαν, επιτυγχάνοντας είτε ολική είτε μερική διαγραφή των καταλογισθέντων φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων. Tο ποσοστό επιτυχίας των προσφυγών ανήλθε στο 32,16%, με περίπου έναν στους τρεις φορολογουμένους να γλιτώνει τις χρεώσεις που του επιβλήθηκαν από τις ελεγκτικές αρχές.

Αντιθέτως, 2.756 προσφυγές απορρίφθηκαν από τη ΔΕΔ. Επιπλέον, 117 προσφυγές απορρίφθηκαν σιωπηρά, καθώς η ΔΕΔ δεν εξέδωσε απόφαση εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος των 120 ημερών, ενώ 7 υποθέσεις τέθηκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφυγόντων.

Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, πολλοί από αυτούς που δεν δικαιώθηκαν από τη ΔΕΔ αποφάσισαν να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια.

Από τα συνολικά στατιστικά στοιχεία της ΑΑΔΕ, από το 2013 έως και τον Αύγουστο του 2024 προκύπτει ότι έχουν υποβληθεί 92.670 ενδικοφανείς προσφυγές. Από αυτές, η ΔΕΔ έχει εκδικάσει τις 88.605 υποθέσεις. Σε 21.859 περιπτώσεις η ΔΕΔ ακύρωσε τις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού, δικαιώνοντας τους φορολογουμένους και διαγράφοντας τους καταλογισθέντες φόρους και τα πρόστιμα. Αυτό σημαίνει ότι περίπου το 25% των υποθέσεων είχε θετική έκβαση για τους προσφυγόντες. Ταυτόχρονα, στα δικαστήρια έχουν καταλήξει συνολικά 35.671 υποθέσεις φορολογικών διαφορών.

Στα θετικά της διαδικασίας είναι ότι πλέον η προσφυγή γίνεται ηλεκτρονικά. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν ηλεκτρονικά προσφυγή προς την εφορία για λάθη και παραλείψεις στους ελέγχους. Ο υπόχρεος, ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής, επισυνάπτει στην αρμόδια φορολογική αρχή και τα έγγραφα και δικαιολογητικά, τα οποία υποβάλλονται μόνο σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής. Η ψηφιακή υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής πραγματοποιείται μέσω του δικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ, ήτοι www.aade.gr, με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης Taxisnet.

Οταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από τον νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου. Ειδικότερα, είναι απαραίτητο να περιλάβει τα ακόλουθα:

• Τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου.

• Την προσβαλλόμενη πράξη.

• Τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του.

• Τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.

Παράλληλα, τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν την αύξηση της εισπραξιμότητας των τεσσάρων βασικότερων φόρων (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ), η οποία άγγιξε το 82%.

Διαβάστε ακόμη: