Μπορεί στην αγορά των δεξαμενόπλοιων κάποιοι να βαυκαλίζονται ότι τα καλύτερα είναι μπροστά, όμως η κατακόρυφη πτώση των δεικτών της ναυλαγοράς συνεχίζεται.
Πριν από λίγες ημέρες τόσο ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency – IEA) όσο και η αμερικάνικη υπηρεσία ενέργειας (U.S. Energy Information Administration – EIA) προέβλεψαν αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου για το υπόλοιπο του 2021 και για το 2022, καθώς ο πλανήτης είναι σε φάση επανεκκίνησης, επανέρχεται σε «λειτουργία» σταδιακά, αντιμετωπίζοντας την πανδημία.
Η IEA εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 5,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το υπόλοιπο 2021 και επιπλέον 3,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2022, ενώ η ΕΙΑ είναι πιο αισιόδοξη για το 2022 καθώς εκτιμά την ημερήσια άνοδο της ζήτησης κατά 3,6 εκατ. βαρέλια.
Όμως, η πραγματικότητα είναι σκληρή για τους πλοιοκτήτες με δεξαμενόπλοια.
Την εβδομάδα 7-13 Ιουνίου συνεχίστηκε η καθοδική πορεία συντηρώντας να όχι επιδεινώνοντας την αρνητική ψυχολογία με την ασφυκτική πίεση μηνών να προκαλεί μεγάλες ζημιές στις ναυτιλιακές.
Σύμφωνα με την Allied Shipping Research ο BDTI – δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 0,7% από τις 585 μονάδες στις 581. Ο μέσος όρος είναι οι 608 μονάδες με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 να ήταν στις 722 μονάδες. Καθοδική πορεία έχει και ο BCTI – δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» κατά 6% από τις 484 μονάδες στις 455. Ο μέσος όρος είναι οι 518 ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 η ναυλαγορά ήταν στις 586 μονάδες.
Η πίεση, όμως, συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Η χασούρα έχει φθάσει τα 10.164 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο από τα 9.318 μία εβδομάδα νωρίτερα, μείωση 9,1% που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές συνεχίζουν να «μπαίνουν μέσα» στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους. Για τα Suezmax οι ζημιογόνοι ναύλοι αυξήθηκαν από τα 3.975 δολάρια την ημέρα στα 4.240 δολάρια ποσοστό -6,7%). Για τα Aframax οι ναύλοι έχουν γυρίσει σε θετικό πρόσημο αλλά ο ημερήσιος ναύλος κινείται σε επίπεδα ενοικίασης δωματίου για καλοκαιρινές διακοπές. Ήτοι από τα 199 δολάρια ημερήσιος ναύλος μειώθηκε στα 176 δολάρια ποσοστό μείωσης 11,6%.
Πτώση 0,9% της δύναμης του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Απρίλιο
Περαιτέρω μείωση 0,9% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Απρίλιο φέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Απριλίου 2020, ενώ μείωση 1% είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2020 προς το 2019, και πλέον αριθμεί 1.839 πλοία.
Σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου (πλοία 100 κόρων και άνω) ανήλθε σε 40.307.202 κόρους και παρουσίασε μείωση 3,4% τον Απρίλιο 2021 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Απριλίου 2020, έναντι μείωσης 3,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2020 προς το 2019.