Μια δημοσκόπηση της Κάπα Research έρχεται να αναδείξει μια νέα διαχωριστική γραμμή στην ελληνική κοινωνία. Εμβολιασμένοι – Ανεμβολίαστοι.

Με την πάροδο του χρόνου, η πληθυσμιακή ομάδα των ανεμβολίαστων (σήμερα αποτελούν ποσοστό της τάξης του 30%) σταδιακά ταυτίζεται και θα ταυτιστεί ακόμα περισσότερο με την ομάδα των λεγόμενων «Αντιεμβολιαστών», εκείνων δηλαδή που ξεγράφουν κάθε περίπτωση εμβολιασμού έναντι του κορονοϊού.

Επιπλέον, χρήζει επισήμανσης ότι για τους “αρνητές” του εμβολίου, ο αντιεμβολιασμός έχει χαρακτήρα ευρύτερης κοινωνικής στάσης και συμπεριφοράς. Άλλωστε, για αυτήν την ομάδα, η κρίση της πανδημίας είναι περισσότερο οικονομική και όχι υγειονομική.

Εντελώς διαφορετική είναι και η προσέγγιση εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων για την πανδημία του κορωνοϊού κάτι που συνοψίζεται και στο πόσο θεωρούν ότι κινδυνεύουν να νοσήσουν από τον ιό.

capture.jpg

Επιπλέον, εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι εμφανίζονται κουρασμένοι από την τήρηση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό.

capture2.jpg

Στο πλαίσιο της έρευνας οι δύο ομάδες, εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι, κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα «Ποιο μέσο από τα παρακάτω σας βοήθησε περισσότερο να ενημερωθείτε για την επιδημία του κορονοϊού;». Σε αυτή την περίπτωση οι ανεμβολίαστοι απαντούν σε μικρότερο βαθμό παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση και σε μεγαλύτερο τα Social Media.

capture.jpg

Εμβολιασμένοι: Γιατί πείστηκαν να κάνουν το εμβόλιο

Οι εμβολιασμένοι έναντι στον κορονοϊό στο πλαίσιο της έρευνας τοποθετούνται για το τι τελικά μέτρησε περισσότερο για τους ίδιους ώστε να κάνουν το εμβόλιο για τον κορονοϊό.

Οι κυριότερες απαντήσεις που έδωσαν είναι πως «είναι ο μόνος τρόπος προστασίας – μειώνει το ρίσκο», «για να συμβάλω στην προστασία του κοινωνικού συνόλου», «η ανάγκη να επιστρέψω σε μία πιο φυσιολογική ζωή», «για να προστατέψω τα μέλη της οικογένειάς μου» και «φοβόμουν τη νόσηση με κορονοϊό – την αρρώστια».

Αισθητά λιγότεροι απάντησαν «είναι (ή θα γίνει) υποχρεωτικό στην εργασία μου» γεγονός που υποδηλώνει πως η υποχρεωτικότητα μάλλον δεν ασκεί την προσδοκώμενη επιρροή.

capture.jpg

Εμβολιασμένοι: «Ψήνονται» για τρίτη δόση;

Στη συνέχεια οι εμβολιασμένοι κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα αν εφόσον το υποδείξουν οι αρχές, θα έκαναν την τρίτη, ενισχυτική, δόση του εμβολίου για τον κορονοϊό.

Σε ποσοστό 54% οι εμβολιασμένοι απαντούν σίγουρα ναι και σε ποσοστό 27% μάλλον ναι. Δηλαδή 8 στους 10 εμβολιασμένους (ποσοστό 81%) θα έκαναν και τρίτη δόση εφόσον αυτό εισηγούνταν οι ειδικοί.

Αντίθετα ένα 15% των εμβολιασμένων δεν θα έκαναν την τρίτη δόση.

capture.jpg

Τι πιστεύουν οι εμβολιασμένοι για τους ανεμβολίαστους

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι απαντήσεις των εμβολιασμένων όταν ρωτήθηκαν ποιες είναι οι κυρίαρχες απόψεις για τους ανεμβολίαστους.

Σε μεγάλο βαθμό οι εμβολιασμένοι εκτιμούν πως οι ανεμβολίαστοι είναι: «θύματα παραπληροφόρησης», «θύματα θεωριών συνομωσίας» και «κοινωνικά ανεύθυνοι».  Επίσης, μερίδα των εμβολιασμένων εκτιμούν πως «είναι δικαίωμά τους να μην εμβολιαστούν», ότι είναι «φοβισμένοι» ή ακόμα και «χαμηλής νοημοσύνης» και «χαμηλής εκπαίδευσης».

capture.jpg

Ανεμβολίαστοι: Γιατί δεν έχουν κάνει το εμβόλιο

Σε άλλο σημείο της έρευνας οι ανεμβολίαστοι κλήθηκαν να τοποθετηθούν γιατί δεν έχουν κάνει το εμβόλιο κατά του κορονοϊού.
Στο ερώτημα «Εσείς για ποιους κυρίως λόγους δεν έχετε κάνει το εμβόλιο κατά του κορονοϊού;» οι κυριότερες απαντήσεις είναι:

  • «Ανησυχώ γιατί το εμβόλιο εγκρίθηκε πολύ γρήγορα – δεν έχει δοκιμαστεί»
  • «Ανησυχώ για τις παρενέργειες»
  • «Αντιδρώ στην πίεση που ασκείται»
  • «Δεν εμπιστεύομαι τις ελληνικές αρχές»
  • «Δεν θεωρώ ότι είναι τόσο αποτελεσματικό»
capture.jpg

Ουσιαστικά, βλέπουμε ότι υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο εύρος στις απαντήσεις που δεν αφορά μόνο τα σκευάσματα αλλά και τις αρμόδιες αρχές και τον τρόπο που παρουσιάζουν το εμβόλιο.

Ανεμβολίαστοι: Τι πιστεύουν για τους εμβολιασμένους

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι και η άποψη που έχουν οι ανεμβολίαστοι για τους εμβολιασμένους πολίτες.

Η κυρίαρχη άποψη είναι πως «είναι δικαίωμά τους να εμβολιαστούν» ενώ σε μικρότερο βαθμό πιστεύουν πως είναι «φοβισμένοι», «θύματα παραπληροφόρησης» και «θύματα συμφερόντων».

1.jpg

Παράλληλα, οι ανεμβολίαστοι κλήθηκαν να απαντήσουν αν θα προτιμούσαν να νοσήσουν ή να κάνουν το εμβόλιο.

Το 59% απάντησε ότι προτιμά να νοσήσει από κορονοϊό και το 6% να κάνει το εμβόλιο. «Δεν πιστεύω ότι θα νοσήσω από τον κορονοϊό » απαντά το 13% ενώ «Δεν γνωρίζω/Δεν απαντώ» αποκρίνεται το 22%.

2.jpg

Αμετάπειστοι οι ανεμβολίαστοι

Με την προοπτική του τείχους προστασίας έναντι του κορονοϊού να δείχνει να απομακρύνεται οι ανεμβολίαστοι δείχνουν να μην υποχωρούν.
Ειδικότερα απαντώντας σε ερώτηση: «Εάν τα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους γίνουν πιο αυστηρά, εσείς θα σκεφτείτε να κάνετε το εμβόλιο;» απαντούν ότι δεν θα εμβολιάζονταν ούτε σε αυτή την περίπτωση.

Ειδικότερα, το 85% απαντά «όχι» και «μάλλον όχι» στο προαναφερθέν ερώτημα ενώ «ναι» και «μάλλον ναι» απαντά το 7%.

3.jpg

Σημειώνεται πως οι ανεμβολίαστοι ακόμα και αν ο εμβολιασμός γινόταν υποχρεωτικός δεν θα εμβολιάζονταν.

4.jpg

Ειδικότερα, στο ερώτημα: «Και εάν ο εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού γίνει υποχρεωτικός, εσείς θα κάνετε το εμβόλιο;» απαντούν ως εξής:

  • Ναι: 2%
  • Μάλλον ναι: 8%
  • Μάλλον όχι: 12%
  • Όχι: 66%
  • ΔΓ/ΔΑ: 12%

Συνοπτικά τα βασικά ευρήματα της έρευνας της ΚΑΠΑ RESEARCH

  1. Το δεύτερο καλοκαίρι της πανδημίας έχει οριστικοποιηθεί μια νέα μορφή της ελληνικής κοινωνίας που δεν υπήρχε πέρυσι πόσο μάλλον τον Μάρτιο του 2020. Δεν είναι πια η παρατεταμένη αγωνία για τη δημόσια υγεία και την υγεία των οικείων, ούτε η κόπωση από τα μέτρα πρόληψης ή η ανησυχία για τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας που χαρακτηρίζουν την κοινωνία και συνιστούν σημεία που όλοι οι Έλληνες συμμερίζονται. Ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού αντιδρά έντονα, κινείται στα όρια του κοινωνικού εξτρεμισμού χωρίς, ωστόσο, να αποτελεί περιθώριο από αριθμητική σκοπιά.
  2. Για τους “αρνητές” του εμβολίου, ο αντιεμβολιασμός έχει χαρακτήρα ευρύτερης κοινωνικής στάσης και συμπεριφοράς. Άλλωστε, για αυτήν την ομάδα, η κρίση της πανδημίας είναι περισσότερο οικονομική και όχι υγειονομική.
  3. Η κεντρική προσέγγιση των αρνητών βλέπει τη χώρα σε αδιέξοδο, κοινωνικό και οικονομικό. Οι περισσότεροι πορεύονται με πυξίδα την οργή, με παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς της ελληνικής πολιτείας, αδιαφορία για πολιτική έκφραση με την κλασική έννοια της καθολικής ψήφου, ενημέρωση από ανεπίσημες πηγές και άτυπα -μη θεσμικά- δίκτυα και, εσχάτως, καταφεύγουν σε ένα αίτημα εκλογών για ανατροπή του πολιτικού σκηνικού χωρίς όμως να υποδεικνύουν την εναλλακτική που θα προκύψει.
  4. Η ελπίδα να μεταπειστούν οι ανεμβολίαστοι εντοπίζεται στους προσωπικούς γιατρούς και φαρμακοποιούς.
  5. Οι εμβολιασμένοι, με μεγαλύτερο ή μικρότερο ενθουσιασμό, είναι συσπειρωμένοι στην προσπάθεια που συντονίζουν οι αρμόδιοι φορείς και η κυβέρνηση.
  6. Ένα ενδεχόμενο νέο σκληρό lockdown είναι πιθανόν να διακινδυνεύσει τη συσπείρωση αυτή των εμβολιασμένων, να προκαλέσει ισχυρές επιφυλάξεις και κοινωνικές αντιδράσεις.

Δείτε ολόκληρη την έρευνα της ΚΑΠΑ Research