Σημείο αναφοράς για την εγχώρια κεφαλαιαγορά αποτελεί η πρώτη ομολογιακή έκδοση ελληνικής εταιρείας της ποντοπόρου ναυτιλίας στην εγχώρια κεφαλαιαγορά, με την ελληνικών συμφερόντων, εισηγμένη στο NYSE της Wall Street, Costamare, της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino, Hilton Athens κ.ά.) να παίρνει την πρωτιά.

Σε μία κίνηση που πολλοί τη χαρακτήρισαν ως ένδειξη «πατριωτισμού» και εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, η Costamare ετοιμάζεται, μέσω της Costamare Participations, για την έκδοση ομολόγου έως 100 εκατ. ευρώ.

Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώσει ο όμιλος της Costamare Shipping Co S.A. θα αξιοποιηθούν για αγορές πλοίων, για αποπληρωμή δανεισμού και για κεφάλαιο κίνησης, ενώ οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι πρόκειται για μια πρώτη, δοκιμαστική έκδοση. Η Costamare, που είναι εισηγμένη στο NYSE με κεφαλαιοποίηση 1,3 δισ δολάρια, προχωρά στην ομολογιακή έκδοση σε μια ευνοϊκή συγκυρία καθώς οι ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ.

Η Costamare είναι η κορυφαία ναυτιλιακή εταιρία ελληνικών συμφερόντων με στόλο από 78 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και με συνολική μεταφορική ικανότητα περίπου 559.000 TEU.

Έχει ρευστότητα άνω των 200 εκατομμυρίων δολαρίων, καμία σημαντική λήξη χρέους για τα επόμενα τρία χρόνια και ελάχιστες δεσμεύσεις για κεφαλαιακές δαπάνες.

Στην 60η θέση της Lloyd’s List

Ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, επικεφαλής της εταιρίας στα 52 του χρόνια, βρίσκεται στην 60η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι ο πρωτότοκος γιός του αείμνηστου καπετάν Βασίλη.

Ανέλαβε, σε ηλικία 37 ετών, το 2006, να διευθύνει το ναυτιλιακό βραχίονα των οικογενειακών επιχειρήσεων, όταν ο πατέρας του και ιδρυτής του Ομίλου αποφάσισε σε ηλικία 70 ετών να δώσει το δαχτυλίδι της διαδοχής στον πρωτότοκο γιο του και να αφιερωθεί στα εγγόνια του και στο αγαπημένο του άθλημα, το γκολφ.

Η απόφαση αυτή είχε προκαλέσει τότε τεράστια αίσθηση στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Ο καπετάνιος δήλωνε με σιγουριά ότι «η εταιρία περνάει σε καλά χέρια αφού η νέα γενιά είναι ακόμη καλύτερη».

Οι άλλοι δύο γιοι του καπετάνιου ο μεν Αχιλλέας ασχολείται με την τουριστική επένδυση στη Μεσσηνία (TEMES) και επεκτείνει τα συμφέροντα της οικογένειας –μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και η αγορά του Χίλτον της Αθήνας– ο δε Χρήστος, ο βενιαμίν, έχει επιλέξει μια διαφορετική πορεία από τα αδέρφια του, δραστηριοποιούμενος στις κινηματογραφικές παραγωγές και το λαμπερό Χόλιγουντ. Οι ταινίες τις οποίες επιλέγει να υλοποιήσει κλέβουν τις εντυπώσεις κερδίζοντας συνεχώς διακρίσεις σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Κωστής Κωνσταντακόπουλος, CEO, Costamare Inc.

 

Αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων

Ο Κωστής «καπετανεύει» τον όμιλο Costamare με μαεστρία και τον αναπτύσσει συνεχώς ακόμη και την περίοδο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Ήταν εκείνος που αποφάσισε και προετοίμασε την είσοδο της εταιρίας στην αμερικανική κεφαλαιαγορά τον Νοέμβριο του 2010. Η «μαθητεία» του Κωστή Κωνσταντακόπουλου δίπλα στον πατέρα του είχε αρχίσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο εξωτερικό. Το 1998, σε ηλικία 29 ετών, τοποθετείται στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και πέφτει κατευθείαν στα βαθιά ενός άκρως σκληρού βιομηχανικού τομέα όπως είναι η ναυτιλία.

Μεγάλη βαρύτητα δίνει, όπως έδινε και πατέρας του, στον Έλληνα ναυτικό ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του, ο οποίος πάντα φρόντιζε τα πληρώματα και τα στελέχη της ναυτιλιακής εταιρίας.

Από την ημέρα της εισαγωγής της στη Wall Street μέχρι και σήμερα έχει προχωρήσει σε επενδύσεις για αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που ξεπερνούν κατά πολύ πλέον το ένα δισ. δολάρια.

Ο οικονομικός διευθυντής της Costamare, Γρηγόρης Ζήκος, αναφερόμενος στην οικονομική απόδοση της εταιρίας το 2020, επεσήμανε: «Εν μέσω μιας ανερχόμενης αγοράς ναυλώσαμε συνολικά είκοσι μεταχειρισμένα πλοία κατά τη διάρκεια του τριμήνου για περιόδους έως και δέκα ετών, βελτιώνοντας τόσο τα έσοδα όσο και το ποσοστό ναύλωσης του στόλου. Οι νέες ναυλώσεις θα συνεισφέρουν 440 εκατ. δολάρια στον τζίρο, με μέση διάρκεια περίπου τα πέντε έτη. Στην αγορά, ο αδρανής στόλος εμπορευματοκιβωτίων συνέχισε να συρρικνώνεται σε επίπεδα περίπου 1%. Οι τιμές ναύλωσης εμφανίζουν αύξηση, υποστηριζόμενες από την υγιή ζήτηση και τη χρόνια έλλειψη πλοίων».

Πρόσφατα η εταιρία προχώρησε στην απόκτηση του 60% κατά μέσο όρο των συμμετοχών της York Capital, σε πέντε εμπορευματοκιβώτια μεταφορικής ικανότητας 11.000 TEU. Τέσσερα από αυτά ναυπηγήθηκαν το 2017 και το πέμπτο το 2016.

Η εξαγορά φέρνει πλέον την Costamare να ελέγxει το 100% των πέντε container vessels. Οι Costamare και York Capital συνεχίζουν τη συνεργασία τους αφού στην κοινοπραξία έχουν απομείνει άλλα πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτιών για την από κοινού εκμετάλλευσή τους. Τα πλοία βρίσκονται υπό μακροχρόνιες ναυλώσεις οι οποίες για τα τέσσερα λήγουν το 2031 και για το πέμπτο το 2025.

Η εξαγορά χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό, μετρητά στο χέρι και εμπορικό τραπεζικό χρέος.

Τα αποκτηθέντα πλοία παρέχουν στην εταιρία πρόσθετα έσοδα από συμβόλαια περίπου 335 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ και έχουν μέσο σταθμισμένο χρόνο ναύλωσης διάρκειας 8,9 ετών.

Toν περασμένο χειμώνα η Costamare, στο πλαίσιο του προγράμματoς εκσυγχρονισμού του στόλου της, πούλησε δύο containerships με μέσο όρο ηλικίας τα 23 έτη και συμφώνησε να αγοράσει τρία μεταχειρισμένα με μέσο όρο ηλικίας τα 11 έτη. Οι νέες αγορές χρηματοδοτήθηκαν με ίδια κεφάλαια.

Παράλληλα, σε εξέλιξη έχει το ναυπηγικό της πρόγραμμα. Μέχρι τώρα έχει παραλάβει τρία από τα πέντε πλοία χωρητικότητας 13.000 TEUs, τα οποία είναι σε μακροχρόνια ναύλωση 10ετίας το καθένα.