«Διατηρήστε την ψυχραιμία σας, μην πανικοβάλλεστε και εξετάστε εναλλακτικές» είναι το μήνυμα των αναλυτών προς τους φορτωτές και τους εισαγωγείς που έρχονται αντιμέτωποι με ένα κρεσέντο αυξήσεων στους ναύλους spot των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από 270% μέχρι και 450% από τα μέσα Δεκεμβρίου, που οι πρώτες οβίδες των Χούθι έπληξαν τη διεθνή ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.Η δραματική άνοδος στους ναύλους των containers που μεταφέρουν από την Ασία στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ κάθε είδους καταναλωτικά προϊόντα συνεχίζεται και τον Ιούλιο.

Η μεταφορά ενός container 40 ποδών (Feu) κοστίζει για να έρθει από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη 7.897 δολάρια (αρχές Ιουλίου), που σημαίνει λίγο πάνω από το μισό του ιστορικού υψηλού των 14.783 δολαρίων του Ιανουαρίου του 2022, την περίοδο της πανδημίας, σημειώνει ο Peter Sand, αναλυτής της Xeneta. Οι ναύλοι στη διαδρομή αυτή έχουν αυξηθεί σχεδόν 450% από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2023, σύμφωνα με τον Drewry.

Οι μέσες τιμές spot στη διαδρομή από την Απω Ανατολή προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ βρίσκονται ακόμη πιο κοντά στις πανδημικές κορυφές τους στις αρχές του 2022, στο 72% και 79% αντίστοιχα. Η τρέχουσα μέση τιμή spot των 7.648 δολαρίων από την Απω Ανατολή προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ είναι αυξημένη κατά 366% από τις 14 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, πριν από την κλιμάκωση των συγκρούσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Το κουμπί πανικού

Προς το παρόν, δεν είναι πιθανό να δούμε την αγορά spot να φτάνει στα ύψη της πανδημίας του COVID-19, αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς αυτή η προοπτική και η αντίδραση τόσο των ναυλωτών όσο και των ναυτιλιακών εταιρειών (μεταφορέων) τους επόμενους μήνες θα μπορούσε να είναι καθοριστική, σημειώνει ο αναλυτής της Xeneta.

Σε ό,τι αφορά τους φορτωτές, συστήνει να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αποφύγουν να πατήσουν το κουμπί του πανικού. Αυτή η αυξημένη ζήτηση πριν από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής του τρίτου τριμήνου είναι ένας από τους παράγοντες που οδηγούν την αγορά προς τα πάνω, εκτιμά. Οσον αφορά τους μεταφορείς, πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν τη συμφόρηση των λιμανιών και να σταματήσουν να προσεγγίζουν τους ίδιους κόμβους μεταφόρτωσης στην Ασία και την Ευρώπη. Εάν αυτό δεν συμβεί – και δεν υπάρξει καμία αλλαγή στην κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα –, τότε οι τιμές spot θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, προειδοποιεί ο Sand.

Η συμφόρηση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι κατανοητή από πολλές απόψεις, επειδή οι μεταφορείς έχουν προσπαθήσει να μειώσουν τις επιπτώσεις των μεγαλύτερων αποστάσεων πλεύσης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας σταματώντας σε λιγότερα λιμάνια – αλλά σχεδόν όλοι εξακολουθούν να σταματούν στη Σιγκαπούρη (ή σε κοντινή απόσταση).

Η Σιγκαπούρη, ο μεγαλύτερος κόμβος μεταφόρτωσης στον κόσμο, έχει γίνει το επίκεντρο της αναστάτωσης στην Απω Ανατολή, αλλά η τοξικότητα της συμφόρησης των λιμανιών έχει πλέον εξαπλωθεί στους γειτονικούς κόμβους της Μαλαισίας, με το λιμάνι Κλανγκ να καταγράφει την 1η Ιουλίου το υψηλότερο επίπεδο συμφόρησης όλων των εποχών.

Πάντως οι μεταφορείς αρχίζουν να βλέπουν το πρόβλημα της συμφόρησης και προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν. Η MSC εγκαινίασε στα μέσα Ιουνίου μια «premium υπηρεσία» με την ονομασία «Britannia» και αρχικά είχε προγραμματιστεί να σταματήσει στη Σιγκαπούρη στον δρόμο της προς την Ευρώπη. Ωστόσο, από τις 3 Ιουλίου αυτό δεν ισχύει πλέον, με την υπηρεσία να ταξιδεύει πλέον απευθείας στο Λίβερπουλ από την Κίνα/το Βιετνάμ.

Σε κάθε περίπτωση, σημειώνει ο Peter Sand, οι ενέργειες των μεταφορέων τις επόμενες εβδομάδες και μήνες μπορεί να καθορίσουν αν το σημερινό επίπεδο συμφόρησης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2024 ή πέραν αυτού, μέχρι το 2025 – και αν οι τιμές των ναύλων θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν.

Τέλος, όσον αφορά τους ναυλωτές, ο Sand συστήνει να αποκτήσουν περισσότερες επιλογές. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι μια ευρωπαϊκή επιχείρηση, αν έχει τη δυνατότητα να εισάγει ορισμένα αγαθά από προμηθευτές στην Απω Ανατολή ή στη Βόρεια Αμερική, τότε θα πρέπει να εξετάσει και τις δυο περιπτώσεις.

Διαβάστε ακόμη