Στη δυναμική αγορά των εγχώριων κλάδων εστίασης και φιλοξενίας (HoReCa) μεταφέρεται η «μάχη των αιωνίων».

Coca Cola HBC και PepsiCo μέσω των ελληνικών θυγατρικών τους (Coca Cola 3E και PepsiCo Hellas) έχουν βάλει ψηλά τον πήχη για εφέτος –με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τους Έλληνες βιομήχανους και διανομείς του κλάδου των εμφιαλώσεων και του καφέ- στοχεύοντας στα ψηλά περιθώρια κέρδους που προσφέρει το on trade κανάλι υποβοηθούμενο από την ανάπτυξη των τουριστικών ροών.

Την ίδια ώρα, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και η «μάχη του ραφιού» με τους δύο κορυφαίους πολυεθνικούς παίκτες να χρησιμοποιούν όλα τα διαθέσιμα «όπλα» τους: από το μίγμα των τιμών (στοχευμένες ανατιμήσεις και μειώσεις, προσφορές κ.λπ.) μέχρι και καινούργια προϊόντα απευθυνόμενα σε συγκεκριμένα καταναλωτικά κοινά.

«Το κανάλι HoReCa στην Ελλάδα είναι το δυναμικότερο στην Ευρώπη»

Για την ενίσχυση τους αποτυπώματος της Coca Cola 3E στην αγορά εκτός σπιτιού μίλησε ο Svetoslav Atanasov, ο νέος γενικός διευθυντής της Coca Cοla 3E για Ελλάδα και Κύπρο στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa.

Όπως ανέφερε ο κύριος Atanasov «o κλάδος της HoReca είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της στρατηγικής 24/7 του ομίλου», επισημαίνοντας πως «μετά τη κρίση της πανδημίας covid 19, εστιάσαμε στην περαιτέρω ενδυνάμωση στο κανάλι της κρύας αγοράς τόσο μέσα από την στήριξη των συνεργατών μας όσο και μέσα από τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου μας όπου εντάχθηκε η μπύρα, τα mixers της Three Cents και η βότκα Finlandia».

Ο ίδιος αναφέρθηκε επίσης στην ανθεκτικότητα της ελληνικής αγοράς HoReCa.

«Δε θέλω να ακουστώ αλαζονικός αλλά πιστεύω ότι ο κλάδος μπορεί να ανταπεξέλθει τις προκλητικές συγκυρίες. Ειδικά στην Ελλάδα με τον τουρισμό που βαίνει αυξανόμενος το κανάλι HoReCa είναι το πιο δυναμικό στην Ευρώπη», σημείωσε.

Αντί για μπουζούκια after work drinks

Η πεποίθηση ότι η πλειονότητα των Ελλήνων είναι βραδινοί τύποι που διασκεδάζουν after hours καταναλώνοντας σκληρά ποτά φαίνεται ότι ανήκει στο παρελθόν.

Σύμφωνα με τον κύριο Atanasov, το after hours για ένα μεγάλο μέρος των ενηλίκων έχει αντικατασταθεί με το after work drinks.

Όπως λέει «οι εγχώριοι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις βραδινές εξόδους και αναπτύσσουν την τάση after work drinks, εξέλιξη που αναδιαμορφώνει τις επιλογές τους. Για παράδειγμα ενισχύεται η κατανάλωση των κοκτέιλ, των aperitivo σε σχέση με τα ‘σκληρά’ αλκοολούχα».
Ενδεχομένως αυτή η τάση να «ακουμπά» και στις πιο προσιτές τιμές των συγκεκριμένων επιλογών, καθώς η γενικευμένη ακρίβεια εξακολουθεί να είναι παρούσα.

«Η αγορά πρέπει να είναι έτοιμη να προετοιμαστεί για αυτές τις αλλαγές. Η Coca Cola εστιάζει την στρατηγική της στις νέες τάσεις της all day κατανάλωσης», αναφέρει ο επικεφαλής.

Ανατιμήσεις στο ράφι και «προσιτότητα»

Ερωτώμενος για τις ανατιμήσεις ο κύριος Atanasov προέταξε τη στρατηγική της εταιρείας: προσιτές τιμές, ενώ επανέλαβε ότι το μίγμα των τιμών εξαρτάται από το κόστος των βασικών πρώτων υλών, όπως ο καφές και ο χυμός πορτοκαλιού που εμφανίζουν σημαντικές αυξήσεις.

«Σε ό,τι αφορά στην προσιτότητα, λαμβάνουμε πολύ σοβαρά τις τιμές. Προσπαθούμε να υπάρχει ισορροπία. Όλες οι κινήσεις που κάνουμε εξαρτώνται από τις τιμές των πρώτων υλών. Φέτος, έχουμε προχωρήσει σε ανατιμήσεις από τις 10 Ιανουαρίου, οι οποίες μεσοσταθμικά κυμαίνονται στο 4,5% σε στοχευμένους κωδικούς όπως χυμοί και καφές. Έχουμε προχωρήσει όμως και σε μειώσεις π.χ. 7% στο powerade αλλά και στο νερό», επεσήμανε.

Το στοίχημα της PepsiCo

Παρότι τα αναψυκτικά της PepsiCo δεν διεκδίκησαν ποτέ δάφνες ανάπτυξης στην εγχώρια αγορά, ενώ ακόμη κι η πλέον ιστορική μάρκα στον χώρο των αναψυκτικών, η ΗΒΗ, αποσυνδέθηκε από τις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών, ο πολυεθνικός παίκτης υπό τη διοίκηση της Inga Dengel, της νέας γενικής διευθύντριας της PepsiCo Hellas, δεν το βάζει κάτω και ήδη φαίνεται ότι η «αντεπίθεση» ειδικά στην αγορά της HoReCa έχει θετικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Πάνο Λέκκα, Trade Manager Supervisor της εταιρείας «η HoReCa για εμάς παρουσιάζει σχεδόν διψήφια αύξηση τζίρου κάθε χρόνο και θεωρούμε ότι είναι η μεγάλη μας ευκαιρία η περαιτέρω διείσδυση στα αναψυκτικά αλλά και στα σνακ. Η αύξηση μεριδίου στη HoReCa φέρνει συνήθως εφάμιλλη αύξηση στο ράφι, γιατί η αγορά εκτός σπιτιού δίνει ευκαιρία γευστικής δοκιμής σε καταναλωτές που μπορεί να μην είχαν επιλέξει νωρίτερα ένα προϊόν.»

Νέα προϊόντα με στόχο τους Zalphas

Η PepsiCo Hellas στη φετινή έκθεση HoReCa λάνσαρε δύο νέα προϊόντα: την Pepsi Electric Blue, που είναι ένα zero sugar προϊόν, το οποίο θα είναι limited edition και θα διατεθεί για διάστημα λιγότερο από 12 μήνες στην κρύα και ζεστή αγορά, καθώς την ΗΒΗ Pink Grapefruit σε γυάλινο μπουκάλι που στοχεύει αμιγώς στο on trade κανάλι, συμπληρώνοντας και αναβαθμίζοντας το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας. 

Σχετικά με την Pepsi Electric Blue ο κύριος Λέκκας ανέφερε ότι είναι ένα προϊόν, το οποίο ο όμιλος το λανσάρει για συγκεκριμένο διάστημα σε διάφορες αγορές καθώς η προσέλκυση της γενιάς Ζ και Alpha στην κατηγορία παραμένει ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική διασφάλιση των πωλήσεων των αναψυκτικών κόλα, όπου οι γεύσεις υπερτερούν στις νεότερες γενιές.

Όπως σημείωσε ο ίδιος το pink grapefruit παρουσιάζει διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης στη κατηγορία των flavors αναψυκτικών. H ΗΒΗ έχει καταφέρει, στα δύο χρόνια που έχει κάνει είσοδο στην κατηγορία, να κατέχει την τέταρτη θέση στην αγορά HoReCa.

Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις του 2024 για την PepsiCo, ο ίδιος σχολίασε ότι «η περσινή χρονιά έκλεισε θετικά και με θετικό πρόσημο στην κερδοφορία του αναψυκτικού, σημειώνοντας ότι επιδίωξη είναι να διατηρηθεί αυτό το momentum.

Διαβάστε ακόμη: