Η αίτηση πτώχευσης της Celsius την προηγούμενη εβδομάδα δεν εξέπληξε σχεδόν κανέναν. Μόλις μια πλατφόρμα “παγώσει” τα assets των πελατών, συνήθως έχει φτάσει στο τέλος.

Παρά το γεγονός ότι η κατάρρευση της Celsius δεν αποτέλεσε έκπληξη, δεν σημαίνει ότι δεν ήταν σημαντική υπόθεση για τον κλάδο. Τον Οκτώβριο του 2021, ο διευθύνων σύμβουλος Alex Mashinsky τόνισε πως η εταιρεία είχε 25 δισ. δολάρια σε assets υπό διαχείριση, σύμφωνα με το CNBC.

Ήδη από τον Μάιο, παρά την κατάρρευση των τιμών των κρυπτονομισμάτων, η εταιρεία διαχειριζόταν περί τα 11,8 δισ. δολάρια σε assets.  Η εταιρεία είχε επιπλέον 8 δισ. δολάρια σε δάνεια πελατών, καθιστώντας την ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα παγκοσμίως στον κρύπτο-δανεισμό.

Τώρα, η Celsius έχει μείνει με ρευστό 167 εκατ. δολαρίων, τα οποία όπως λέει, θα της παρέχουν “άφθονη ρευστότητα” για την υποστήριξη των εργασιών της στη διάρκεια της διαδικασίας αναδιάρθρωσης. Στο μεταξύ, η εταιρεία χρωστάει στους χρήστες της περίπου 4,7 δισ. δολάρια σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσης –και υπάρχει τρύπα περίπου 1,2 δισ. δολαρίων στον ισολογισμό της.

Τρεις χρεοκοπίες σε δύο εβδομάδες

Η πτώση της Celsius σηματοδοτεί την τρίτη μεγαλύτερη χρεοκοπία στο οικοσύστημα κρυπτογράφησης σε διάστημα δύο εβδομάδων, και θεωρείται ως η Lehman Brothers στιγμή της κρυπτογράφησης –συγκρίνοντας την επίδραση μετάδοσης μιας καταρρέουσας κρυπτο-τράπεζας με την πτώση μιας μεγάλης τράπεζας της Wall Street που τελικά ξεκίνησε την χρηματοπιστωτική κρίση και την κρίση στεγαστικών δανείων του 2008.

Ανεξαρτήτως από το εάν η κατάρρευση της Celsius προμηνύει μια μεγαλύτερη κατάρρευση του ευρύτερου οικοσυστήματος κρυπτογράφησης, έχουν παρέλθει οι ημέρες που οι πελάτες καταγράφουν διψήφιες αποδόσεις ετησίως.

Για την εταιρεία, το να υπόσχεται αυτές τις μεγάλες αποδόσεις ως μέσο για την προσέλκυση νέων χρηστών, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό για την τελική πτώση της.

Τρεις εβδομάδες αφότου η Celsius σταμάτησε όλες τις αναλήψεις εξαιτίας των “ακραίων συνθηκών της αγοράς” -και λίγες ημέρες πριν η εταιρεία τελικά καταθέσει αίτηση για προστασία από πτώχευση- η πλατφόρμα συνέχιζε να διαφημίζει με έντονους χαρακτήρες στην ιστοσελίδα της, ετήσιες αποδόσεις σχεδόν 19%, τις οποίες κατέβαλε εβδομαδιαία.

“Μεταφέρετε τα κρυπτο σας στην Celsius και θα έχετε απόδοση 18,63% σε λίγα λεπτά”, έγραφε στο site στις 3 Ιουλίου. Υποσχέσεις σαν αυτές βοήθησαν στην ταχεία προσέλκυση νέων χρηστών, και η εταιρεία είχε στο τέλος Ιουνίου, 1,7 εκατ. πελάτες.

Η αίτηση πτώχευσης

Η αίτηση πτώχευσης της εταιρείας δείχνει ότι η Celsius επίσης είχε περισσότερους από 100.000 πιστωτές, ορισμένοι από τους οποίους δάνεισαν στην πλατφόρμα μετρητά χωρίς καμία εγγύηση για να στηρίξουν τη συμφωνία. Αυτοί οι πιστωτές, πιθανότατα θα πάρουν πρώτοι πίσω τα λεφτά τους, εάν υπάρχει κάτι να πάρουν στο τέλος.

Με την υποβολή της αίτησης πτώχευσης, η Celsius διευκρίνισε ότι “οι περισσότερες δραστηριότητες θα τεθούν σε παύση μέχρι νεοτέρας” και ότι “δεν ζήτησε από τις αρχές να επιτρέψει στους πελάτες αναλήψεις τότε”. Επίσης, η εταιρεία διευκρινίζει στους όρους και προϋποθέσεις της ότι οποιοδήποτε ψηφιακό asset μεταφέρεται στην πλατφόρμα, συνιστά δάνειο από τον χρήση προς την Celsius.

Επειδή δεν υπήρχαν εξασφαλίσεις από την Celsius, τα κεφάλαια των πελατών ήταν ουσιαστικά απλώς ακάλυπτα δάνεια στην πλατφόρμα. Το κύριο πρόβλημα της εταιρείας ήταν πως σχεδόν το 20% των αποδόσεων που προσέφερε στους πελάτες, δεν ήταν πραγματικό.